handdator

Visa fullständig version : kefalonia maj/juni 2012


bure fredde
2011-10-12, 19:52
Hej.tänkte kolla om någon kan hjälpa oss att bestämma vilket hotell vi ska boka.Vi är två familjer med 3st tonårstjejer som har bestämt oss för Lassi,men har svårt att välja vilket hotell.Vi vill ha pool och gärna lägenhet,har kollat på Lassi hotel och Thalassa.Finns det någon som vet något om dessa hotell?,undrar oxå om hur vädret och vattnet är i månadsskiftet maj/juni.Några bra tips på restauranger skulle oxå uppskattas
Mvh Fredrik

Eva64
2011-10-12, 20:35
Grattis till bra ö-val! Kefalonia är en ö som jag mer än gärna återkommer till. Vi var på Kefalonia två veckor i slutet av juni. Vädret var omväxlande med lite kortvariga skurar. Inget som störde eftersom de gick fort över igen! Är man frusen av sig, som halva min familj är, kan vattnet vara i kallaste laget. Allt är dock en smaksak, för mig räcker det att temperaturen ligger strax över 20 grader. Det svalkar ju så skönt då! Vi bodde på Metaxatos, ett enkelt hotell men med en fantastisk utsikt! Ni har verkligen något att se fram emot!bye_byebye_bye

Panakakis
2011-10-13, 10:51
Ett mycket bra val har ni bestämt er för bye_bye och vädret är ofta bra vid den tidpunkten maj/juni.:rolleyes: Vatten teperaturen är nog då ca. 20 grader C eller något varmare. Åker ni i aug/sep som det var i år ca 30 C och varmare. Resturanger ska ni nog prova själva för det finns så många olika tyckande om vad som är bäst och sämst.;) Boende kan jag inte rekomendera något eftersom jag alltid själv bor i Argostoli i samma lägenhet varje år men i Lassi är det OK att bo.

PANAKAKIS :)

bure fredde
2011-10-13, 16:04
Metaxatos,var i Lassi ligger det? hittar det inte på nån karta.

C@nny
2011-10-13, 16:48
Hej!

Jag har alltid bott i Lassi på mina Kefaloniaresor.
Metaxatos ligger i norra änden av Lassi, mellan Fanari Road och huvudvägen, grovt beskrivet. Närmaste supermarket är Dolphin´s. Vad jag har hört om hotellet så är det ok. Jag har dock aldrig bott där.
Ska man gå in till Arostoli på kvällen så är huvudvägen att föredra, det tar inte mer än 10min. Går man Fanari Road så kan man 3-dubbla tiden. Den vägen är ju annars väldigt fin att promenera, så det är värt att göra det minst 1 gång.
Du frågade även om Lasi Hotel & Thalassa.
Lassi hotell ligger inte så jättelångt från Metaxatos, men närmare havet och lite närmare Lassi by. Jag har inte bott här heller, men känner till hotellet. Stranden nedanför är inte mycket att skriva hem om. Det finns dessutom en del sumpgas som kommer ut här (märks även på ett par omkringliggande stränder). Hotellet har en pool och det finns möjligheter att köpa enklare förtäring.
Thalsassa ligger i södra delen. Jag har bott på grann-hotellet och det är helt ok. Det ligger mellan huvudvägen och havet, och nära de finare stränderna i Lassi. Det ligger oxå ganska nära supermarket Lassi & Mina. Skulle jag välja mellan just dessa 3 hotell så skulle jag nog välja Thalassa. Det enda som kan tyckas vara en "nackdel", är att det blir lite längre att gå, när man ska in till Argostoli. Men har man inget handikapp så är ju detta inget problem.
Jag har själv bl.a. bott ännu längre söderut i byn, och långt upp på höjden, och gått med barnvagn hela vägen till Argostoli, och det gick jättebra.

Jag har aldrig rest så pass tidigt. Endast mellan slutet av juni och fram till slutet av juli. Vattnet i Lassi har då haft temeraturer mellan 20 och 23 grader. Det har vi (och andra) mätt upp med termometer. Men det är skönt att det svalkar lite :)...

Håller med Panakakis ang restauranger. Du kan kolla igenom forumet så ser du en del tips. Men det kan ju ändras från år till år, vilket man har varit med om. :)...

Trevlig resa
Conny

kari
2011-10-13, 20:20
Hej.tänkte kolla om någon kan hjälpa oss att bestämma vilket hotell vi ska boka.Vi är två familjer med 3st tonårstjejer som har bestämt oss för Lassi,men har svårt att välja vilket hotell.Vi vill ha pool och gärna lägenhet,har kollat på Lassi hotel och Thalassa.Finns det någon som vet något om dessa hotell?,undrar oxå om hur vädret och vattnet är i månadsskiftet maj/juni.Några bra tips på restauranger skulle oxå uppskattas
Mvh Fredrik

Jeg har ikke bodd på hotellene du nevner, men et par bekjente av oss bodde på Lassi Hotell 2 uker nå i september og var veldig godt fornøyde med leilighetene sine:)
Vi besøkte Kefalonia for første gang i år og bodde i Lassi.
Vi hadde Apollo "kun fly" og booket bosted selv, bodde på Simatos, et virkelig herlig sted å bo.
De har ikke egen pool, men avtale om bruk av nabohotellet's, det fungerte veldig bra :)
Når det gjelder været så var det godt og varmt hele uka, vi reiste 31.mai :) - men været kan jo variere år for år.
Vi målte ikke temp på vannet, men jeg vil tro det var 21-22 gr , deilig var det i alle fall :)
- vi likte godt Makris Gialos Stranden, den var vel også vår nærmeste.

Vi fikk veldig god mat alle steder vi spiste, med et unntak, på San Lorenzo!
- om det var en tilfeldighet vet jeg ikke, vi var der kun en gang.

På Nefeli og Faidra syntes vi vi fikk best mat, Sirtaki var også bra :)

Kefalonia er ei flott øy som vi gjerne reiser tilbake til :)

ander
2011-11-11, 15:15
Silo apartments tycker jag är superbra. Fräscht, mysigt, nära till stranden, pool. Har man en lägenhet med balkong har man också en häftig takhöjd inne i lägenheten. Har bott där två gånger och varit mycket nöjd båda gångerna.

Neta
2012-02-13, 11:57
Hej !
Vi var på Kefalonia 2010 i september och bodde då på hotell Lassi. Det var ett toppenhotell med fantastisk utsikt över havet. Trevlig personal, rent och snyggt och god frukostbuffé. Dessutom ett fint poolområde.
Vi har bokat resa nu till hösten igen och vi kommer att bo där då med.
Vi valde mellan Lorentzo och Lassi hotell, men valde Lassi då Lorentzo ej hade kylskåp på dubbelrummen.
Ni kommer få en härlig semester på denna vackra ö. Hyr bil och besök de fina stränder som finns. Missa för allt i världen inte Assos, världens finaste lilla by.
Hälsningar Neta:)