handdator

Visa fullständig version : Trafik


Panakakis
2011-03-27, 10:35
Jag får ofta frågan hur det är att köra bil i Grekland och det är nog inte så anorlunda än i Sverige. Det som skiljer på är att det verkar som man har mer bråttom i Grekland och främst då i städera så där får man vara på sin vakt. På Kefalonia har jag kört många mil och där är det helt klart att i Argostoli får man vara observant för där är tempot rätt högt och tät trafik på dagarna och lungnare kväll + natt. På vägar utanför Argostoli så är det rätt behagligt att köra. Så min rekomendation för Kefalonia är att kör lite i Argostoli och använd bilen på övriga delar av ön. Men vist händer det ibland att det blir en kolision, bilden nedan är från vägen genom Lassi där råder 30km/tim men då har man nog haft mer brått än så.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=563&pictureid=5516

PANAKAKIS :)

Stomatol
2011-03-29, 13:24
En sak som det är viktigt att veta är att i deras rondeller så är det tvärtom som gäller. Den som är INNE :eek: i rondellen lämnar företräde för dom som kommer utifrån. Det här är svårt att få till i min lilla hjärna, så jag svettas i verje rondell. Eftersom det finns ett par rondeller på Kefalonia så kan det vara bra att veta om man ska dit.

Monica P
2011-03-29, 14:45
Bra regel: sitt inte och sov...förvänta dig precis vad som helst, typ getter, tanter, moppar på fel sida, hål i vägen, inga trafikmärken...så klarar du trafiken hur bra som helst!

sjöborren
2011-03-29, 16:12
Du glömde taxibilen! Den där unga grekiska Mercedesguden i solglasögon:cool: och skjortan uppknäppt till naveln. Rutorna nervevade så alla kan höra stereons hjärta och smärta. I vänsterhanden mobilen medan högerhanden pendlar mellan ratten, kaffemuggen - ibland cigaretten- och signalhornet. Kort signal till brudar, låååång signal till någon idiot till bilist. För grekiska Mercedesgudar gäller fri fart ... och förkörsrätt! :cool:

Monica P
2011-03-29, 19:49
Du har säkert rätt-utom här på Kalymnos, här körs taxi oftast av riktiga gentlemän, även Merzedesbilarna, som förstås är ganska få. Det är för trånga gator för att man skulle riskera sin inkomstkälla och så måste man stanna ideligen för att ta upp de gamla damer som mest nyttjar taxi. Inge idé att bli irriterad, alltså, och även om man ser massor av skadade bilar är taxibilarna ofta hela och oskadade.
Sen har "sousa"-killarna minskat, de som kör MC på bakhjulen. Kanske bensinen är för dyr? Har grabbarna blivit män? Har de kört sönder sina hojar? Man undrar.

Icke desto mindre: sitt inte och sov, och vänta dig vad som helst...

Netwolf
2011-03-30, 08:00
Sen är väl kvalitén på "körkortsutbildningen" inte enligt svenska mått, kan man tro? Hur svårt är det att ta lappen i Grekland? Räcker det med att betala, eller krävs det mer?

/Netwolf

Stomatol
2011-03-30, 08:22
Sen har "sousa"-killarna minskat, de som kör MC på bakhjulen. Kanske bensinen är för dyr? Har grabbarna blivit män? Har de kört sönder sina hojar? Man undrar.


Det är nog är så enkelt att det endast handlar om ett generations skifte. ;)