handdator

Visa fullständig version : Kefalonia


tyrola
2012-04-26, 21:07
Funderar på att besöka Kefalonia i början av juni. Läst någonstans att det är svårt att använda bankkort där, Visa t ex, är det så?:confused: Annars krävs det ju att man har mycket kontanter med sig. Man har ju vant sig av med det numera.
Tänker ev. resa med Airtours, har någon gjort det nyss? Kan ni rekommendera något hotell?

Panakakis
2012-04-27, 07:01
Funderar på att besöka Kefalonia i början av juni. Läst någonstans att det är svårt att använda bankkort där, Visa t ex, är det så?:confused: Annars krävs det ju att man har mycket kontanter med sig. Man har ju vant sig av med det numera.
Tänker ev. resa med Airtours, har någon gjort det nyss? Kan ni rekommendera något hotell?

Det är inte svårare med bankkort på Kefalonia än i Sverige och det finns i Lassi och ett tiotal bankomater i Argostoli Jag reser både med Airtours och Apollo då de använder samma plan till Kefalonia och priset får avgöra. Holell kan du säkert hitta rekomendationer om här på Kalimera.

PANAKAKIS :)

tyrola
2012-04-27, 07:59
Tack för svaret! Att det finns en och annan uttagsautomat har jag läst och jag menade mer att betala med kortet som har låtit litet si och så i det jag läst och det har dragits för mycket pengar m m, men du har alltså inga dåliga erfarenheter av det?
Min dotter är mest positiv till att resa med Airtours som vi reste med till Thassos för några år sedan (tyvärr har de inte Thassos kvar) men vi får se. Lassi har mest hotell men Lourdas-hotellen låter litet lockande på mig, när strand etc. Du verkar känna till ställena - ligger Lourdas väldigt avigt till i förhållande till allt annat och "dött" s a s? Övriga ställen verkar ännu mer avkrokar om man inte hyr bil och det kanske vi inte gör, så det är nog Lassi el Lourdas som gäller.

michaelhe
2012-04-27, 10:54
Har aldrig haft problem med att betala med kort, varken i Lassi eller Argostoli. Lassi är en väldigt bra utgångspunkt, när man är på Kefalonia. Såg att Thassos visst ligger på Airtours sida.

tyrola
2012-04-27, 16:25
Ja, tydligen har Airtours Thassos igen, men inte från Landvetter som vi reste och vill resa från nu också, utan bara från Arlanda, synd! Det var bara litet för många getingar på Thassos när vi reste, annars en mycket trevlig ö, lagom på många sätt.

C@nny
2012-04-27, 17:47
Hej !

Det är inte bara getingar på Thassos utan även mygg. Vi höll nästan på att få hela semestern förstörd av myggen för ett antal år sen :mad:...

På Kefalonia så har jag aldrig haft problem med bankkortsbetalning. Iofs så brukar jag ta ut pengar för några dagar i taget, i någon av alla bankomater i Argostoli (eller den i Lassi).
Att välja Lourdas eller Lassi beror på vad ni önskar. I Lourdas är det lugna gatan. På stranden är det lite blandat med sten o sand.
I Lassi är det lite mer att välja på vad gäller matställen osv. Flera fina sandstränder finns desutom i byn. Sen har man Argostoli på gångavstånd.

God tur!
Conny :)

ander
2012-05-06, 21:15
Jag har inte heller upplevt några problem att betala med kort på Kefalonia.

Här kommer mina hotelltips för ön:

Lassi
Silo Apartments - enkla men fräscha lägenheter nära stranden.

Assos
ROI apartments - ett så galet mysigt hotell att man nästan blir tokig :-)

Fiskardo
Faros Suites - Mysigt litet hotell med mycket trevlig pool. Gångavstånd till alla restauranger i hamnen.

Panakakis
2012-05-08, 06:53
Tack för svaret! Att det finns en och annan uttagsautomat har jag läst och jag menade mer att betala med kortet som har låtit litet si och så i det jag läst och det har dragits för mycket pengar m m, men du har alltså inga dåliga erfarenheter av det?
Min dotter är mest positiv till att resa med Airtours som vi reste med till Thassos för några år sedan (tyvärr har de inte Thassos kvar) men vi får se. Lassi har mest hotell men Lourdas-hotellen låter litet lockande på mig, när strand etc. Du verkar känna till ställena - ligger Lourdas väldigt avigt till i förhållande till allt annat och "dött" s a s? Övriga ställen verkar ännu mer avkrokar om man inte hyr bil och det kanske vi inte gör, så det är nog Lassi el Lourdas som gäller.

När du åker till Kefalonia första gången så är min rekomendation att prova i Lassi för det är ett bra utgångsläge för utforskning av Ön. Det är också som Conny nämner att Lourda är det bra bad men väldigt lungt och avsides.
Det är ju säkrast var än du är att inte betala med kort på resturanger för risk med dubbel dragning när du inte har kontroll på behandlingen av kortet.

PANAKAKIS :)

tyrola
2012-05-08, 11:15
Tack för svar och jag tror det blir Lassi, låter mest "lagom" vid ett första ö-besök och om vi inte hyr bil.
Fiskardo låter lockande på en del sätt då det verkar vara ett av de få ställena som är kvar efter jordbävning, men krångligt för oss på andra sätt och ska man bo där måste man nog hyra bil. Kändis-letande är jag heller inte ute efter.
Tipsen på hotell har inte varit användbara då jag inte hittar hotellen varken hos Airtours eller Apollo, men tack ändå!
Vi skjuter på beslutet av olika anledningar, och blir det inte Kefalonia blir det väl Kreta eller möjligen Rhodos, men båda de senare öarna har vi besökt förut och det är roligt att utforska fler. Vi har bara en vecka med 1-2 avresedatum att använda, annars finns ju massor med öar man kan resa till.
Såg för resten Kapten Corellis mandolin-filmen för några dagar sedan, men tyckte att man mest visade samma ställen om och om igen i filmen, men vackert var en del förstås.

tyrola
2012-05-20, 19:30
När du åker till Kefalonia första gången så är min rekomendation att prova i Lassi för det är ett bra utgångsläge för utforskning av Ön. Det är också som Conny nämner att Lourda är det bra bad men väldigt lungt och avsides.
Det är ju säkrast var än du är att inte betala med kort på resturanger för risk med dubbel dragning när du inte har kontroll på behandlingen av kortet.

PANAKAKIS :)

Äntligen bokat, lilla "hotellet" Nondas i Lassi - om två veckor reser vi, dottern och jag. Ska bli spännande att prova en ny ö. Tror vi kommer att gilla den.
Tack för alla svar, råd och tips hittills!

tyrola

Majjlo
2012-05-21, 22:23
Hej Tyrola!
Jag har just bott på Nondas hotell en vecka. Hör av dig om du vill veta någonting. :)

tyrola
2012-05-23, 13:03
Hej Tyrola!
Jag har just bott på Nondas hotell en vecka. Hör av dig om du vill veta någonting. :)

Hej!
Så intressant att du precis varit på samma ställe och samma hotell. Vad tyckte du om det hela? Jag vill veta det mesta, bra och mindre saker etc etc. Var det kallt i vattnet tro? Regn någon gång? Bra matställe o s v.
Om du vill får du gärna skriva på min vanliga mail, birgittak49@hotmail.com, så kan jag även spara det du skrivit där, men du får förstås även skriva här om du vill och tycker det är bra för flera att läsa - och det kanske det är.
Hälsningar
tyrola - Birgitta

Majjlo
2012-05-26, 22:37
Hej!
Jag skrivit här, för det känns enklast just nu. ;)

Vi bodde i två rum och kök på andra våningen med balkong och havsutsikt. Rummen känns enkla, rena och håller det som lovas i beskrivningen. Städningen var bra. Ägarna är mycket trevliga och serviceminded! Det finns kaffekokare och vattenkokare. Inga vinglas dock. Ang_elx Det var två utgångar till balkongen så vi som reste med småbarn behövde inte störa vid "deras" utgång. Hotellet ligger nära genomfartsvägen i Lassi och trafiken störde oss litegrann. Det vägs upp av att stranden ligger nära, bara en backe bort och för oss var det verkligen ett riktigt stort plus! Stranden var långgrund första dagen, men blev olika beroende på väder och vind under veckan. Den var mycket välskött. Glassen var dock riktigt dyr.

Rekommenderar att hyra bil och handla på Lidl eller Spar. Det är dyrt på supermarketen i Lassi tycker jag och urvalet inte det bästa.

Vi kom ju hem för en vecka sedan och det var ännu försäsong. Vädret var som under svensk sommar den veckan. Några riktigt heta dagar och några med lite regnskvättar. Juni lär vara mer solsäkert, sa de som bodde på ön. Juli ska var hothothot!

Jag kan bara skriva om en resturang i Lassi för vi åt ute bara en gång där och jag minns inte vad den hette... Den låg bortom de två närmaste supermarketerna och hade olika plan i en nedförsbacke med murar och grönska. De hade riktigt god mat i alla fall. :) Den bästa restaurangen vi åt på låg i Sami intill vattenhjulet vid havet. Deras fisk och skaldjur var himmelska!

Mer du vill veta? bye_bye

Majjlo
2012-05-26, 22:49
Jag skulle helt klart kunna bo på Nondas en gång till, vill jag tillägga. :D

tyrola
2012-05-27, 10:42
Jag skulle helt klart kunna bo på Nondas en gång till, vill jag tillägga. :D

Tack för din reseberättelse!
Det lät helt OK, tycker jag, alltihop. Trafik nära var väl minus kanske, men man kan inte få allt, nära stranden är viktigare för oss. Synd att glassen var dyr, hoppas den är god. Brukar bli glass till lunch ibland.....
(Vi har rest med Airtours en gång förut och det var bra den gången också, då till Thassos. För ni åkte väl med Airtours?)
Vi kommer nog bara att äta frukost "hemma" - lunch + middag brukar vi inte laga. Vi är två vuxna, min dotter och jag, som reser och vi vill ha semester från allt:)
Kan kanske ta med plastvinglas!
Finns diskmedel, borste el likn? Handdukar får man väl hålla sig med, alla sorter. Så brukar det vara.
Hyrde ni stolar och parasoller, vad kostade det?
Ber att få återkomma om jag kommer på fler frågor. Jo, vattenvärmen var det, är det som svensk sommar ungefär? Inte sååå varmt kanske maj-juni, det är fördelen med att resa senare, varmt badvatten, men då är det även onödigt varmt i övrigt, tycker vi.
Hälsningar!

Majjlo
2012-05-27, 21:17
Hej igen!
Diskborste och diskmedel måste man ta med själv. Däremot fanns diskhandduk och en liten vanlig handduk i köket. Man får också varsin badhandduk som man kan använda i lägenheten. Det fanns ingen duschskrapa, vilket verkar vara ett återkommande problem eftersom hela badrummet blir blött om man inte är försiktig i duschen.

Visst var glassen god! ;) Stranden är riktigt härligt som skrivet var. De billigaste solstolarna kostade 6 euro för två st stolar med parasoll, sedan fanns det två högre klasser, en för 8 och en med sänghimmel för femton.

tyrola
2012-06-26, 22:51
En liten rapport är väl på sin plats fastän det nu gått ett par veckor sedan vi kom hem från Kefalonia.
En bra resa, Nondas OK. Det bästa med det boendet var väl närheten till den fina stranden med en utmärkt taverna (Makros G-stranden) och poolen på grannhotellet som man fick låna och där var fint. Havsutsikten vi lovats var litet i sidled, men tror vi vann på det läget med tanke på de boende "rakt fram", som nog var litet mer störande. En del små myror var också litet störande, men de höll sig ju i närheten av dörr och diskbänk i alla fall. Duschen var inte kul, då det blev blött i hela det lilla badrummet när man duschade.
En fin, kuperad, grön ö med bra mat till skapliga priser och inte så dyrt att handla det vi behövde och ville ha heller. S k inkastare på matställena skulle jag dock gärna vara utan.
Rundturen med buss värd sitt pris, då man fick se de flesta större sevärdheterna. Annars är det säkert bra att hyra bil och åka runt själv. Buss-linjer var inget att räkna med, varken korta eller långa sträckor, och tidtabeller var ej uppsatta. Turistbyrån förstod vi inte heller vad den var till för, den ena personen förstod inget, den andre brydde sig inte.
En havssköldpadda lyckades vi se i hamnen i sta´n på förmiddagen.
Ön Kefalonia besöker jag gärna fler gånger, det var en positiv upplevelse! Men det finns massor med andra grekiska öar jag vill se också!!

Carle
2012-07-04, 14:26
Har bokat en vecka i slutet på Juli
skall bli skönt med lite sol och bad samt besöka Itaka

tyrola
2012-07-05, 20:49
Så rolligt att ha resan kvar!!!
Itaka, nu står det stilla i mitt huvud, vad är det?
Själv besöker jag gärna Kefalonia igen, hoppas det blir möjligt!
Ska du bo på Nondas?
Ha det jättebra var du än bor!
Hälsn
tyrola

Panakakis
2012-07-05, 22:48
Har bokat en vecka i slutet på Juli
skall bli skönt med lite sol och bad samt besöka Itaka

Med bara en vecka så hiner du inte med ens Kefalonia men jag har bara varit en gångn på granön Ithka och det var mycket intressant så har ni möjlighet att åka över så ta chansen. Det går en tidig färja från Samos varje dag och åter på eftermiddagen.

PANAKAKIS :)

frank
2012-07-06, 07:34
Sami menar du!
MVH Frankbye_bye

Panakakis
2012-07-06, 09:13
Sami menar du!
MVH Frankbye_bye

Det blev helt fel vist ska det vara Sami. Tack Frank

PANAKAKIS :)

Carle
2012-07-24, 16:25
Tack för omtanken
Men skall bara njuta av sol bad och dryck:cool:
jogging skorna åker med.....
samt ipad och böcker..._B-anana