handdator

Visa fullständig version : Lixouri


suss67
2011-05-16, 20:57
Äntligen har nedräkningen börjat, och med drygt 40 dagar till Kefalonia kan man tillåta sig att längta! Har aldrig förr besökt Kefalonia, men är spänd inför bekantskapen. :) Det står mycket positivt om Kefalonia här i forumet, men inte så värst mycket om Lixouri där vi ska bo, och jag hoppas det inte betyder att det är en anonym och trist ort.... :confused:
Vi har bokat boende på hotell Appolonia vid Xi stranden, och är det någon som har bott där vore det kul att få lite info.
Vi tänkte också se oss omkring och vill gärna få tips på vad man bör se och uppleva på ön. Tyvärr är jag och dottern rätt skraja för slingrande bergsvägar… undrar om det kanske några delar av ön som är mer “slingrande” än andra? Huvudstaden verkar inte vara så långt bort. Är det dit man ska ta sig för lite shopping?
Vore också tacksam om det finns tips på bra tavernor i Xi och Lixouri.
/Susanne

Panakakis
2011-05-17, 07:15
Ni har gjort ett bra val av Ö Kefalonia är fantastiskt. XI är en badstrand med rödsand och ett härligt ställe men att bo där blir nog rätt trist då det inte finns så mycket kvällsliv där. Det är ca 10 km till byn Lixori och där finns gott om tavernor att välja i mellan, där kan man också ta färjan till Argostoli som tar ca. 20 min och går på dagtid tre gånger i tim, lite glesare på kvällen. Det finns allternativa vägar att åka på Ön så man behöver inte ta de med mycket kurvor.

PANAKAKIS

anna73
2011-05-17, 11:47
Hej!

Kefalonia är en underbar ö. Har bott både i Lassi och ute på Lixouri. Som sagt så ligger det ganska avsides. Men försök att ta er in både till Argostoli där det finns bra shopping och massor av bra restauranger. Men ta er även nån dag in till Lassi och den fantastiska stranden Makri Gialos.

Trevlig resa! klapp_klap Anna

suss67
2011-05-18, 20:19
Tack för bra tips! Jag är så glad att höra att Kefalonia är underbart och fantastiskt! Det låter som jag befarade att vi får idka strandliv där vi bor men för lite mer liv och rörelse får vi åka iväg en bit. Färja 20 min till huvudstaden, det låter ju smidigt.
Nån som vet om där går bussar förbi Xi?
/Susanne

C@nny
2011-05-18, 22:19
Äntligen har nedräkningen börjat, och med drygt 40 dagar till Kefalonia kan man tillåta sig att längta! Har aldrig förr besökt Kefalonia, men är spänd inför bekantskapen. :) Det står mycket positivt om Kefalonia här i forumet, men inte så värst mycket om Lixouri där vi ska bo, och jag hoppas det inte betyder att det är en anonym och trist ort.... :confused:
Vi har bokat boende på hotell Appolonia vid Xi stranden, och är det någon som har bott där vore det kul att få lite info.
Vi tänkte också se oss omkring och vill gärna få tips på vad man bör se och uppleva på ön. Tyvärr är jag och dottern rätt skraja för slingrande bergsvägar… undrar om det kanske några delar av ön som är mer “slingrande” än andra? Huvudstaden verkar inte vara så långt bort. Är det dit man ska ta sig för lite shopping?
Vore också tacksam om det finns tips på bra tavernor i Xi och Lixouri.
/Susanne

Hej Susanne!
Drygt 40 dagar? - Då sitter vi nog på samma plan ner till fina ön !

Jag håller med Panakakis om platsen, det ligger lite avsides och en bit från Lixouri. Hotellet ser ju annars jättefint ut och enligt beskrivningen ligger den 6 km från centrum.
Stranden är nästan 3km lång med superfin rödaktig sand och det är barnvänligt då det är långgrunt. Vi åker alltid över med färjan till Lixouri minst 1 g/resa. Sen tar vi ibland bilvägen norrut på Palakihalvön och sen vidare söderut ner mot Argostoli. På norra delen av halvön kan man vika av åt väster. Då når man en av de häftigare stränderna på ön, Petani beach, som ibland kallas "Mini-Myrthos".
Det viktigaste är nog att inte fastna vid Xi, eller på Lixouri-halvön. Båten från Lixouris hamnpromenad till Argostolis dito går regelbundet från morgon fram till midnatt. Kostnaden är ett par Euro/pp.
Bilen kostar väl 5-6 Euro ca... Det är mao superenkelt att resa mellan de båda byarna.
Att hyra bil är oxå att rekommendera.
När det gäller slingriga bergsvägar så är det väl inte så farligt. Den fina kustvägen mellan Argostoli och Fiskardo är fantastisk att uppleva. Vägen går ganska högt upp, men är väldigt bra med vägräcken osv.
Om man ex.vis ska köra ner till Myrthos beach så kan det ju kännas lite läskigt iom att vägen är lite smal och av serpentin-typ.
Sevärdheterna är många. Fastän vi har besökt ön många ggr så finns det alltid nåt nytt att upptäcka. Du kan få många tips genom att titta igenom detta forum.

Hälsningar
C@nny