handdator

Visa fullständig version : kefalonia


harry
2011-04-30, 17:30
Hej,
Åker till Kefalonia i slutet av maj.
Ska bo på Dionysos Village/lassi.
Är det nån som bott där? Vill höra allt positivt. Vet att det är en jobbig backe tyvärr.
Tips på restauranger och stränder önsks också.
En Greklandsälskare

C@nny
2011-05-01, 12:45
Hej Harry!

Grattis till ett utmärkt val av resmål! Kefalonia är en fantastisk ö. Jag har rest dit många ggr och kommer även i år att besöka ön i 2 veckor :).
För några år sen så bodde vi på Dionysos. Då hette hotellet fortfarande Liberata. Det är ett utmärkt hotell, fräscht och fint. De lär ha Kefalonias största pool oxå. Personalen var trevlig och tillmötesgående. Utsikten var jättefin.
Maten när vi var där, var inte var mycket att skriva hem om. Det var lite öde där oxå, trots att det var mitt i juli.
Men det allra värsta var ju backen upp..... som inte är en backe utan en ca 700m lång väg. Första 100 meterna har en brant lutning, sen fortsätter det uppåt lite mer normalt, för att sedan avsluta med en slutkläm på ca 100 meter med 45 graders lutning :eek:. Jag kan säga att det var jobbigt att skjuta upp barnvagnen....
Vi gick ned och upp på dagarna och ned på kvällarna. Sen tog vi taxi hem på natten. 5 dagars bilhyra underlättade något. Flera familjer förlängde sina hyrperioder till att omfatta hela semestern för att slippa gå vägen upp.
Hotellet var tip-top. Synd att det inte ligger närmare vägen bara.

När det gäller restauranger så kan jag rekommendera att läsa inläggen i forumet. Vi brukar mest dinera i Argostoli. Några gånger blir det i Lassi, och då iaf ett besök på Siritaki. Jag vill inte missa deras Lamb Kleftiko.

I Argostoli har tyvärr min favoritrestaurang bytt regi och är inte aktuell längre. Men Captains Table vi torget i centrum har vi aldrig varit missnöjda med.

Angående stränder så kommer ni ner till en av öns bättre, Makris Gialos, om ni bara går åt höger när ni kommer ner till stora vägen. Sen passerar ni Minas och Lassi´s supermarkets och går vägen ner mot havet omedelbart efter Lassi supermarket. Om ni ska till Platis Gialos, som är lika bra, så går ni istället åt vänster en bit, och strax efter en skarp kurva så ligger hotell White Rocks. Där går ni bara lilla vägen ner till stranden. Går inte att missa :)... Det finns givetvis jättemånga fina stränder runt ön, detta var bara 2 av dem.

Hälsningar
C@nny

Panakakis
2011-05-02, 16:27
Det är bara att gratulera till ett bra val av Ö men jag hoppas att inte hotellet ska skapa en negativ bild av din vistelse. Jag tror att hotellet är bra men läget är inte som man kan önska.:o Det är helt klart att ett fordon är på sin plats att rekomendera. Många bra bad finns på Ön men de närmaste för dig blir nere i Lassi. Men har du fordon så åk runt det finns bad överallt.;) När det gället resturanger så är det svårt med tips då jag ser andra som tipsar om resturanger som inte alls är i min smak och mitt tips är att prova själv och bilda en uppfatning om vad du tycker om. :rolleyes:

PANAKAKIS :)

C@nny
2011-05-05, 08:51
Hej,
Åker till Kefalonia i slutet av maj.
Ska bo på Dionysos Village/lassi.
Är det nån som bott där? Vill höra allt positivt. Vet att det är en jobbig backe tyvärr.
Tips på restauranger och stränder önsks också.
En Greklandsälskare

Hej igen!

Hotellet hette ju Liberata Resort tididgare, men bytte namn pga att ett annat hotell som heter Liberata Village tydligen dragit på sig en hel del negativ kritik. Därför bytte man till Dionysos Village. Jag har ju bott där i ett par veckor och hotellet är kanske det finaste av ca 7 olika hotell jag bott på i Lassi. Men vägen upp var ju väldigt jobbig... så det räcker (speciellt med barnvagn) :)
Angående restauranger så kan ju det ju ändras från ett år till ett annat, de kan ju byta ägare osv. Man får ju helt enkelt prova sig fram.

//C@nny

michaelhe
2011-06-16, 18:37
Härligt Hotell med en underbar utsikt ,som inte hade varit om backen upp hade varit kortare. Taxi eller hyrbil funkar och är inte alls dyrt. Taxi upp från Lassi ca 40:- . Hyrbil i 5 dagar 1100:- (svenska)

C@nny
2011-06-16, 22:17
.....I så fall blir det många taxiresor pga att vägen upp till hotellet är så jobbig.... om man som vi, bodde där i 2 veckor, och inte ville hyra bil hela perioden. Då ska man ta sig ned och upp för att införskaffa färskt bröd på morgonen, dito när man ska ut och bada och dito när det är dags för middag.

Vi gjorde som så att när vi inte hade bil så köptes brödet dagen innan. (det höll sig bra)
Det blev då, med barnvagn, "bara" en promenad ned och upp för strandbesöket samt ytterligare en nerför, när det var dags för middag. Hem på natten åkte vi alltid taxi.

//C@nny