handdator

Visa fullständig version : Var i Kefalonia??


Piaki
2010-05-04, 05:13
Efter 20 med Kykladerna har vi nu bestamt oss for Kefalonia for att det ar nara och bekvamt till min mans by i Iperos.
Laser och laser och blir inte mycket klokare...Vara grekiska slaktingar sajer att Skala ar bast, men sen laser jag att det ar bara ar en massa engelskman. Slaktingarna sajer att de har de basta stranderna, men kalimerafolk sajer att Lassi har. Lassi ar den storsta turistorten som jag ser det. Sedan hor vi om Fiskardo och Ag. Thimini och nu ar jag sa forvirrad och skickar forfragan hit och dit...Vi ar en greksvensk familj med barn 17-13-9. Kul, fint, inte for turistiskt, men anda lite folk.
HJALP!

Panakakis
2010-05-04, 07:16
Efter 20 med Kykladerna har vi nu bestamt oss for Kefalonia for att det ar nara och bekvamt till min mans by i Iperos.
Laser och laser och blir inte mycket klokare...Vara grekiska slaktingar sajer att Skala ar bast, men sen laser jag att det ar bara ar en massa engelskman. Slaktingarna sajer att de har de basta stranderna, men kalimerafolk sajer att Lassi har. Lassi ar den storsta turistorten som jag ser det. Sedan hor vi om Fiskardo och Ag. Thimini och nu ar jag sa forvirrad och skickar forfragan hit och dit...Vi ar en greksvensk familj med barn 17-13-9. Kul, fint, inte for turistiskt, men anda lite folk.
HJALP!

Hej! Jag tror nog att du ska lysna mer på vad KALIMERA skrivarna har att säga om Kefalonia. Jag själv bor alltid i Argostoli och det beror mest på att jag har bekanta där. För er föreslår jag att bo i Lassi men även ett lungnare ställe som är Lordas. Välj någon av dessa ställen och ni får en bra vistelse på Kefalonia.
PANAKAKIS:)

Neta
2010-05-04, 21:19
Hej!
Vi var på Kefalonia i september förra året och hade en toppensemester. Vi hade vår tre barn med oss som då var 12, 15, 17. Vi åkte med Airtours och bodde i Lassi på Lassi Hotell. Ett jättefint hotell som ligger i utkanten i Lassi och det var gångavstånd till Argostoli, ca 700 m. Det var ca 500 m till den underbara Makri Gialos stranden som har finkornig härlig sand. Vi hyrde bil i tre dagar ( CBS rental) och åkte bla till Fiscardo, den otroligt vackra byn Assos och till Sami. Det finns massor av ljuvliga stränder, både sten och sand på vägen. Jag rekommenderar verkligen att hyra bil och få se dessa platser. Utsikten är så betagande och vacker så man blir andlös. Kefalonia är absolut den finaste ön vi varit på hittills!Har inte sett ett så turkosbått hav någon annanstans. Har tidigare varit på Kreta, Santorini, Egina, Skiathos och Thassos. I år bär det av till Karpathos i september.
Lassi är en lagom by med många bra restauranger. Den bästa i Lassi var absolut Sirtaki! Kanonbra mat och trevliga servitörer.
Till Argostoli åkte/ gick vi in till flera morgnar och tittade på havssköldpaddorna som kom in med fiskebåtarna. Vilka häftiga djur!
Ni kommer att få en härlig semester på Kefalonia!
_B-anana

Piaki
2010-05-17, 04:22
Tack for svar! Sa Lassi omradet blir det nog!

Piaki
2010-05-21, 02:11
Har nog hittat ett bra stalle i Lourdata! Ar glad efter mycket stressigt letande. Den on ar ju uppkopt av engelskman!!
Tack for tips!
Pia

Panakakis
2010-05-21, 07:34
Har nog hittat ett bra stalle i Lourdata! Ar glad efter mycket stressigt letande. Den on ar ju uppkopt av engelskman!!
Tack for tips!
Pia

Det finns mycket Engelmän på Kefalonia och även vid Lourdata men vi har aldrig haft något besvär av dem. På 1990 tatet badade vi nästan jämt vid de två stora baden i Lassi Makrys Gialos som är störst och mest vid Platys Gialos. På senare år så har det ökat med badande så det är i trängsta laget för vår smak. Därför har vi letat upp badet vid Lourdata som är så stor strand så här får alla sin plats utan att trängas mellan stolarna. Lourdata är beläget ca. 1,5 mil från Argostoli och med bil tar det ca 20 min. Bilden nedan visar ungefär halva badstranden.
PANAKAKIS:)
http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=279&pictureid=2454

C@nny
2010-05-21, 12:53
Har nog hittat ett bra stalle i Lourdata! Ar glad efter mycket stressigt letande. Den on ar ju uppkopt av engelskman!!
Tack for tips!
Pia

Hej!
Jag måste säga att jag aldrig upplevt att det "svämmat över" av engelska resenärer. Då har jag varit på andra öar/platser där de varit mer frekventerade. Kefalonia är ju mer av en familje-ö, och därför kan den ju inte locka det unga festglada engelska folket, utan i så fall mer barnfamiljer och äldre. Och dessa är ju knappast till besvär. I somras bodde jag på ett hotell i Lassi där bara engelska resenärer bodde. Det var helt lugnt, och långt ifrån fullbelagt. Vi märkte knappast av dem.
Att ön skulle vara "belägrad" av engelsmän håller jag som sagt var inte med om.
Hälsar
C@nny

Panakakis
2010-05-23, 14:08
Vist är det så att maioriteten av resenärer till Kefalonia är engelska. Att det inte är så många tyska turister så har det nog med vad som hände på Kefalonia under kriget 1939 - 1945. Vissa perioder finns också många italienare på ön.
PANAKAKIS:)