handdator

Visa fullständig version : Hemma igen


jeabys
2010-07-25, 13:09
Kom hem i natt efter 2 varma och härliga veckor på Kefalonia och Lassi. Då jag varit där för 15 år sedan var det kul att åka tillbaka. Lassi var sig likt. Ganska trist ställe egentligen, men allt finns ju och närheten till Makri Gialos är ju toppen. Vissa kvällar tillbringade vi där och testade då Sirtaki, och visst var maten ok, men behållningen var dom gubbar om spelade och sjöng på onsdag kvällarna.Det är grekland för mig. De flesta servitörerna på Sirtaki verkade inte riktigt kloka, lite för på för att det ska kännas bekvämt. De flesta kvällar tillbringade vi i Argostoli, promenad dit och taxi hem. När vi gick över bron i Argostoli så fick vi sällskap av en ganska stor sköldpadda :). Vi testade bla Captains table och Mare Nostrum. Var mkt nöjda med den sist nämnda. Vi fick även tips om en liten ostbutik mitt emot busstationen där man gör egen feta, så fantastiskt god.
2 arrangerade utflykter hann vi med samt bilhyra i 2 dagar. Då ingen av oss är vana bilförare så var det lite läskigt. Om man av någon anledning inte vill eller kan hyra bil så tycker jag att Kefalonia känns otillgängligt. Saknar badbåtar, bussar.
På det stora hela så är vi väldigt nöjda och Kefalonia har en plats i hjärtat. Innan vi åkte så var det en person som sa till mig "när du en gång varit på kefalonia så är Skiathos ett minne blott" (jag är skiathos frälst), och jag kan säga att Skiathos är fortfarande nr 1 flabb_flab.

C@nny
2010-07-30, 12:58
Hej Jeanette!
Jag kan hålla med om att det är bra att ha kunna hyra bil på Kefalonia. Annars kan det ju finnas risk för att man fastnar i Lassi... - som jag håller med om är ett trist ställe. Men det som avgjort att jag alltid hamnat där är de fina stränderna i byn och närheten till Argostoli. Dessutom är det bra som utgångspunkt för alla andra utflykter oxå.

Jag är mycket frälst på Kefalonia, men gillar även Skiathos väldigt mycket. Dock är det väldigt svårt att jämföra öarna. Mångfalden av stränder med kristallklart vatten som Skiathos har, slår väl de flesta greköarna. Skiathos har ju oxå Tsougrias som är ett litet paradis i sig :)....
Men pratar vi genuitet och landskapets beskaffande i kombination med ett antal riktigt fina stränder och andra utflyktsmål, så vinner ju Kefalonia.
Fina Argostoli känns lite mer avslappnad än Skiathos stad, -som iofs bjuder på väldigt mycket av allt. Oändligt många restauranger ex.vis.

Vad jag vill säga är att den ena ön inte utesluter den andra bye_bye..

//C@nny

Panakakis
2010-07-30, 15:29
Vad jag vill säga är att den ena ön inte utesluter den andra bye_bye..

//C@nny[/quote]

Helt rätt CONNY. Varje Ö har sin egen tjusning att visa, men ibland så fäster man sig vid en favorit och för mig är det Kefalonia. Därför är det bra att åka runt på andra öar och även fastlandet för en vidgad sina vyer.
PANAKAKIS:)

C@nny
2010-07-30, 17:20
Vad jag vill säga är att den ena ön inte utesluter den andra bye_bye..

//C@nny

Helt rätt CONNY. Varje Ö har sin egen tjusning att visa, men ibland så fäster man sig vid en favorit och för mig är det Kefalonia. Därför är det bra att åka runt på andra öar och även fastlandet för en vidgad sina vyer.
PANAKAKIS:)[/quote]

Så sant Panakakis!
Och nu drar det i Kefaloniatarmen igen kan jag säga :)...

//C@nny

Panakakis
2010-07-30, 18:02
4 sep. är det dags att åkabye_bye

PANAKAKIS:)

Vilma
2010-08-01, 11:17
Nu har vi varit hemma några dagar efter en härlig vecka på Kefalonia. En vecka ÄR för kort men det var en förutsättning för att vi skulle kunna åka tillsammans hela familjen.
Vi bodde i Lassi och jag håller med dig om vad du skriver, jeabys. Lassi är ganska trist men har underbara stränder. Vi badade där på förmiddagarna och åkte sedan vidare.
Nyckeln till en lyckad semester där, är att ha bil tyckte vi, men så tycker vi på många ställen. Vi vill se oss omkring. Vi hyrde hela veckan och det var toppen. Lassi hade ju ett bra utgångsläge för utflykter på ön.Det var otroligt vackert och fina vägar att köra på.

På Siritaki var servitörerna en aning speedade och inte så lite snurriga när vi var där. I Argostoli var det stimmigt och mycket folk på kvällarna. Först tyckte jag inte alls om den. När jag sett den i dagsljus, då det var mycket lugnare, tyckte jag att den var mycket trevligare. Mysigast där var det att sitta var ute på kajen vid Captains table, inte inne, där spelade de jättejobbig hög musik, teckno eller nåt:confused:. Den godaste maten åt vi på Portside.
Var den godaste maten vi åt i Lassi (och på hela resan) var vågar jag nog inte säga här för det var inte grekiskt:o.

Vi återvänder gärna till Kefalonia och då drömmer vi om att på Assos. Det får bli nån gång när vi reser bara vuxna.bye_bye

Stomatol
2010-08-01, 21:00
Den godaste maten åt vi på Portside.
Var den godaste maten vi åt i Lassi (och på hela resan) var vågar jag nog inte säga här för det var inte grekiskt:o.

Portside är antecknat. Snälla, tala om var det andra stället hette, efter tre dagar med souvlakis och annat så brukar kidsen drägla när dom ser en skylt med pizza, så snääälla flabb_flab?

Vilma
2010-08-01, 21:58
Portside är antecknat. Snälla, tala om var det andra stället hette, efter tre dagar med souvlakis och annat så brukar kidsen drägla när dom ser en skylt med pizza, så snääälla flabb_flab?

Precis just därför vi hamnade där. Själv hade jag aldrig kommit på tanken att gå dit men vi blev övertalade. Vad gör man inte för att barnen ska vara nöjda;). Chinese dragon heter det och man får gå en liten promenad från Lassi och det är det värt. Kinamat hör inte till mina favoriter men det var underbart god mat. Även lugnt och mysigt läge med fin utsikt över Kalamia beach och så vackert att se solnen gå ner bakom Lixourihalvön.

Stomatol
2010-08-01, 22:18
Kinesmat har jag inte ätit i Grekland sen Korfu -87! Men det kanske blir ett besök på Chinese dragon. Äldsta killen är såld på Kina och Thai mat, säg friterad bläckfisk och han börjar dregla.. Så varför inte?
TACK för tipset!! :)

Panakakis
2010-08-02, 09:43
Kinesmat har jag inte ätit i Grekland sen Korfu -87! Men det kanske blir ett besök på Chinese dragon. Äldsta killen är såld på Kina och Thai mat, säg friterad bläckfisk och han börjar dregla.. Så varför inte?
TACK för tipset!! :)

Det verkar långsökt att behöva att Kinamat när det finns hur mycket bra resturanger som helst med grekisk god mat. Tips finns på masor av resturanger i detta forum.:rolleyes:

PANAKAKIS:)

Stomatol
2010-08-02, 10:25
SANT! Men åker man med barn och tonåringar så kan vi inte bestämma allt snyft_drop. Även vi får anpassa oss till dom. Den dagen vi åker själva så kommer "andra restauranger" garanterat inte att besökas.

Maggan1
2010-08-02, 10:35
Precis Stomatol, alla ska ju vara nöjda med sin semester oavsett ålder :)

C@nny
2010-08-02, 12:04
Det verkar långsökt att behöva att Kinamat när det finns hur mycket bra resturanger som helst med grekisk god mat. Tips finns på masor av resturanger i detta forum.:rolleyes:

PANAKAKIS:)

Jag håller med :):)...
Om man fortsätter Fanari Road, förbi Kinesrestaurangen så kommer man till Oscar´s. Det är synd om man missar detta ställe (även om det räcker med 1 besök/resa). Där serveras bra mat, men framför allt en genuin Grekisk underhållning i form av musik och Grekiska folkdanser mm. Man får också tillfälle att själv prova på de Grekiska danserna flabb_flab....
Dom uppmärksammar oxå födelsedagar på ett fint sätt. Min dotter fyllde år samma dag vi var där i fjol och då sjöngs det och spelades :)... Sen brukar de ha utlottning för gästerna, ex.vis vinflaskor mm varje kväll.

En anekdot i detta är ju att jag jag besökte stället första gången år 2000. Då körde dom på slutet av kvällen lite mer "modern" musik. Det var bla "Macarena", "YMCA" osv flabb_flab.... Samma band har jag lyssnat på under hela 00-talet. Senast 2009 då EXAKT samma låtar spelades flabb_flabflabb_flab... Men det är kul att gå dit. Gubben (Oscar) brukar köra lite elddans på golvet oxå. Jag fattar inte hur han orkar :)...

//C@nny

Vilma
2010-08-02, 12:51
Grabbar jag håller HELT med er, klart att man ska äta grekiskt i Grekland!
Att lära sig dansa grekisk folkdans låter kul men ett starkt skäl för en tonårsgrabb att vägra den restaurangen:D

C@nny
2010-08-02, 13:10
Grabbar jag håller HELT med er, klart att man ska äta grekiskt i Grekland!
Att lära sig dansa grekisk folkdans låter kul men ett starkt skäl för en tonårsgrabb att vägra den restaurangen:D

:D:D:D

//C@nny

Gita
2010-08-02, 14:27
Jag måste också säga att Portside hade den bästa maten och trevligaste personlaen, ägarinnan Rosa är född i New York, men flyttade "hem" för många år sedan och har denna restaurang.

Underabara Meze-tallrikar för två som räcker som en hel maträtt (dvs ingen varmrätt behövs), och räk-saganakin var något utöver det vanliga, såg vi! Synd att vi missade den, det var sista kvällen.

Sirtakis personal var nästan speedad vissa kvällar, samt glömsk, det liknade Fawlty Towers ibland (de glömde vår beställning samt att komma in med notan...?). Synd, då deras Kleftiko kan vara väldigt god, om man kommer rätt dag. Däremot - Nefeli - restaurangen mittemot Sirtaki - bjöd på god hemlagad mat - utan "show". Där åt vi flera kvällar, när vi inte orkade åka in till Argostoli.

Stomatol
2010-08-03, 08:42
Jag måste också säga att Portside hade den bästa maten och trevligaste personlaen, ägarinnan Rosa är född i New York, men flyttade "hem" för många år sedan och har denna restaurang.

Underabara Meze-tallrikar för två som räcker som en hel maträtt (dvs ingen varmrätt behövs), och räk-saganakin var något utöver det vanliga, såg vi! Synd att vi missade den, det var sista kvällen.

Sirtakis personal var nästan speedad vissa kvällar, samt glömsk, det liknade Fawlty Towers ibland (de glömde vår beställning samt att komma in med notan...?). Synd, då deras Kleftiko kan vara väldigt god, om man kommer rätt dag. Däremot - Nefeli - restaurangen mittemot Sirtaki - bjöd på god hemlagad mat - utan "show". Där åt vi flera kvällar, när vi inte orkade åka in till Argostoli.

Portside, förstår jag rätt att den finns i Argostoli? Och var ligger då Nefeli? Kan det vara Lassi du menar?

Och förresten, jag har nästan glömt att fråga det viktigaste! Var finns den bästa Gyrosen på Kefalonia? Brukar bli våran lunch många av dagarna, mums flabb_flab. Dom stränder som har nära till en Gyros säljare får alltid några extra poäng när våran familj ska bestämma strand :D.

Gita
2010-08-03, 12:39
Portside ligger i Argostoli, granne med Captains Table. Nefeli ligger i Lassi, mittemot Sirtaki. Sonen testade gyros på olika restauranger och var mycket nöjd med Nefelis gyros. I Sami åt vi underbara gyros, i hamnen!

I Argostoli finns gyros-ställen vid torget, har jag för mig...

Om man tycker om Loukomades (små honungsmunkar), så måste jag tipsa om Premium (Argostoli, vid torget). Enerverande inkastare som heter Lucy, men vi stod ut pga Loukomades. Serverades med glass och honung... Jag kunde äta en, sonen åt åtta!

Stomatol
2010-08-03, 14:32
Portside ligger i Argostoli, granne med Captains Table. Nefeli ligger i Lassi, mittemot Sirtaki. Sonen testade gyros på olika restauranger och var mycket nöjd med Nefelis gyros. I Sami åt vi underbara gyros, i hamnen!

I Argostoli finns gyros-ställen vid torget, har jag för mig...

Om man tycker om Loukomades (små honungsmunkar), så måste jag tipsa om Premium (Argostoli, vid torget). Enerverande inkastare som heter Lucy, men vi stod ut pga Loukomades. Serverades med glass och honung... Jag kunde äta en, sonen åt åtta!

Tack för alla tips! Loukomades har jag missat helt! Men inte länge till det lovar jag! Låter gott!

Enigma
2010-08-03, 17:28
Däremot - Nefeli - restaurangen mittemot Sirtaki - bjöd på god hemlagad mat - utan "show". Där åt vi flera kvällar, när vi inte orkade åka in till Argostoli.

Så gjorde också vi. Den här restaurangen bör man inte missa när man är i Lassi. Mer om den skrev jag på: http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24497&page=2 (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?t=24497&page=2)

Enigma