handdator

Visa fullständig version : Färjor till Ithaca?


Deia
2011-12-02, 12:04
Äntligen kanske drömresan till Ithaca blir av....:). Vi har varit på väg flera gånger men alltid har något kommit ivägen.

Eftersom Apollo börjar flyga till Kefalonia 2012 så har vi bokat flygstolar. Nu till mina frågor:
- Hur ofta går färjorna från Sami till Piso Aetos?
- Finns det taxi i Piso Aetos? Pris till norra sidan av Ithaca, vad handlar det om?
- Behöver man förboka färjebiljetter i högsäsong?

Jag vill inte gärna åka färja ända till Vahty utan endast till Piso Aetos.

På Kefalonia har jag varit förr. Några nätter blir det där också. Funderar på Skala. Eller finns det något hotell vid en fin strand/by någon annanstans? Är sugen på Agia Efimia men stranden är väl ganska liten. Likaså i Assos. Bara inte i Lassi och Svoronata! Vill gärna ha en strand eftersom det mest är klippor och vikar på Ithaca. En bra kombination alltså.
P.g.a. hälsoproblem kan jag inte flänga runt för mycket så närmaste vägen är det som gäller :cool:

Någon som kan hjälpa mig?

Lissi
2011-12-02, 12:25
Sami Bay, vid Sami är fint....Vi gillade även Poros där vi bodde 1994....Hur där ser ut nu vet jag inte.

Itakha är jättefint!

Lissi

PA
2011-12-02, 12:49
Hej Deia bye_bye

Du kan läsa mitt resebrev från i år Ö-luff i Joniska ö-världen här kommer länken, http://www.kalimera.nu/resebrev/2011/luffa_i_grekland.html

Nu till dina frågor,

Jag fick inte fatt på någon färjetidtabell mellan Sami och Piso Aetos, men vad jag kommer ihåg gick färjan ett antal gånger på förmiddagen och på eftermiddagen, kollade på gtp nu i december går det 12 turer per dag. Kostar 3 € per person.

Det finns taxi som väntar i Piso A. de kommer från Vathy

Till norra Ithaka cirka 30 €, (Vi betalade 30 € från Vathy till Frikes)

Man behöver inte förboka, det var inte fullt på färjan den 4 juli.

Lycka till och ha de gôtt


//PA _B-anana

Panakakis
2011-12-02, 13:54
Hej Dia Vad menar du med följande: Eftersom Apollo börjar flyga till Kefalonia 2012 så har vi bokat flygstolar. Apollo började flyga till Kefalonia 1992 med ett par års uppehåll under 2000 talet.

PANAKAKIS:)

Deia
2011-12-02, 15:52
Hej Dia Vad menar du med följande: Eftersom Apollo börjar flyga till Kefalonia 2012 så har vi bokat flygstolar. Apollo började flyga till Kefalonia 1992 med ett par års uppehåll under 2000 talet.

PANAKAKIS:)

Jag glömde skriva från Göteborg!
Reste till Kefalonia i mitten av 90-talet, från Göteborg, men efter det har det inte funnits resor.....inte vad jag vet :rolleyes:


Tack Lissi, då ska jag titta lite närmre på Poros och Sami.

Och tack PA för svar! Ska genast läsa resebrevet!
Oj, 12 turer om dagen. Det verkar perfekt. Ingen stress ifall man missar en då. Nu blev jag lite lugnad.
Dom Joniska öarna är så otroligt vackra - perfekt att ha något att längta till _B-anana