handdator

Visa fullständig version : Bäst semester med småbarn på Kefalonia?


Majjlo
2012-04-18, 11:24
Hej!
Kan någon komma med bra tips på boende, aktiviteter och annat för en småbarnsfamilj som sneglar på en resa till Kefalonia? :)

Det skulle också vara intressant om någon som har varit där i maj kunde ge en beskrivning av väder och miljöer just denna årstid.

Det verkar vara en fantastisk plats.:D

Panakakis
2012-04-18, 12:50
Hej!
Kan någon komma med bra tips på boende, aktiviteter och annat för en småbarnsfamilj som sneglar på en resa till Kefalonia? :)

Det skulle också vara intressant om någon som har varit där i maj kunde ge en beskrivning av väder och miljöer just denna årstid.

Det verkar vara en fantastisk plats.:D

Det bästa området att bo på Kefalonia är Lassi om familjen har små barn och där finns många bra hotell att välja mellan. Jag har varit på Kefalonia några gånger i maj och då har vädret varit bra men det kan vara lite kyligt i vattnet 18 - 22 grader C och jag själv önskar lite fler + grader. Vädret är som bäst juli augusti och nästan för varmt då. Maj Juni är en bra tid på Kefalonia men September med nästa 30 grader C i vattnet och 35 grader C på land då är det som bäst. Välkomna till ett underbart Kefalonia

PANAKAKIS :)

Majjlo
2012-04-18, 13:12
Hej!
Tack för ett snabbt svar! Jag har läst i flera trådar här på forumet och förstått att ön är härlig! :) Du verkar ha många bra tips!

Det verkar finnas lite olika uppfattningar kring Lassi i de inlägg jag läst, men i huvudsak är det positivt. Här är några följdfrågor om just Lassi:
- Hur är stranden? Långgrund, blåsig, bred, djup?
- Hur är prisläget i allmänhet i förhållande till Sverige?
- Behöver man ha bil för att ta sig till det i andra trådar omskrivna Lidl? flabb_flab Eller finns det andra billigare affärer som säljer mat?

Ni som rest några gånger, hur bokar ni er resa? Är det via airtours/apollo eller kör ni på något annat billigare sätt som jag inte har listat ut? ;)

Jag har säkert fler frågor, men det får räcka för tillfället. Vi har som sagt inte bokat något än. Det blir en resa i maj någonstans och just nu är Kefalonia en liten favorit. :p

Panakakis
2012-04-20, 16:40
Hej!
Tack för ett snabbt svar! Jag har läst i flera trådar här på forumet och förstått att ön är härlig! :) Du verkar ha många bra tips!

Det verkar finnas lite olika uppfattningar kring Lassi i de inlägg jag läst, men i huvudsak är det positivt. Här är några följdfrågor om just Lassi:
- Hur är stranden? Långgrund, blåsig, bred, djup?
- Hur är prisläget i allmänhet i förhållande till Sverige?
- Behöver man ha bil för att ta sig till det i andra trådar omskrivna Lidl? flabb_flab Eller finns det andra billigare affärer som säljer mat?

Ni som rest några gånger, hur bokar ni er resa? Är det via airtours/apollo eller kör ni på något annat billigare sätt som jag inte har listat ut? ;)

Jag har säkert fler frågor, men det får räcka för tillfället. Vi har som sagt inte bokat något än. Det blir en resa i maj någonstans och just nu är Kefalonia en liten favorit. :p

Det finns många fina stränder på Kefalonia och har man små barn så tror jag nog att Lassi har mycket lämpliga bad för de minsta. Det finns många bad i Lassi både stora och små och långrunt är det. Mitt favorit strand i Lassi är Platis Galios som har flera duschar, ombyteshytter och en Taverna + bra badstrand. Vist kan det blåsa ibland men ofta är det behagligt att bada här. Prisbilden på Kefalonia är högre än snittet i Grekland men billigare än Sverige. Lidl är beläget ca 3 km utanför Argostoli och ett fordon är nödvändigt för att ta sig dit. Det finns större mat affärer i Argostoli som har bättre priser än tavernorna i Lassi. Jag reser med det bolag som lämnar bästa priset vid avfärd och oftast blir det Airtours. Bil hyr jag på nätet från Sverige och får därigenom mycket bättre pris.
PANAKAKIS :)

kari
2012-04-20, 16:56
Hej!
Kan någon komma med bra tips på boende, aktiviteter och annat för en småbarnsfamilj som sneglar på en resa till Kefalonia? :)

Det skulle också vara intressant om någon som har varit där i maj kunde ge en beskrivning av väder och miljöer just denna årstid.

Det verkar vara en fantastisk plats.:D

Her kan du lese litt om vårt første besøk på Kefalonia ( Lassi) i månedskiftet mai/juni i fjor, vi hadde barnebarn med :)

http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=27373

bye_byeKari

Majjlo
2012-04-29, 21:34
Hej och tack för era tips! Vi har inte riktigt bestämt oss för en resa än, men jag håller stenkoll på alla sistaminutenresor just nu. Håll tummarna för Kefalonien! _B-anana

Vi hörs!

Panakakis
2012-04-29, 22:10
Hej och tack för era tips! Vi har inte riktigt bestämt oss för en resa än, men jag håller stenkoll på alla sistaminutenresor just nu. Håll tummarna för Kefalonien! _B-anana

Vi hörs!

Välkomna till Kefalonia ni kommer inte att bli besvikna på om ni valt denna Ö

PANAKAKIS :)

C@nny
2012-04-30, 09:58
Hej!
Kan någon komma med bra tips på boende, aktiviteter och annat för en småbarnsfamilj som sneglar på en resa till Kefalonia? :)

Det skulle också vara intressant om någon som har varit där i maj kunde ge en beskrivning av väder och miljöer just denna årstid.

Det verkar vara en fantastisk plats.:D

Hej!

Jag kan bara bekräfta att det är en fantastisk plats :)!
Jag har rest med barnen till ön sedan de var små. Det fungerar alldeles utmärkt. Några speciella baraktiviteter kan jag väl inte tipsa om, men strandlivet är väl nog? flabb_flab... Man kan ju åka ut med glasbottenbåten från Argostoli oxå. Sen finns det div lekparker mm på flera platser.
Vi har alltid bott i Lassi och det tycker jag är bästa platsen att bo på med barn. Dock tycker jag inte Makri's och Plati's är de bästa stränderna vad gäller långgrundhet. För större barn & vuxna är det en annan sak. I somras var vi ofta på hotell Mediterranee's beach och några ggr på Antonio's beach. De är betydligt mer långgrunda. Kalamia beach (billigaste stranden) är oxå ok, men då är man inne i "sumpgas-området" flabb_flab...
Hyr man bil så kan jag rekommendera en tripp ner till min favoritplats Mounda beach. Där är det riktigt långgrunt.

Hoppas att ni hittar en resa!
//Conny :)

Majjlo
2012-05-04, 22:50
Tack C@nny! Jag undrar bara vad som menas med sumpgasområdet? :confused:

Majjlo
2012-05-05, 11:01
Nu har vi bokat! Lassi it is!:Dklapp_klap
Vi ska bo på Nondas. Erfarenheter därifrån?

C@nny
2012-05-05, 19:59
Tack C@nny! Jag undrar bara vad som menas med sumpgasområdet? :confused:

Hej!
Kommunen har någon form av "utsläpp" av fekalier el dyl :D i gasform i området. Det kommer regelbundna små "puffar" av detta. Man klarar dock av att vistas i detta, så det är ju ingen fara alls.....:)

Nu har vi bokat! Lassi it is!:Dklapp_klap
Vi ska bo på Nondas. Erfarenheter därifrån?

Nej, vi har inte bott på det hotellet, men jag känner till det och har inte hört något negativt. Det ligger ju bra till i byn, och ni får ju dessutom använda grannhotellets pool.

Grattis till ett bra val av semestermål!

//Conny

Panakakis
2012-05-06, 08:48
Tack C@nny! Jag undrar bara vad som menas med sumpgasområdet? :confused:

Det är en lukt som kommer i från Öns reningsanläggning som finns lite norr om badet ungeför vid resturang Ocsar.

PANAKAKIS :)