handdator

Visa fullständig version : Kefalonia och Lefkas


Aase
2010-06-04, 18:12
Hej alla kunniga greklandsvänner
Vi behöver omgående tips på boenden på Kefalonia och Lefkas. Vi åker med tre äldre tonåringar så läget är ganska viktigt, dvs inte alltför lugnt.
Jag har letat på nätet men de jag har hittat har haft en alltför hög prisnivå.

Snälla hjälp oss.

Åse m familj

Aase
2010-06-08, 20:41
Tja
Vi bokade ändå flygstolar till Preveza på fastlandet. Sedan blir det hyrbil i 14 dagar. Vi börjar med Lefkas och stannar där det känns bra. Kanske hinner vi med Kefalonia också.
Förhoppningsvis hittar vi prisvärda boenden.
Nu blir det helt plötsligt lite bråttom för vi åker om 13 dagar.

Åse med familj

thosjö
2010-06-09, 13:51
Tja
Vi bokade ändå flygstolar till Preveza på fastlandet. Sedan blir det hyrbil i 14 dagar. Vi börjar med Lefkas och stannar där det känns bra. Kanske hinner vi med Kefalonia också.
Förhoppningsvis hittar vi prisvärda boenden.
Nu blir det helt plötsligt lite bråttom för vi åker om 13 dagar.

Åse med familj


Låter som en jättekul resa. Eftersom ni åker till Preveza tycker jag nog att ni ska passa på att ta några dagar på fastlandet i Parga. Ni kommer inte att bli missbelåtna. Till Parga från Preveza tar det kanske en timme lite beroende på trafik. Sedan kan ni åka till underbara Lefkas och om ni vill ha lite av varje ska ni nog prova boende runt Nidri. Och missa inte lite båtfärder i den grkiska "skärgården" runt Lefkas.

/Thomas S

Aase
2010-06-09, 21:13
Tack för ditt svar.
Jaha Parga, nu öppnar sig ju plötsligt fler möjligheter Det har vi inte ens tänkt på.
Det är ju det som är så fantastiskt att det alltid finns mer.........

Ja vi har funderat på Nidri iom att vi åker med tre tonåringar som inte kanske behöver värsta raven men ändå vill ha lite olika möjligheter (de har trivts på Lipsi tex)

Det skall bli väldigt roligt.
Vet du om det finns mycket mygg där? Jag är superallegisk mot en del mygg runt Medelhavet.

Åse
Nu bara 12 dgr kvar

Lena Ch
2010-06-09, 22:03
Jag var på Lefkas för några år sedan och det var gott om mygg då. Vi fick rådet att köpa "mygg-maskin" som man stoppar i tabletter i. Den hjälpte bra på rummet. Kan jag rekommendera att köpa direkt ni kommer dit. De grekiska myggorna är ju små och tysta, men ger jobbiga bett. Har du medicin att ta eftersom du är allergisk?

Aase
2010-06-10, 20:16
Hej
Jag har flera olika myggmaskiner, både med tabletter och vätska. Om det är gott om mygg så är det jobbigt att sitta ute på kvällarna.
På Kalymnos brukar det vara ganska mycket mygg och det är en riktig plåga. Jag svullnar upp med stora böldliknande grejer som vätskar. En gång fick jag ett otäckt bett på Karpathos som blev så infekterat att jag fick äta penicillin.
Jag brukar äta antihistamintabletter en vecka innan vi åker+ givetvis på plats. Sedan har jag med MyggA och köper Autan på plats.
Ja det är sannerligen jobbigt men det kan INTE hålla mig från att åka till Grekland.

Åse

Lovis
2010-06-11, 06:50
Jag reagerar också starkt på mygg, kan få stora "bölder" (som om det inte räckte med alla soleksem :rolleyes:)
Fick tips om en bra antihistamingel "Fenistil gel" som faktiskt hjälper! Stryk på myggbett (och kliande soleksem) så fort det bara går. Finns receptfritt på apotek i Grekland. bye_bye

Aase
2010-06-11, 08:05
Tack för tipset Lovis. Det har jag faktiskt aldrig prövat. Jag har prövat andra antihistaminkrämer som aldrig hjälpt men nu skall denna kräm införskaffas så snart jag kommer till Grekland.

Åse

Panakakis
2010-06-12, 08:39
Tja
Vi bokade ändå flygstolar till Preveza på fastlandet. Sedan blir det hyrbil i 14 dagar. Vi börjar med Lefkas och stannar där det känns bra. Kanske hinner vi med Kefalonia också.
Förhoppningsvis hittar vi prisvärda boenden.
Nu blir det helt plötsligt lite bråttom för vi åker om 13 dagar.

Åse med familj

Tänk på att om ni tar er till Kefalonia så är det en stor Ö och det tar sin tid att utforska alla sevärdheter så ni bör nog avsätta minst 5 dagar till denna vistelse.
PANAKAKIS:)

Deia
2010-06-12, 12:22
Har du provat att äta B-vitaminer för att inte bli så attraktiv för myggen ;). Värt att testa annars.
Fenistil hjälper inte mig men jag vet andra som den är bra för så helt klart värt att testa. Jag brukar köpa Betnovate-N på apoteket i Grekland. Det är en stark kortisonsalva med inslag av antibiotika och det brukar lindra infekterade myggbett.

Jag tror att ni skulle trivas i Vassiliki på Lefkas några dagar. Kanske tonåringarna vill prova vindsurfing? Inga diskotek o.dyl. men en ungdomlig avslappad stämning. Fina små badvikar för snorkling.

Prisnivån höjs avsevärt på boende när man kommer in i juli månad.

Aase
2010-06-13, 19:09
Ja vi skall avsätta minst en vecka till Kefalonia om vi inte stannar på Lefkas. Vi brukar aldrig stressa för att "beta av" så många öar som möjligt utan vi stannar där vi trivs.
Man kan ju alltid åka tillbaka vid ett annat tillfälle.

Tack för alla bra tips angående myggmedel och krämer. Det mottages med stor tacksamhet.

Nu skall jag försöka friska upp minnet när det gäller några grekiska fraser. Det är alltid uppskattat.

Åse nu endast 8 dgr kvar