handdator

Visa fullständig version : Förslag på "måsten" på Kefalonia


Snuttjulle
2010-05-17, 12:31
Hej,
vi kommer att spendera 2 veckor på hotell Lassi ( 3:e - 17:e Juli ) och tänkte hyra bil 3 dagar.
Söker nu förslag på sevärdheter ( måste / får-inte-missa ) som vi kan besöka då vi har bilen. Vi vill inte bara ha förslag på stränder utan gärna andra sevärdheter som är åtkomliga under dessa dagsutflykter.
Vi vill heller inte stressa från ställe till ställe utan kunna ta det i maklig takt. Hellre 1- 2 ställen per dag än 3 - flera.

Hoppas någon orkar bemöda sig med detta ;)

Stridis
2010-05-17, 21:21
Ni får absolut inte missa Myrtos beach

Kalimera
2010-05-18, 09:49
Ni får absolut inte missa Myrtos beachInte Melissani Lake (http://www.kalimera.se/bilder/veckans/kefalonia_melissani.html) heller. :)

Neta
2010-05-18, 10:26
Vi var på Kefalonia förra året i september och bodde oxå på Lassi Hotell. Toppenhotell med bra läge! Vi hyrde bil i tre dagar och Åkte olika dagsetapper. Byn Assos är nog det vackraste jag sett. En liten by med en stenstrand mitt i och en Gyros som nog är det godaste jag ätit. Sen är ju Fiscardo roligt att ha sett eftersom många kändisar bor där under sommaren. _B-ananaNär vi var där så hade Tom Hanks och Bruce Springsteen varit där i en jättebåt för en vecka sedan. Byn Sami, där en stor del av Kapten Corellis Mandolin spelades in, är oxå värt ett besök. Jätte mysigt. Vi var oxå på vinprovning där det inhemska och otroligt goda vinet Robola framställs. Det var jätteintressant och mycket gott, att se hur det gick till. Att hyra bil ger en otrolig frihetskänsla och man få se otroligt mycket vackra vyer. Det är faktiskt vackert överrallt. Man måste bara stanna ofta och gå ur bilen och bara njuta av hisnande utsikter. Det ser ut som ett vykort. Då ni bor på Lassi Hotell så har ni ju nära in till Argostoli, ni kan faktiskt gå. men vi tog bilen in på morgonen och tittade på de jättesköldpaddor som följde med fiskebåtarna in. Fantastiska djur!
Det ena vi åkte till och som vi inte tycket var värt ett besök var klostret, men man har ju olika intressen. Naturligtvis var vi vid Myrtos Beach och det var jättefint, men tyvärr badförbud, vilket verkar vara ganska ofta.
Hur som helst kommer ni att få en toppensemester. Kefalonia är den vackraste ö var besökt i Grekland hittills. I år blir det Karpathos för oss.

/Netabye_bye

Gita
2010-05-18, 10:46
Vilken bild på Melissani Lake! Det vill jag uppleva!

Kalimera
2010-05-18, 10:51
Vilken bild på Melissani Lake! Det vill jag uppleva!Det är jättehäftigt! Du kan se en annan bild som jag hade som bildgåta tidigare. Den finns här (http://www.kalimera.nu/forums/showthread.php?p=187690).

C@nny
2010-05-18, 12:43
Hej!
Jag vill gärna nämna min favoritstrand på ön.
(Ja, - Myrthos, Petani och Antisamos är ju bedårande, det vet jag :))

Det är Mounda beach som ligger i närheten av Ratzalaki på södra sidan, - innan Skala, om man kommer från Lassi-hållet. Stranden är egentligen uppdelad på 2st stränder. Dessa är Kaminia beach och Potomakia beach. Stranden är hur lång som helst och sanslöst fin. Den är dessutom mycket barnvänlig. Längst ute på spetsen lägger havssköldpappor sina ägg, så man måste vara mycket försiktig om man sätter ner parasoll el dyl i sanden.
Hälsar
C@nny

jeabys
2010-05-18, 13:13
Hej!
Då jag älskar sandstränder undrar jag om detta är sandstrand? Finns solsäng, parasoll etc?
/Jeanette

C@nny
2010-05-18, 14:06
Hej Jeanette!
Ja, om det inte hade varit sand så hade jag inte rekommenderat den flabb_flab...
(Det är därför oxå Skiathos ligger mig så varmt om hjärtat)
Det finns solsängar att hyra på några delar av stranden. När du svänger av vägen ner mot havet från Lassihållet, så kommer du till en parkering. Där kan man stanna om man vill, och där finns det lite solstolar. Sen kan man fortsätta att köra utefter stranden, (bort mot "spetsen") en bit till. Det ligger några mindre hotell efter den vägstumpen oxå. (kanske finns det en annan väg ner till stranden än den jag brukar köra oxå?)
Vid "strandvägens" slut kan man sen vandra sista delen ut mot udden. Det kan vara ganska pulsigt att gå, men det är ju så underbart fint...:). Där ute finns det dock inte några solsängar...

Hälsningar
C@nny

Pian
2010-05-18, 17:33
Nä nu måste jag ställa en fråga??? Åker till Skala i början på juni, är det långt att gå till stranden du nämner??

Gita
2010-05-18, 20:19
Underbara bilder Janne! Kan man bada där?

Panakakis
2010-05-19, 07:28
Underbara bilder Janne! Kan man bada där?

Nej det går inte att bada i Melissani Lake. Det är en unerjordisk sjö som har en mycket fasinerande historia. Turistatraktion.
PANAKAKIS:)

Kalimera
2010-05-19, 09:28
Underbara bilder Janne! Kan man bada där?Som Panakakis skriver får man inte bada där. Det går att bada, men man får inte. Man får nöja sig med en tur i en roddbåt. Vilket man måste göra när man är på Kefalonia.


http://www.kalimera.se/bilder/forum/kefalonia_melissani_lake.jpg

Man går ner i underjorden och kommer ut i grottöppningen som syns på bilden. Där väntar roddbåtarna.

C@nny
2010-05-19, 10:01
Nä nu måste jag ställa en fråga??? Åker till Skala i början på juni, är det långt att gå till stranden du nämner??

Hej!
Nej, det ligger mycket närmare från Skala. Det är väl några kilometer bara, med moped tar man sig dit relativt snabbt. Dock så tror jag att det inte är rekommendabelt att promenera :)...
Hälsningar
C@nny

Gita
2010-05-19, 20:33
Som Panakakis skriver får man inte bada där. Det går att bada, men man får inte. Man får nöja sig med en tur i en roddbåt. Vilket man måste göra när man är på Kefalonia.

Men tänk om man råkar ramla i då? :D Det KAN ju hända... otroligt vackert i alla fall, och spännande!

Detta skall jag tänka på varje grå morgon jag går till jobbet och räkna ner, räkna ner...

Panakakis
2010-05-20, 06:56
Men tänk om man råkar ramla i då? :D Det KAN ju hända... otroligt vackert i alla fall, och spännande!

Detta skall jag tänka på varje grå morgon jag går till jobbet och räkna ner, räkna ner...

Janne skojar nog lite när han påstår att man kan bada i grottan men inte får. Det är så att man besöker denna turistatraktion så betalar man en avgift för att ta sig ner och man kommer inte dit i badkläder. ;) Jag har inte heller hört att någon ramlat i vattnet under båtfärden men Gita kan bli den första:rolleyes:
PANAKAKIS:)

Vilma
2010-05-20, 07:40
Lånar tråden lite! Tack för alla bra tips ni delar med er av! Vi åker en vecka i juli till Lassi. Vi ser ut att få fullt program med att hinna med allt det här. Det låter underbart!_B-anana

Vi har två tonåringar, både solstolar och taverna vid stranden är ett önskemål ;). Kan ni tipsa om bra stränder som har detta förutom Mounda beach. Vi kommer att hyra bil hela veckan.

C@nny
2010-05-20, 10:14
Lånar tråden lite! Tack för alla bra tips ni delar med er av! Vi åker en vecka i juli till Lassi. Vi ser ut att få fullt program med att hinna med allt det här. Det låter underbart!_B-anana

Vi har två tonåringar, både solstolar och taverna vid stranden är ett önskemål ;). Kan ni tipsa om bra stränder som har detta förutom Mounda beach. Vi kommer att hyra bil hela veckan.

I Lassi ligger ju 2 verkligt fina stränder om det är där ni ska bo? Det är Makris & Platis Gialos. Stränderna är ju väldigt tillgängliga om ni bor i byn. Där har ni den service som du efterfrågar. Sen finns det ju detta även på övriga "etablerade" stränder. Allt från enklare cantinor till tavernor.
Det kan ju bli stressigt att hinna med att se allt och dessutom hinna ligga på stranden och må gott, -på 1 vecka, så ni får väl försöka prioritera :).
Vad gäller stränder så är ju annars Myrtos beach en "nödvändighet".
Hälsar
C@nny

Vilma
2010-05-20, 11:09
Vi ska bo på hotell Lassi så vi kommer absolut att gå till de fina stränderna som finns där. Det låter jättebra!
Vi vill inte bara ligga hela dagen i en solstol och ta härliga bad utan ser oss också gärna omkring också. Vi vill såklart inte heller stressa. Det blir till att plocka guldkornen. Vår femtonåring ville egentligen inte åka alls i år, så en vecka är en kompromiss, för övriga familjen som ville åka två veckor.

Assos ser så vackert ut och att ta en Gyros vid stenstranden där låter perfekt för oss. Nästan så man skulle velat bo där kanske istället?;) Sami och Fiscardo vill jag gärna åka till. Havsskölpaddorna vid båtarna en tidig morgon och Melissani Lake, absolut. Självklart ett antal stränder som Myrtos förstås. Kvällar i Argostoli. Äta på Siritaki någon gång. Listan är lång över vad jag vill uppleva sen får vi se på plats vad som blir av. Ska även lusläsa Jannes förträffliga E-guide. Tack för alla tipsbye_bye

C@nny
2010-05-20, 13:16
Hej!
Ja, ni kommer att få en jättefin semester!
De större stränderna i byn ligger i andra änden av Lassi, men det går relativt fort att promenera dit!
Lycka till med resan...sen i juli bye_bye..
//C@nny

Panakakis
2010-05-20, 13:34
Det finns många ställen att besöka på Kefalonia som Janne beskriver i sin E-guide men ett ställe som inte finns i guiden är Kyrkan Ag. Gerassimou vid Michata där också klostret bakom kyrkan är värt ett besök. Där finns också mumien av helgonet Gerassimos och hans bostad under klostret som han tillbringade många år.:rolleyes:
Ett annat ställe att besöka är borgen vid Peratata med namn Ag. Georgios med sin gamla historia med en tunnel från borgen till Argostoli 1 mil lång men raserdes delvis vid jordbävningen 1953.;) Jag besöker ofta själv byn Dilinata med sin lilla resturang och ett behagligt tempo med härlig utsikt över viken och Argostoli.bye_bye
PANAKAKIS:)

Snuttjulle
2010-05-24, 09:56
Tack alla för era bidrag :D
Vi skall nu sätta oss och gå igenom alla förslag och lägga upp färdvägar.
Tror att vi kommer att ha en kanonsemester.

Marianne
2010-06-28, 19:07
Tack for alla tips, Conny, Panakakis och alla andra som gett manga fina tips om Kefalonia.
Glad er alla ni som har resan framfor er, det blir kanon, Kafalonia ar verkligen vard en resa (eller fler!).
Lagom varmt, massor av sol och inte sarskilt blasigt - och massor att se, eller bara lata dagar vid havet.
Nasta gang vill jag "bil-luffa" runt pa on.:)

Gita
2010-06-28, 19:51
Vad härligt det låter, Marianne! 5 dagar kvar till avresa - och vi tänker hyra bil, för första gången (i grekland!)

C@nny
2010-06-28, 21:03
Tack for alla tips, Conny, Panakakis och alla andra som gett manga fina tips om Kefalonia.
Glad er alla ni som har resan framfor er, det blir kanon, Kafalonia ar verkligen vard en resa (eller fler!).
Lagom varmt, massor av sol och inte sarskilt blasigt - och massor att se, eller bara lata dagar vid havet.
Nasta gang vill jag "bil-luffa" runt pa on.:)

Kul om de kommer till användning flabb_flab.....


Vad härligt det låter, Marianne! 5 dagar kvar till avresa - och vi tänker hyra bil, för första gången (i grekland!)

Lycka till på resan bye_bye...
Åker oxå om 5 dagar..... till Skiathos :)...
//C@nny

Gita
2010-06-28, 21:05
Tack Conny för alla dina tips och hoppas du får en supersemester på Skiathos, för det tänker vi ha på Kefalonia! bye_bye

C@nny
2010-06-28, 21:10
Tack Conny för alla dina tips och hoppas du får en supersemester på Skiathos, för det tänker vi ha på Kefalonia! bye_bye

Hej Gita!
Tack flabb_flab.... Det hoppas jag att vi får _B-anana....
//C@nny

Gita
2010-06-28, 21:12
Åker ni charter eller reguljärt? Vi har tittat på Skiathos också - ifall om det skulle kunna bli en vecka i höst... vem vet?

C@nny
2010-06-28, 21:18
Åker ni charter eller reguljärt? Vi har tittat på Skiathos också - ifall om det skulle kunna bli en vecka i höst... vem vet?

Vi fick en del rabattcheckar från Airtours som vi utnyttjade, och fick ett bra pris för 2v, så vi bokade ett paket med dem.... Redan i januari :)...
//C@nny

Gita
2010-06-28, 21:24
Rabattcheckar? Inte som kompensation, väl? Vi åker med Airtours för fösta gången...

C@nny
2010-06-28, 21:28
Rabattcheckar? Inte som kompensation, väl? Vi åker med Airtours för fösta gången...

Hej Gita!
Ingen fara, du kan väl maila mig el skicka PM? :)....
Hälsar
C@nny

Gita
2010-06-28, 21:39
OK! Mail kommer! :)