handdator

Visa fullständig version : Rapport från vår vecka i Lourdas


kalaskarin
2010-08-13, 18:55
Hej!

För en vecka sedan kom vi hem från härliga, fina Kefalonia. Det var tredje gången gillt för mig och fler resor lär det bli! Vill gärna dela med mig lite!

Den här gången åkte vi med Airtours till Lourdas, vilket var ett riktigt lyckokast! För två år sedan bodde vi i Lassi vilket också var fint, men i men mening med mindre genuin känsla - kanske passar förstagångsbesökare och barnfamiljer bättre.

Vi valde Lourdas eftersom vi redan bestämt oss för att hyra bil och därför inte hade något emot att det inte ligger "mitt i smeten". Vi är ett ungt par utan barn som ville åka till ett lugnt ställe, och bodde på Antonia som var - vilket flera skrivit här i forumet - riktigt mysigt, familjärt och trevligt. Lagom stort och ingen trängsel vid poolen. Rummen kanske lite väl spartanska (så dyrt eller svårt kan det väl inte vara att sätta upp en tavla och några klädhängare ...) men sånt är inget vi hakar upp oss på :)

Något man ska känna till om man bokar i Lourdas är dock att det är en hyfsad bit att gå till stranden från byn, och i 35 graders värme är backarna inte att leka med när man ska tillbaka. Vi hade tur att få skjuts både ner och upp den gång vi tog oss dit (innan vi fått vår egen hyrbil). Vi upplevde överlag att grekerna själva kändes lite lugnare och hjälpsammare här än vid de största turistorterna.

Vi hyrde bil via CBR som funkat bra ett flertal gånger förut också. Ett spännande moment denna gång var att bensinen tog slut på mackarna pga transportstrejk, men det löste sig i precis rättan tid ... Kan vara smart att fråga om villkoren i såna lägen innan man skriver på papperen.

Några av bilresans höjdpunkter blev fantastiskt fina Assos, vi gillade också Sami. Skala däremot åkte vi bara igenom, vi kanske missade en massa fint inne i byn, men vi gillade inte riktigt resortkänslan vid stranden - den tilltalar en annan typ av resenärer än oss helt enkelt. Utanför Sami svängde vi istället ner mot Mounda och den fina sandstranden där sköldpaddorna gräver ner sina ägg.

Vi var också en sväng förbi Argostoli, Myrtos och sedan Antisamos som visst blivit värsta partystället, vi flinade lite åt alla spänniga stekare där, men längre bort på stranden var det helt okej :)

Den sista bildagen ville vi hålla oss lite närmre hotellet och åkte upp till St Gerasimos och kyrkan där, och en snabbis hos vinodlaren också. Sen utforskade vi vägarna runt Ammes och Pessada där vi åkte lite vilse, hamnade i ett område där det verkar ha brunnit (nån som vet nåt om det?) och vägen bara blev smalare och smalare, men det gick liksom inte att vända. Och tur var väl det, för vi kom fram till världens finaste lilla strand med bara ett fåtal andra besökare. Så var inte rädda för att svänga av huvudvägarna och följa strandskyltarna lite på måfå!

Hyr man bil på Kefalonia blir man garanterat inte besviken, personligen tycker jag att bara själva bilresan i sig bjuder på så många fantastiska vyer - både vid kusterna och inåt landet mellan bergen - att man hisnar. Och bara att kunna stanna var som helst och äta greksallad som en hundra år gammal tant svänger ihop, det är bara så schysst!

I Lourdas åt vi många av våra måltider på La Mer, i vårt tycke helt outstanding, och vi såg att de fått många utmärkelser också. Missa inte mezetallriken, Kefalonian meat pie eller köttbullarna till exempel!

Längtar redan tillbaka ...bye_bye

Enigma
2010-08-13, 19:35
Hej!

För en vecka sedan kom vi hem från härliga, fina Kefalonia. Det var tredje gången gillt för mig och fler resor lär det bli! Vill gärna dela med mig lite!

Vi hyrde bil via CBR som funkat bra ett flertal gånger förut också. Ett spännande moment denna gång var att bensinen tog slut på mackarna pga transportstrejk, men det löste sig i precis rättan tid ... Kan vara smart att fråga om villkoren i såna lägen innan man skriver på papperen.

Längtar redan tillbaka ...bye_bye

Berätta, hur lästes ert bensinproblem, kalaskarin. Hade ni tillräckligt mycket bensin vid inlämningen? Vi hade också problem med att skaffa bensin i slutet av juli. Jag beskrev problemet i ett annat inlägg under forum Kefalonia.

Hej!

För en vecka sedan kom vi hem från härliga, fina Kefalonia. Det var tredje gången gillt för mig och fler resor lär det bli! Vill gärna dela med mig lite!

Några av bilresans höjdpunkter blev fantastiskt fina Assos, vi gillade också Sami. Skala däremot åkte vi bara igenom, vi kanske missade en massa fint inne i byn, men vi gillade inte riktigt resortkänslan vid stranden - den tilltalar en annan typ av resenärer än oss helt enkelt. Utanför Sami svängde vi istället ner mot Mounda och den fina sandstranden där sköldpaddorna gräver ner sina ägg.

Vi var också en sväng förbi Argostoli, Myrtos och sedan Antisamos som visst blivit värsta partystället, vi flinade lite åt alla spänniga stekare där, men längre bort på stranden var det helt okej :)

Den sista bildagen ville vi hålla oss lite närmre hotellet och åkte upp till St Gerasimos och kyrkan där, och en snabbis hos vinodlaren också. Sen utforskade vi vägarna runt Ammes och Pessada där vi åkte lite vilse, hamnade i ett område där det verkar ha brunnit (nån som vet nåt om det?) och vägen bara blev smalare och smalare, men det gick liksom inte att vända. Och tur var väl det, för vi kom fram till världens finaste lilla strand med bara ett fåtal andra besökare. Så var inte rädda för att svänga av huvudvägarna och följa strandskyltarna lite på måfå!

Längtar redan tillbaka ...bye_bye

Vi var också vid Antisamos men det var inga party där då, bara lugnt och trevligt. Assos tyckte vi också om.

Var någonstans hittade ni "världens finaste lilla strand"?

kalaskarin
2010-08-13, 19:55
Hej!

Vår bil var tankad till lite mer än hälften när vi fick den, och det räckte ju ganska långt om man kör smart. Vi litade kallt på uthyraren som sa att det skulle levereras bensin på natten, vilket det inte gjorde den dagen, men väl ett dygn senare när strejken var helt slut och det fanns bensin överallt igen. Så vi kunde lämna in bilen tankad. Linda på Airtours sa också att de i vissa fall löst det med att man fått byta till en annan, tankad bil när det behövts.

Jag vet inte ens om vi skulle hitta tillbaka till den där stranden igen ... Vi åkte runt i området kring Water Way, det finns avtagsvägar och skyltar ganska nära flygplatsen och nära Ammos Beach som också ska vara jättefin, den tar vi nästa gång :)

Vilma
2010-08-13, 21:52
Vad härligt att bo i Lourdas! Vi verkar tycka om samma ställen men alla måste väl älska Assos? Sami var mysigt och Messalini lake otroligt. Vi tyckte även att Lixouri var mysigt. Vi åkte till Xi och den var populär men inte alls vår typ av strand.
Vi bodde i Lassi men första dagen åkte vi till Lourdas. Vi åkte på småvägarna och körde också lite fel. Mig gjorde det inget, jag tyckte det var otroligt vackert men alla i bilen var inte lika glada och inte så intresserade av att åka runt i vackra byar;). Jag älskar att ta kort men det var inte att tänka på att be att vi skulle stanna bilen. När man åker med tonåringer får man vara lite smidig. Rätt som det var var vi framme och jaha det var ju inte så långt. Backen ner ...backen i Lassi är ju rena barnbacken så det förstår jag att det suger i benen att gå där i värmen. Vi älskade stranden från första stund och åkte sen dit flera gånger.
Ett ställe som var väldigt fint var Pessada. Vattnet var nästan overkligt turkost där. Det fanns en strand där som var jättefin för ett litet dopp.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=469&pictureid=4292
Pessada... Lourdas ligger där borta längs kusten någonstans.

Gita
2010-08-14, 11:50
Tack för det rapporten! Jag blev också förälskad i Lourdas och skulle kunna tänka mig att bo där. Tänk att sitta vid havet och se solen gå ner. Kanske nästa gång?

Panakakis
2010-08-14, 12:08
Här är den omtalade Lordata stranden med Pessada långt åt vänsrer på bilden.

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=453&pictureid=4320

PANAKAKIS:)