handdator

Visa fullständig version : Strand på Kefalonia


Susanne & Lasse
2011-06-11, 22:58
Hej,vi är ett par som för första gången åker till Kefalonia om en vecka. Det ska bli spännande att få se en ny grekisk ö. En undran vet någon på forumet om det finns någon strand där man kan bada utan kläder? Vi ska bo på hotel Irini. Är det ett bra val? mvh S&L

C@nny
2011-06-12, 18:17
Hej!

Bra val av resmål !!
Det finns väl inga utpräglade naturiststränder på ön, men på södra sidan finns ett ställe som heter Vassaliki naturist club. Ni kan ju söka efter det på nätet. Men det är väl en hel anläggning inkl hotell osv antar jag...

Irini är helt ok. Vi hamnade på det hotellet av en slump för 2 år sen, då det blev strul med överbokningar på det bokade hotellet.
Bra läge med havsutsikt och tillgång till grannhotellets pool, om man vill svalka av sig efter dagens strapatser. Dock saknar hotellet reception, men det spelar ingen roll för oss. Vi har f.ö. bokat hotellet i 2v i sommar.

//C@nny

Göran
2011-06-12, 20:26
En undran vet någon på forumet om det finns någon strand där man kan bada utan kläder? mvh S&L

Som C@nny säger är det dåligt med stränder att bada naken på. För ett par år sedan bodde vi i Lourdata på sydkusten och vandrade längs stranden västerut mot Afrato. Vissa delar av strandremsan var ganska otillgänglig nedanför en brant slänt och där passerade vi nakenbadare...

Även längre österut mot Skala fanns en strandremsa vid Kato Katelios där ett fåtal nakenbadare höll till.

Lycka till med valet av ö - Kefalonia är en underbart vacker ö:)

/Göran

Susanne & Lasse
2011-06-12, 21:48
Hej grabbar. Tack för infon. Vi får kolla på Vassaliki samt de andra namnen, det är skönt att slippa våta badkläder ibland. Det ska bli härligt att få resa till Kefalonia. Tack även Conny för hotelinfon. Ja av beskrivningen på Irini, så ligger det högt. Då antar vi att det även är relativt lugnt där eller ? Vet du om det är långt att gå till en supermarket? mvh Susanne

Gita
2011-06-12, 21:57
Det finns en Supermarket nedför backen, vid "stora vägen", kanske 400m från ert hotell. Det finns flera Supermarkets i Lassi, men den ligger nog närmast.

Susanne & Lasse
2011-06-12, 22:16
Hej Gita. Stort tack för tipset, bra, då har vi inte så långt att gå, bra! Nu är det bara 6 dagar kvar tills vi åker .Härligt / Mvh Susanne:)

C@nny
2011-06-12, 22:36
Hej grabbar. Tack för infon. Vi får kolla på Vassaliki samt de andra namnen, det är skönt att slippa våta badkläder ibland. Det ska bli härligt att få resa till Kefalonia. Tack även Conny för hotelinfon. Ja av beskrivningen på Irini, så ligger det högt. Då antar vi att det även är relativt lugnt där eller ? Vet du om det är långt att gå till en supermarket? mvh Susanne

Hej Susanne!

På Irini var det mycket lugnt när vi var där. Det var ett engelskt bolag som huserade på hotellet då, och det var långt ifrån fullbelagt. Lgh var enkel men helt ok. (Utemöblerna var något av det bättre jag varit med om). Eftermiddagssolen hänger i ganska länge...
Vägen upp är några svängar för lång kanske, men helt ok. (I alla fall om man tidigare bott på Liberata/Dionysos :D). Jag gick iaf upp & ner varje morgon i 2v för att handla bröd mm. Det tog nog bara 3-4min.
Det finns ganska många supermarkets i Lassi. Den närmaste ligger som tidigare nämnts, på andra sidan huvudvägen när ni kommit ner för backen, och heter Dolpin's. Sen ligger de övriga (Vagelati, Lassi, Mina mfl) med jämna mellanrum bort till den södra änden av Lassi. Jag tror att det finns ca 6st.
Jag har bott på ett antal hotell i Lassi, och jag tycker att detta hotellet är helt ok. Det är en bit att gå till Makris & Platis Gialos, men det spelar ju ingen roll. Fördelen är ju att man har nära in till Argostoli på kvällarna.

//C@nny

Marianne
2011-06-13, 08:36
Katelios blev en av våra favoriter. Liten by med flera tavernor att välja mellan och en härlig sandstrand med lite folk om man går (eller kör) till vänster när man kommer ner till havet:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1020155.jpg

Moundas (lite närmre Skala) var också mycket fin:
http://i45.photobucket.com/albums/f84/Marianne45/Greece/P1020052.jpg

Ha en härlig resa till Kefalonia!

Gita
2011-06-13, 08:56
På tal om Supermarkets, så rekommenderar jag Minas, längst bort från er, men på väg ner mot Makris Gialos-stranden. Bra utbud och priser, trevlig ägarinna!