handdator

Visa fullständig version : Kefalonia


dexter
2013-03-19, 15:45
Hej! Min fru och jag (båda över 50) tänker åka till Kefalonia i sommar. Kan ni göra det lätt för oss och 1. säga vilken ort vi bör välja? och 2. Vilket hotell/lägenhet som är bäst där. Vi är oerhört tacksamma för svar. Bästa greklandshälsningar Dexterflabb_flab

JohnS
2013-03-19, 16:01
Vi var to uker på Kefalonia, og bodde i sentrum av Argostoli, på Hotel Mouikis. Hvis/når vi skal tilbake til Kefalonia, er vi ikke i tvil om at vi vil velge samme bosted også neste gang. Man bor da midt i en levende gresk by, og på et vanlig byhotell som jeg tror satser medt på greske turister og business-folk. Service og vennlighet var helt på topp.

For oss var det en nødvendighet å leie bil, siden det er 2 - 3 km til nærmeste strand, og hotellet ikke har pool, men med yngre og friskere ben er det jo ikke så lang tur.

jenslar
2013-03-26, 14:34
Om ni främst vill ha sol och bad så tycker jag att Lassi och Silo Apartments är en finfin kombination. Då kan man även ta taxi eller gå till Argostoli på kvällarna om man vill.

Men missa inte att hyra bild några dagar och åka uppåt Myrtos, Assos och Fiskardo. Så himla vackert!

nimbus
2013-03-26, 23:17
Hej! Min fru och jag (båda över 50) tänker åka till Kefalonia i sommar. Kan ni göra det lätt för oss och 1. säga vilken ort vi bör välja? och 2. Vilket hotell/lägenhet som är bäst där. Vi är oerhört tacksamma för svar. Bästa greklandshälsningar Dexterflabb_flab

Min man och jag (över 50) reste till Kefalonia förra året och blev så betagna att vi återvänder i år oxså. Vi bodde och ska bo i Lassi på hotell med samma namn. Hyrde bil och reste runt ett måste Fiskarado är ljuvligt. Även Myrtos Beach är en upplevelse. Vi reser i juli vem vet vi kanske ses! Annica å Christer

C@nny
2013-03-27, 08:25
Min man och jag (över 50) reste till Kefalonia förra året och blev så betagna att vi återvänder i år oxså. Vi bodde och ska bo i Lassi på hotell med samma namn. Hyrde bil och reste runt ett måste Fiskarado är ljuvligt. Även Myrtos Beach är en upplevelse. Vi reser i juli vem vet vi kanske ses! Annica å Christer

Hej!

Vi blev så betagna av ön att vi rest tillbaka regelbundet under hela 2000-talet :D...
Blir vi tillräckligt många kanske vi kan fixa en Kalimeraträff i juli flabb_flab...

//Conny :)

nimbus
2013-03-27, 19:17
Ser fram emot detta::))

Sunny12
2013-03-27, 20:25
Hej, Vad är det som är så speciellt med Kefalonia tycker Ni som varit där och återvänt flera gånger?
Håller på att leta efter en ny ö att besöka i höst och är därför intresserad av att få veta!....:)

Panakakis
2013-03-28, 13:46
Hej, Vad är det som är så speciellt med Kefalonia tycker Ni som varit där och återvänt flera gånger?
Håller på att leta efter en ny ö att besöka i höst och är därför intresserad av att få veta!....:)

Hej Sunny! Kefalonia är speciell för där finns alltid något som passar alla smakriktningar. Där finns naturfenomen som jag inte set någon annan stans. Hur många badstränder som helst. Fina utsikter från bergen. En bra stad Argostoli med sin affärsgata. Många byar att besöka. Tavernor i massor. Ön är stor så 14 dagar är ett minimum för att få ett grep om ön. Jag reser till Kefalonia i år för 22 gången sedan 1992 så då förstår du att jag har fastnat för denna Ö

PANAKAKIS :)

Sunny12
2013-03-28, 20:07
Hej Sunny! Kefalonia är speciell för där finns alltid något som passar alla smakriktningar. Där finns naturfenomen som jag inte set någon annan stans. Hur många badstränder som helst. Fina utsikter från bergen. En bra stad Argostoli med sin affärsgata. Många byar att besöka. Tavernor i massor. Ön är stor så 14 dagar är ett minimum för att få ett grep om ön. Jag reser till Kefalonia i år för 22 gången sedan 1992 så då förstår du att jag har fastnat för denna Ö

PANAKAKIS :)

Ja, det måste kännas fint att fått en så bra känsla för en ö, så man vill återvända dit om och om igen!
Men du har säkert varit på många öar? Jag har inte varit på så många, så jag har fortfarande känslan och nyfikenheten kvar och vill gärna uppleva något nytt!
Kefalonia finns definitivt på min önskelista av öar jag ej besökt!
Tack för info!....bye_bye

C@nny
2013-04-01, 17:12
Hej Sunny!
Jag har rest till ganska många öar samt platser på fastlandet, men återvänder hela tiden till Kefalonia. Jag har besökt ön i snitt varannat år sen år 2000.
Kefalonia är helt enkelt fantastisk vacker, säkert en av de vackraste i Grekland och har det mesta man kan önska sig under en Greklandssemester. Ön har dessutom många intressanta och kulturella sevärdheter såsom kloster, kyrkor, muséer, romerska mosaiker i Skala mm. Utöver detta, -Drogarati, Melanissi, fantastiska utflyktsstränder såsom Myrthos (en av Europas mest fotograferade) vingårdar, mm.
Ön har långa fina stränder, mestadels sand. Klart o fint vatten. Fantastiska färger och vyer, inramat med hisnade vackra vägar som tar en till vackra byar som Assos, Fiskardo m.fl.
Kefalonia har egen flygplats. En kort taxiresa, och man är i Lassi (ex.vis).
Ön är inte ”sönderexploaterad” för turism som många andra öar är. Det var först på 90-talet som turismen började att få fäste. (Tidigare klarade man sig bra på skeppsredning, båtbyggen, vin, olivolja osv).
Kefalonia är också väl anpassad för familjesemester. Det finns väldigt många barnvänliga stränder runt ön. Ön passar dock även för par, äldre, yngre osv.

Jag tror inte att det finns speciellt många som varit besvikna efter att ha semestrat på Kefalonia.

//Conny :)

Sunny12
2013-04-01, 17:42
Hej, Conny!
Kefalonia verkar att vara en ö värd att besöka!
Den är ju rätt så stor, har du någon favoritort du kan rekommendera att bo på?
Hur långt är det från flygplatsen till tex Lassie, i km?

Vad säger du om prisnivån på ön, alltså när det gäller att gå ut och äta?

Mvh Sunny

C@nny
2013-04-01, 18:29
Hej Sunny!

Ön är verkligen värd att besöka :)...
Som jag brukar skriva, så är Lassi en väldigt bra bas att bo i på Kefalonia. Byn är väl i nte mycket att skriva hem om, men det finns en hel del restauranger mm. Det är en väldigt lugn ort då det endast finns någon enstaka musikbar längs huvudvägen. Sandtranderna i byn håller i flera fall toppklass! (Om man föredrar riktiga sandstränder så är det absolut bäst att bo i Lassi). Det är en oxå en perfekt utgångspunkt för utflykter runt ön. Det finns alternativa orter. Svoronata, Lourdata, Skala osv. Men de är ganska trista enligt mitt förmenande. Fiskardo ligger i norra delen på ön och är en pärla i sig. Men det är alldeles för dyrt där (Kändisbyn på ön) och ligger lite för otillgängligt. Det är ju bättre att bo mer centralt på ön. Det gäller även för Assos, en annan pärla, som har en (för höjdrädda) lite halvläbbig väg ner.
Lassi med Argostoli i absolut närhet tycker jag är bäst.

Vi brukar promenera in till huvudorten Argostoli på kvällarna. Där är utbudet större på allt. Det tar inte mer än 15-20min. (Från den norra sidan av Lassi).
Avståndet från flygplatsen till Lassi är väl.... runt 4km - ca... (någon kan säkert rätta mig här) - Det är iaf inte långt. Det kostar max 15-20Euro. (Att åka taxi från Argostoli och hem till Lassi på kvällen/natten kostar runt 6Euro...)
Ang prisnivån på restaurangbesök på kvällen, så tycker jag inte att det är speciellt dyrt på ön. Det är ung. som på andra platser. Någon grekisk myndighet gjorde för ett antal år sen en prisjämförelse mellan öarna i Grekland, och fick fram ett index. Och där hamnade Kefalonia på plats 3 gällande de dyraste öarna. (Efter Mykonos & Santorini). Här tog man fasta på hotell, restaurang, biluthyrning, affärer mm.
Men det tycker jag är lite konstigt. Jag upplever absolut inte Kefalonia som speciellt dyr överhuvudtaget.

Hälsningar
Conny :)

Sunny12
2013-04-01, 21:50
Tack, Conny för dina svar!
Ja, jag har hört det någonstans att Kefalonia har något högre prisnivå i jämförelse med en del andra grek-öar, men du verkar ju ha en helt annan uppfattning, i vilket fall som helst så kan ju inte priserna skilja sig så mycket från ö till ö, några euro hit och dit gör ju inte så mycket!....bye_bye

JohnS
2013-04-01, 23:15
Vi var på Kefalonia i september, bodde i sentrum av Argostoli, og reagerte ikke på prisnivået sammenlignet med andre steder vi har vært. Vi spiste en del lunsjer i de mer typiske turistområdene, og heller ikke der var prisene spesielt høye.

Det var vår første besøk på Kefalonia, som umiddelbart ble satt opp på vår må-tilbake-en-gang-liste! Både naturen og menneskene var tiltalende... for oss.

Sunny12
2013-04-01, 23:17
Låter fint det John!!....bye_bye

Panakakis
2013-04-02, 17:23
Hej1 Jag läste Connys inlägg som beskriver Kefalonia på ett bra sätt. Jag såg att han var lite snål med avståndet mellan flygplatsen och mitten på Lassi är det 6,5 km. Jag själv bor i Argostoli och har tillgång av bil så det är mycket bra att ta sig ut till olika bad och på kvällen är man ju redan i stan.

PANAKAKIS :)

Sunny12
2013-05-04, 13:33
Hej, nu har jag i stort sett bestämt för en resa till KEFALONIA en tre-veckors i mitten av september, har läst så mycket positivt om ön, så det kan bara inte bli fel!
Det som hade betydelse vid mitt val var kort transfer, pris, flygtider som passade mig väldigt bra.

Har tittat på hotel IRINI i Lassi någon som bott där?
Verkar litet och mysigt och positivt med närheten till huvudstaden ARGOSTOLI, kan inte ta lång tid därifrån?

Vill ha lite hjälp med avstånd från följande orter,
LASSI-FISKARDO?
LASSI-SAMI?
LASSI-ASSOS?
LASSI-MYRTHOS BEACH?

Visst finns det väl biluthyrning i Lassi?
BMAT?
Internetcaféer?Utifall jag ej tar med min laptop?

Sen hur vanligt är det att man kan få se CARETTA-Skölpaddorna vid hamnen i ARGOSTOLI?? Ska visst vara en speciell upplevelse?

Tacksam för svar!

Mvh Sunny...bye_bye

Panakakis
2013-05-05, 08:37
Hej Sunny!
Avstånd från följande orter är:
LASSI-FISKARDO 5,5 mil
LASSI-SAMI 2,8 mil
LASSI-ASSOS 4,2 mil
LASSI-MYRTHOS BEACH 4,7 mil
LASSI-Skala 3,7 mil
LASSI-Poros 4,1 mil
LASSI-Luordata 1,8 mil

Det finns många biluthyrare i Lassi?

Internetcaféer finns i Argostoli

CARETTA-Skölpaddorna vid hamnen i ARGOSTOLI kan man ofta se på förmiddagarna när fiskebåtarna kommer in efter nattens fiske. Jag brukar se dem vid ca. kl. 9 - 11 vid hamnen.

PANAKAKIS

Sunny12
2013-05-05, 12:51
Tack, Panakakis för toppenbra info!!...klapp_klap

C@nny
2013-05-06, 11:00
Hej Sunny!

Irini har jag bott på flera ggr.
Det ligger perfekt i förhållande till Argostoli.
CBR är störst i Lassi. Där ligger även bankomaten.

Jag har skickat mail !

//Conny :-)

Sunny12
2013-05-06, 11:23
Hej Sunny!

Irini har jag bott på flera ggr.
Det ligger perfekt i förhållande till Argostoli.
CBR är störst i Lassi. Där ligger även bankomaten.

Jag har skickat mail !

//Conny :-)

Tusen tack Conny! Jag har skickat svar!!...:)

ALA
2013-05-11, 18:18
Hej allihop, ny medlem som med intresse läst de flesta inlägg om Kefalonia och följt den här tråden.

Jag funderar själv på att åka till Kefalonia en vecka i mitten av juni för att komma ikapp mig själv , läsa och ha en vacker utsikt från balkongen. Jag är inte ovan vid att resa, men jag reser ensam för första gången på semester på +- 35 år:o

Jag har sanslöst svårt att bestämma mig om jag ska välja Kefalonia eller Karpathos ..eller kanske ...Korfu
- Ja Ni förstår hur tankarna snurrar:confused:
Risken är att det inte blir någon resa alls om jag velar och fegar ur. Så jag tar chansen och frågar Er som är kunniga:)

Mina tankar efter att ha läst Era inlägg ovan är isåfall hotel Irini som ser mysigt ut med Airtours, de har också några trevliga utflykter man kan hänga på.
Men så läste jag på ett annat ställe att det långt till en bra strand.
Kan Ni ändå rekommendera det?
Jag tror inte jag kommer vara modig och gå ut och äta själv, så jag undrar om det är vanligt att man kan köpa med sig mat hem från restauranger. Har Ni någon aning ?

Tack på förhand
Anne-Lie

elca
2013-05-11, 20:00
Hejsan Anne-Lie förstår din känsla av att åka själv, var själv i samma sits men oj så bra det gick. Har varit på Karpathos och Skopelos går hur bra som helst, så här i efterhand förstår jag inte varför man inte åkte tidigare då ingen annan kunnat följa med, nä då var man kvar hemma och längtade som tusan till härliga Grekland. Sitter och planerar för fullt för en vecka i juli men troligen till lilla Tilos, vill ha lugnt och skönt och bara vara.
Gå ut och äta behöver du heller inte vara orolig för, dom är lika trevliga mot dig som om det skulle komma ett stort sällskap. Nu är jag otroligt kvällstrött så jag var kanske och åt tidigare för det mesta, inte fullproppat på matställena, stannade ofta till på nåt ställe och tog en kall öl, som sagt kändes inte konstigt alls. Så åk iväg och njut av din egen tid så skönt

Sunny12
2013-05-11, 22:28
Håller helt med elca, det är härligt att resa själv, du bestämmer själv över din tid, vad du ska göra och när.
Vill man inte gå ut och äta någon kväll går det ju bra att fixa till något i sin lägenhet och sitta på balkongen och njuta av utsikten (om man har en sådan dvs)., läsa och bara vara.
Kände också att det var lite obekvämt att gå ut och äta själv första gången jag reste själv, men nu känner jag inte så längre.
Brukar alltid få kontakt med andra, bara man är lite öppen för det så går det bra!
Jag ska bo på Irini på Kefalonia i September, har inte hört att det ska vara så långt till en bra strand därifrån i Lassi är det bra stränder efter vad jag läst i Kalimeras e-guide om Kefalonia, köp den om du ska åka dit!..bye_bye

Pela
2013-05-11, 23:15
Rådet blir helt enkelt ÅK klapp_klap
Har rest själv ett antal år, Nu är jag visserligen en man och inte en kvinna :eek:,men jag har under åren aldrig sett en ensam kvinna ha några problem vid restaurangbesök i Grekland,kan vara annorlunda i andra länder..

Res,njut av Grekland,gör vad du vill på dagarna ( du bestämmer ! ) och avsluta dagen med ett Tavernabesök och titta på folk.

Så fort du kommer hem så kommer du att vilja boka nästa resa..flabb_flab

ALA
2013-05-12, 08:43
Tusen Tack för Era uppmuntrande svar !
Skönt att få "prata" med någon som förstår frågeställningarna.

Precis Elca! Jag har faktiskt stannat hemma och sedan längtat och ångrat mig . Nu iår vill jag inte det .
Kollade också på Tilos efter tips här på Kalimera men tyckte att transfertiden var lite lång när man bara ska åka en vecka. Hoppas du får det alldeles ljuvligt :-)

Tack Sunny , då har du också kollat läget runt Irini . Det känns bra !
E-guiden ska jag köpa idag redan då.

Pela, Tusen Tack för Härligt Handfast och Hoppfullt råd :-)

Hälsar
Anne-Lie

elca
2013-05-12, 10:05
Ja det är transfertiden som gör mig osäker, har varit inne på Kefalonia hela tiden tills jag fick tips om Tilos,,ja får fundera lite till