handdator

Visa fullständig version : Kefalonia i Maj


lelo
2011-05-19, 09:08
Hej alla Greklandsfantaster!

Har nu surfat runt och läst på från en massa kefalonia-trådar men jag har fortfarande några frågor;

Jag och min Sambo (21 och 24 år) ska resa till Kefalonia nästa vecka med Fritidsresor. Vi har valt ospecificerat då det är en sista minuten. Är det någon som har rest ospec. med Fritidsresor nångång? Vilka hotell/städer har ni då blivit tilldelade? Vad är "vanligast"?

Har läst om de orter som verkar "vanligast" att bo på, Lassi och Skala. För mig/oss spelar det nog egentligen ingen roll vilken av de två platserna vi hamnar på, däremot undrar jag om bussförbindelser mellan Skala och resten av orterna/byarna? Går det ofta? Har tidigare varit på Naxos och Paros och där var det OK med bussförbindelser. Bara man har koll på när sista bussen går så funkar det oftast.

Hur är det med kort och kontanter? Vad rekommenderas? Jag har tänkt att ta ut ca 1-2.000 cash, sedan ha med mig VISA-kort och betala med det. I dem stora supermarkets verkar det som att dem tar kort, och då kan man räkna med att detta skall funka? Många restauranger tar väl även emot visa? Och OM dem inte skulle göra det, finns det väl ett antal bankomater som man kan ta ut euro i.

Vi tänkte även hyra moppe/vespa eller fyrhjulning. Läst att det kanske är bättre att hyra bil? Beror ju klart på vart man ska. Men det är väl iallafall inte omöjligt att t.ex köra fyrhjuling till Agrostoli? Även om det tar längre tid..

Hur mycket kan ni rekommendera att ha med i resekassa? För endast mat och eventuell transport, typ Buss? Sedan vill jag ju köpa hem lite goda lokalproducerade produkter, sånt som är roligt att ha med hem :)

Hoppas någon har lust att ta sig tid att svara :)
MVH Cornelia

Panakakis
2011-05-20, 07:07
Att få tag i boende på Kefalonia är inte så svårt då det finns många hotell som inte har resebolag. Vad jag kan lista ut så hamnar man nog ofta i Skala om resan är ospec. då Skala är rätt långt bort från alla andra aktiviteter så för mig är det inget drömläge. Lassi och Argostoli är att föredra. Kontanter behöver man inte ha med från Sverige då det finns många utagningautomater och då främst i Argostoli. Bussar är inte så vanliga på Kefalonia med det finns och turerna är mycket begränsade. Från och till Skala så finns bussar då främst dagtid och inte många turer per dyngn, kvällstid har jag inte set några bussar därför är ett eget fordon värdefullt. Att ha ett fordon på ön är mycket värt då ön är stor och det finns mycket att besöka och begrunda. Fyrhjulingar är inte så vanliga på Kefalonia men det finns. Att köra fordon på ön är inget svårt då trafiken är väldigt liten utanför Argostoli. Att beräkna hur mycket slantar som går åt beror på en själv och vanor med beräkna 5 till 8 tusen kronor per vecka och par. bye_bye

PANAKAKIS :)