handdator

Visa fullständig version : Kefalonia istället för Skiathos


jeabys
2010-02-28, 13:01
Ska ta en "paus" från Skitahos efter 12 år, känns konstigt men det är dags. Det blir Kefalonia i Juli, pga badstränderna har vi valt Lassi. Var på Kefalonia
för 16 år sedan och mycket lär ju ha förändrats. Tacksam för tips på barer, restauranger - gärna genuint grekiskt, både i Lassi och Argostoli. Går det badbåtar till olika stränder?

/Jeanette

C@nny
2010-02-28, 18:10
Hej Jeanette!
Bästa restaurangen i Lassi med bra grekisk mat tycker vi är Siritaki.
Deras Lamb Kleftiko är väl värd ett besök :).
Om man vill vara otrogen det grekiska köket och äta pizza (!), så är vedugnspizzerian bra. Det finns 2st, men det är den av de båda som har uteserveringen (som inte syns från vägen) på nedsidan av huset som är bäst.

I Argostoli tycker vi att Mare Nostrum vid hamnpromenaden står i en klass för sig :)... Det är en familjedriven taverna och Kostas med fru gör verkligen ett bra jobb...
Om man inte vill äta varje dag hos Kostas i Argostoli kan man prova Captain´s table vid sidan av torget i centrum. De har alltid haft bra mat & service när vi varit där. Det finns en till Captain´s table nere vid hamnpromenaden, men den är av någon anledning sämre. (Detta även sagt av många andra vi träffat).

Vad gäller badbåtar har jag inte sett till sådana. Det finns iofs diverse utflyktsbåtar i Argostoli.
Det enklaste är annars att hyra bil och ta sig iväg till alla stränder runt ön.

Hälsar C@nny, som i år tar en paus från Kefalonia och åker tillbaka till Skiathos igen flabb_flab...

Panakakis
2010-03-01, 07:28
Hej Jeanette!
Bästa restaurangen i Lassi med bra grekisk mat tycker vi är Siritaki.
Deras Lamb Kleftiko är väl värd ett besök :).

Det finns många fler med bra mat i Lassi och en med helt suverän mat är Dhedra:rolleyes:

I Argostoli tycker vi att Mare Nostrum vid hamnpromenaden står i en klass för sig :)... Det är en familjedriven taverna och Kostas med fru gör verkligen ett bra jobb...

Det finns många resturander i Argostoli som har bra mat och Mare Nostrum är en av dessa utan att överklassa de andra;)

Om man inte vill äta varje dag hos Kostas i Argostoli kan man prova Captain´s table vid sidan av torget i centrum. De har alltid haft bra mat & service när vi varit där. Det finns en till Captain´s table nere vid hamnpromenaden, men den är av någon anledning sämre. (Detta även sagt av många andra vi träffat).

Jag är av en annan uppfatning om Captain´s Table. Den vid sidan av torget är den resturang som startades i början på 1990 talet av nuvarande ägaren och var då mycket populär på grund av en suverän hovhästare DENNIS. Resturangen är i dag bra men den vid hamnen som har samma ägare men drivs av hustrun Sofia och sonen är bättre.


Vad gäller badbåtar har jag inte sett till sådana. Det finns iofs diverse utflyktsbåtar i Argostoli.

Det utgår en badbåt varje dag från Argostolis hamn till bad på södra Kefalonia



Hälsar C@nny, som i år tar en paus från Kefalonia och åker tillbaka till Skiathos igen flabb_flab...

Inlägg gjorda av PANAKAKIS som reser till Kefalonia i september för 19 gången

PANAKAKIS:)

C@nny
2010-03-01, 09:01
Hej!
Jag nämnde bara ett par restauranger som vi tycker sticker ut. SJÄLVKLART finns det många fler. Under 2000-talet har vi f.ö mest rest till just Kefalonia ( 2veckor/gång), och har hunnit med att besöka många matställen. Vi har alltid bott i Lassi, men promenerat eller åkt taxi in till Argostoli mycket regelbundet, för att äta middag. Det skulle bli ganska "matigt" om jag skulle rapa upp alla restauranger här.
Gällande Captain´s table vid hamnpromenaden så har jag under alla år hört att C T bredvid torget skulle vara bättre. I somras var ex våra kompisar där och dinerade (vi hade inte sagt nåt om restaurangen innan), och de blev besvikna, mycket pga den dåliga servicen, men även av maten. Ett annat par vi träffade sade likadant. Men självklart kan saker & ting skifta. Under året och från år till år. På höstkanten är det ju självklart lite lugnare, så då kanske service mm blir bättre flabb_flab....

Jag tror att frågeställaren uppskattar om var och en som svarar ger egna reflektioner och tips ;)...

Hälsningar C@nny.

jeabys
2010-03-01, 10:21
Hej!
Tack för tipsen. Hoppas på en del båtutflykter från Argostoli, det blir svårt att hyra bil då jag op en axelfraktur. Vi får förlita oss till våra ben och allmänna kommunikationsmedel.
Ångesten är fortfarande svår över att inte åka till Skiathos, måste ringa våra vänner på ön och säga att vi inte kommer. Men det är dags att vidga vyerna så det är bara att bita ihop.
/Jeanette

C@nny
2010-03-01, 10:55
Hej igen!:)
Oj, hoppas att det går bra med axeln på resan....
Det finns ju möjlighet till taxi oxå, som inte är så dyrt. Det är oxå flera lokala arrangörer som oxå ordnar badresor till Myrthos beach med minibussar. (T.o.m. Airtours tror jag arrangerade en sån utflykt i somras).

Hälsningar
C@nny

jeabys
2010-03-29, 09:57
Hej igen!
Badbåten som går från Agostoli till bad på södra sidan låter mkt bra. Hur är stränderna som den går till? Sandstrand?
/Jeanette

C@nny
2010-03-30, 12:55
Hej Jeanette!
Jag har aldrig åkt med badbåten, men om den går ner till Skala så är den enligt mitt förmenande ganska medioker. Jag är ju vän av rena sandstränder, och där jag badat i Skala har det varit ganska stenigt. Det är ju inte direkt Tsougrias :)...
Kaminia beach som är en del av Mounda beach -som ligger i närheten av Skala är min favoritstrand. Dock bör man transportera sig dit med ett fordon. Där är det bara sand och mycket barnvänligt bad....Helt i min smak...
Hälsar
C@nny