handdator

Visa fullständig version : Kefalonia 2012. Eller?


emmaopeter
2012-03-25, 22:07
Hej!

Vi har tidigare frågat i forumet om vilken ö vi borde åka till i sommar och fått massa bra tips om bland annat Karpathos, Rhodos och Samos. Trots det fortsätter vi att snegla på Kefalonia men vi har inte bestämt oss än. Kan tillägga att vi tidigare varit på Naxos och Skiathos och tycker båda två är kanonfina.

Vi letar efter ett ställe där man kan ta bussen till någon strand på morgonen, köpa lite mackor och några öl i nån liten affär när man blir hungrig, eller äta lunch på nån taverna utan att behöva gå alltför långt ifrån stranden, och sen åka buss hem igen för att äta ute på kvällen. Bor gärna med gångavstånd till stan utan att bo mitt i smeten så har funderat på norra Lassi eller i utkanten av Argostoli. Gör gärna nån utflykt med nån badbåt eller liknande nån dag och hyr 4-hjuling några dar.

Vad tror ni, är Kefalonia något för oss?

Tacksamma för lite hjälp! :D

Eva64
2012-03-25, 22:50
Kefalonia har allt som ni önskar, Åk dit, ni kommer inte att ångra er! Skiathos och Naxos tycker jag också om men Kefalonia är nog ett strå vassare! Tycker jag;)!
bye_byebye_bye

Eva64
2012-03-25, 22:53
Hmm Kom på att bussarna vet jag inget om. Vi hyrde bil och körde runt. Det var helt ok att göra!
bye_bye

Panakakis
2012-03-26, 09:59
Busstrafiken är inte så utbred på Kefalonia som på många andra öar. Vist går det bussar över ön men med mycket få avgångar. Det finns även stadsbussar i Argostoli som även går till Lassi. Att bo i utkanten av Argostoli då bor man i norra Lassi. Att ta sig gående från mitten av Lassi till centrala Argostoli tar ca. 20 min. Det går även en badbåt från hamnen i Argostoli varje morgon.
Jag kan inte rekomendera att hyra 4-hjuling på grund av att ön är stor och det är många höjder att ta sig över så en personbil är att rekomendera.
Jag har besökt många öar i Grekland och det finns ingen för mig som kan slå Kefalonia och vad jag vet så är det många som har den åsikten.
Det blir i september som jag gör mitt årliga besök på Kefalonia.
Ni kommer inte att bli besvikna på valet av Ö om ni väljer Kefalonia bye_bye

PANAKAKIS :)

emmaopeter
2012-03-26, 10:14
Badbåt låter ju jättemysigt! Och avståndet Lassi - Argostoli är ju inte långt så det ska nog inte vara några problem att isf bo i Lassi, där finns några rätt okej sandstränder som jag har fattat det som. Vi får ta oss en funderare, blir det inte Kefalonia i år så blir det definitivt en tur dit nästa år! :D

lelo
2012-03-31, 13:02
Tycker absolut att ni ska åka till Kefalonia! Har ni varit på Naxos kommer ni att ÄLSKA Kefalonia :) Jag och min sambo var där förra året, vi körde på ospec med fritidsresor sista veckan i maj och hamnade på hotell princess i Lassi. Minns inte var det närmsta stranden hette men den var hur fin som helst! Tog dessutom bara 3-4 minuter att gå dit, och 10 minuter att gå hem (lång tung backe upp.. ;). Vi brukade gå in till Argostoli på kvällarna och det var en lagom promenad, tog kanske 20-25 minuter men man fick se mycket fint på vägen! En dag hyrde vi bil och körde runt nästan hela ön, det var en av de bästa dagarna i hela mitt liv! Körde till Samos, Antisamos (ÅK DIT, tappade hakan när vi kom ner till den lilla bukten.. kändes som vi hade hamnat i himlen. Nästan helt tomt på folk, vit stenstrand och mitt i allt en jättefin restaurang!). Sen åkte vi vidare till ett antal andra byar. Bästa dagen på hela resan och det kan jag varmt rekommendera!! Så om ni inte bokat er resa än tycker jag att ni skall slå till på Kefalonia:)

Eva64
2012-04-01, 02:00
Mmmmm, Antisamos.Nu fick jag positiv flashback! Fantastiskt vackert och mysigt!bye_byebye_bye