handdator

Visa fullständig version : Kefalonia


Grekofilen
2010-04-14, 17:05
Hej funderar på att åka till Kefalonia,och undrar var ska man bo var finns de bästa stränderna.Vad ska man inte missa och var och viktigaste var finns den bästa tavernorna,de som får smaklökarna att hoppa av glädje.Kort sagt jag vill veta allt ni vet.:cool:

C@nny
2010-04-18, 12:50
Hej funderar på att åka till Kefalonia,och undrar var ska man bo var finns de bästa stränderna.Vad ska man inte missa och var och viktigaste var finns den bästa tavernorna,de som får smaklökarna att hoppa av glädje.Kort sagt jag vill veta allt ni vet.:cool:

Hej!
Det finns många svar på dina frågor om du läser i forumet.:)
Men jag tycker att Lassi är bäst när det gäller boendet. Jag har alltid bott där själv. Byn är väl inte mycket att hurra för, men du har 2 av de bästa stränderna (sand) i byn. Sen ligger Argostoli på gångavstånd. Byn är oxå en utmärkt bas för utflykter runt ön.
Bästa tavernan i Lassi är enligt min egen erfarenhet, -Siritaki. I Argostoli, -Mare Nostrum :).

Hälsar C@nny

Grekofilen
2010-04-19, 16:54
Tack för dit svar.Jag har läst resebrev och allt annat,tänkte mest om det fanns någon som brinner lite extra för ön.Då får man redan på guldklimbarna.klapp_klap

C@nny
2010-04-20, 10:00
Tack för dit svar.Jag har läst resebrev och allt annat,tänkte mest om det fanns någon som brinner lite extra för ön.Då får man redan på guldklimbarna.klapp_klap

Hej igen!
Det finns ju många som brinner extra för ön, så det är ju bara att fråga på bye_bye.
Ön blir man aldrig mätt på, det finns hela tiden nya saker att upptäcka... Du gör ett bra val om du väljer att resa till Kefalonia :).
Hälsar C@nny

Marianne
2010-04-20, 13:15
Har tittat lite på Kefalonia, ser otroligt vacker ut!

På Fritidsresors film om ön får man intryck av att huvudstaden är modern och fashionabel, likaså Fiskardo (inte modern, men fashionabel). Lassi har bra strand men är ingen genuin by, Skala mest baserad på turism. Vet inte om detta är helt rätt, men jag får det intrycket.

Om man söker en mindre ort utan för mycket turism, men genuin med färre små pensionat och några tavernor, utan för mycket souvenirer, vilken plats skulle det kunna vara på Kefalonia?:confused:

C@nny
2010-04-20, 13:57
Har tittat lite på Kefalonia, ser otroligt vacker ut!

På Fritidsresors film om ön får man intryck av att huvudstaden är modern och fashionabel, likaså Fiskardo (inte modern, men fashionabel). Lassi har bra strand men är ingen genuin by, Skala mest baserad på turism. Vet inte om detta är helt rätt, men jag får det intrycket.

Om man söker en mindre ort utan för mycket turism, men genuin med färre små pensionat och några tavernor, utan för mycket souvenirer, vilken plats skulle det kunna vara på Kefalonia?:confused:

Hej Marianne!
Det kan ju i viss mån stämma med din beskrivning :)...
Men i så fall skulle jag nog välja Assos. För jag antar att du vill bo i absolut närhet av havet? Assos är väl egentligen den finaste byn på ön. men sen beror det ju hur man vill ha det med stränder, tillgängligheten av andra delar av ön osv? En annan fin by är Agia Efimia på östra kefalonia. Det är en gammal fiskeby och har en fin hamnpromenad med en del tavernor mm. Lourdata eller katelios på södra delen, ligger kanske bättre till geografiskt -i förhållande till flygplatsen.
Hälsningar
C@nny

Marianne
2010-04-20, 15:42
Assos har jag just haft i tankarna, tror den kunde vara något för oss. Havet vill jag ha nära, gärna så nära att man kan ta ett morgondopp, men det är ju inte alltid man har sådan tur.
Ag. Evfimia bör man nog också titta närmare på, tror också att den kunde vara något för oss, liksom dina tips Lourdata och Katelios säkert kan vara intressanta, Kato Katelios ligger helt ute vid vattnet. Som du säger, ligger bra till om man vill börja lite närmre flygplatsen och ändå med bra utflyktsmöjligheter till hela södra sidan om man vill börja med det området. Tack för tipsen, C@nny!

Hur är västra sidan, den "lilla" halvön med Paliki (det är väl berget som heter så?) och Liksouri (det är väl största orten där?)? Bra stränder (sand)?

C@nny
2010-04-20, 17:16
Assos har jag just haft i tankarna, tror den kunde vara något för oss. Havet vill jag ha nära, gärna så nära att man kan ta ett morgondopp, men det är ju inte alltid man har sådan tur.
Ag. Evfimia bör man nog också titta närmare på, tror också att den kunde vara något för oss, liksom dina tips Lourdata och Katelios säkert kan vara intressanta, Kato Katelios ligger helt ute vid vattnet. Som du säger, ligger bra till om man vill börja lite närmre flygplatsen och ändå med bra utflyktsmöjligheter till hela södra sidan om man vill börja med det området. Tack för tipsen, C@nny!

Hur är västra sidan, den "lilla" halvön med Paliki (det är väl berget som heter så?) och Liksouri (det är väl största orten där?)? Bra stränder (sand)?

Det var så lite :)...
Palaki är namnet på halvön där Lixouri ligger. Det är f.ö den näst största staden på Kefalonia. Ganska trevlig med en lång hamnpromenad med tavernor mm. Staden är som du uttrycker dig - ganska "modern och fashionabel" :). Jag har aldrig bott här, men det verkar vara ganska lugnt.
Stränderna på halvön är bra. Xi-stranden med rödaktig sand är suveränt bra (den är ju oxå mest exploaterad). I nordväst ligger Petani Beach som oxå ibland kallas "Mini-Myrtos". En kanonfin strand som påminner om just - Myrtos. Även Agia Eleni ligger här och är i stort sett lika som Petani.
Lepeda (barnvänlig sandstrand nära Lixouri), Megas Lakkos och Mania är i stort sett samma strand som Xi (sand och barnvänligt), Kounopetra, Vatsa (sand, ligger på södra delen) är andra stränder på halvön.

Hälsar
C@nny

Marianne
2010-04-20, 17:40
Nu är namnen inringade på kartan, tack igen C@nny, många härliga ställen att köra efter tror jag. En bil på Kefalonia, det är visst ett måste, det ser verkligen ut att vara en vacker ö.

Sedan får vi ju se om alla andra problem och praktiska detaljer faller på plats, eller om det får bli bilsemester i Skandinavien denna sommar.:o:cool:

Har verkligen lust att besöka Kefalonia!

C@nny
2010-04-21, 08:24
Hej igen Marianne!
Kefalonia är ju en av de absolut vackraste öarna i Grekland! Hoppas du kommer dit bye_bye..
Å andra sidan kan det ju bli bilsemester i Skandinavien för många av oss om vulkanen Katla talar :eek:...
Hälsningar
C@nny

Grekofilen
2010-04-24, 10:41
Det var en hel del att tänka på hoppas bara att man får ihop semester så att man kommer iväg:rolleyes:.Det verkar som ni tycker att Kefalonia är väl värt att besöka,den verkar ha allt man vill ha från bra stränder till mysig byar och tavernor allt inbakat i grekisk lugn.Kefalonia har åkt längst upp på listan över grekiska öar att besöka_B-anana.