handdator

Visa fullständig version : turism i augusti


Dippeduttan
2012-12-28, 18:10
Vi brukar alltid åka till Grekland i början av juni för att det är lite lugnare då och inte knökat med turister. Sommaren 2012 satt vi dock på den årliga sverigesemestern i juli i ett partytältmed raggsockar, gasolvärme och myggjagare. Det spöregnade hela veckan och vi hade grekland bakom oss och arbete framför oss. Tänkte ta det säkra före det osäkra och ha något att se fram emot om sommaren blir kall och våt och tänkte Kefalonia 17-24 aug. Har förstått att det även är många greker och italienare som turistar i aug. Undrar nu om någon här har erfarenhet av hur packat man kan vänta sig att det är på stränder och vägar samt i assos lilla by just den perioden andra halvan av aug. Vet att det kan skilja mycket från vecka till vecka men har tyvärr inte möjlighet att åka ännu senare.

Planen är att bo i lassi och ägna dagarna på närmsta stranden samt någon tur till xi, assos, sjön och grottan.

/Camilla

Kalimera
2012-12-30, 12:30
Har förstått att det även är många greker och italienare som turistar i aug. Undrar nu om någon här har erfarenhet av hur packat man kan vänta sig att det är på stränder och vägar samt i assos lilla by just den perioden andra halvan av aug.Jag har ingen erfarenhet av Kefalonia i augusti, men de öar jag har varit på har varit knökfulla med turister, främst greker. I år var det mycket färre greker som semestrade på öarna i och med krisen. Många hade helt enkelt inte råd att resa bort. Hur det blir 2013 är svårt att sia om, jag tror dock att det dröjer innan augusti månad blir som innan krisen.

yannis
2012-12-30, 12:53
Janne har nog rätt att det kommer att vara färre grekiska turister på öarna även nästa år.
Vi kommer dock aldrig att åka dit dessa två månader. Vi bor ju i Umeå. Om du vill ha en fin sommarsemester i Sverige föreslår jag Norr- eller Västerbotten. Soluppgångarna vid den tiden är gudomliga. Här har vi oftast fint väder då (EvaL du säger väl inte emot mig?).
Birgitta, från ett just nu ösregn och åska från Kreta och Paleochora.

Eva L
2012-12-30, 13:04
Janne har nog rätt att det kommer att vara färre grekiska turister på öarna även nästa år.
Vi kommer dock aldrig att åka dit dessa två månader. Vi bor ju i Umeå. Om du vill ha en fin sommarsemester i Sverige föreslår jag Norr- eller Västerbotten. Soluppgångarna vid den tiden är gudomliga. Här har vi oftast fint väder då (EvaL du säger väl inte emot mig?).
Birgitta, från ett just nu ösregn och åska från Kreta och Paleochora.

Nej jag säger inte emot. Juni, juli och första halvan av aug och ibland hela aug brukar vara fina sommarmånder i norr. Förra sommaren blev det dock aldrig riktigt varmt.

Jag var på Skopelos i slutet av aug och det var inte särskilt mycket turister. Jag tror att det kan vara ganska stor skillnnad mellan början och slutet av aug.

Birgitta även här regnar det. Hu så hemskt. Det forsar vatten från snön på mitt balkongtak och all vacker rimfrost som vi haft den sista tiden på träden är naturligtvis borta men nog behövs det mer än några dagars töväder för att snön ska försvinna.

Eva

C@nny
2013-01-03, 18:32
Hej Camilla!

Jag har faktiskt inte varit på ön i augusti. Alltid i juli. Jag kan som tidigare nämna att jag aldrig sett en "massa" Italienare på ön. Det har varit ganska blandat. Kanske övervägande Norrmän, Svenskar o Engelsmän. (o en del Greker naturligtvis).
Numerären av Greker (o Italienare kanske) ökar väl iofs lite i Augusti.

Håller med om vädret. Vi har ingen statistik, men när det gäller de övriga veckorna av semestern, hemma i Sverige, så brukar det vara badväder ca 2 somrar av 10. Iaf i våra områden.

//Conny:)

Kalimera
2013-01-03, 21:21
Jag har inte heller noterat att det är många italienare på Kefalonia. Har dock inte varit där i augusti jag heller.

Panakakis
2013-01-03, 22:49
Jag har inte heller noterat att det är många italienare på Kefalonia. Har dock inte varit där i augusti jag heller.

Jag har varit på Kefalonia alla månader från april till oktober och under augusti så har Italienare semester och då är det många som kommer till Kefalonia på besök. Skolorna börjar i första veckan i september och många som turistar på Kefalonia åker hem de sista dagarna i augusti. Det kommer också en del från USA som har rötter i Grekland och Kefalonia.

PANAKAKIS :)