handdator

Visa fullständig version : Preveza-Kefalonia?


Vilma
2010-01-09, 18:04
Vi funderar på att åka till Kefalonia i sommar efter alla fina tips vi fått här om det. Tyvärr finns det inga flyg dit från Landvetter och vi bor i Göteborg. Funderar på om det är ett vettigt alternativ att flyga från Landvetter till Preveza och därifrån ta sig till Kefalonia i stället för att åka till Kefalonia från Köpenhamn. Finns det någon som känner till förbindelserna? Färja Lefkas-Kefalonia?

Kalimera
2010-01-09, 18:09
Färja Lefkas-Kefalonia?Det går båt varje dag mellan Vassiliki (Lefkas) och Fiskardo (Kefalonia). Resan tar en timme ungefär och kostar cirka 7 €.

Vilma
2010-01-09, 18:13
Tack för snabbt svar. Det låter som ett intressant alternativ.

Kalimera
2010-01-09, 18:21
Tack för snabbt svar. Det låter som ett intressant alternativ.Ni kan ta en taxi från Preveza till Vassiliki, vet ej vad det kostar. Vi betalade 40 € till Nidri, Vassiliki ligger längre söderut så det blir några euro till. Om inte båten passar in stannar ni en natt eller två i Vassiliki, som är en trevlig by.

http://www.kalimera.se/bilder/forum/ithaka_vathy.jpg

Har ni tid kan jag rekommendera några nätter på Ithaka också!

Panakakis
2010-01-10, 09:03
Vi funderar på att åka till Kefalonia i sommar efter alla fina tips vi fått här om det. Tyvärr finns det inga flyg dit från Landvetter och vi bor i Göteborg. Funderar på om det är ett vettigt alternativ att flyga från Landvetter till Preveza och därifrån ta sig till Kefalonia i stället för att åka till Kefalonia från Köpenhamn. Finns det någon som känner till förbindelserna? Färja Lefkas-Kefalonia?

Hag har ett annat allternativ som användes av mig när det inte var några flyg från Sverige till Kefalonia. Då flyg vi till Zakynthos och tog transfer eller taxi till norra Zakynthos och Agios Nilolaos hamn där det går en färja två gånger om dagen till Pessada på Kefalonia som är beläget ca 10 km från Argostoli. När vi var borta längre tid så passade vi på att bo en del på Zakynthos också. Detta allternativet är minst lika bra.
PANAKAKIS:)bye_bye

Kalimera
2010-01-11, 08:34
Detta allternativet är minst lika bra.Det har du rätt i. Den resan har vi gjort, fast tvärtom: Kefalonia-Zakynthos.

Panakakis
2010-01-12, 10:35
:)Det finns fler sätt att ta sig till Kefalonia. Flyg från Sverige till Aten och vidare flyg till Kefalonia. Jag tror det går minst två flyg dagligen från Aten. Det går också att från Atens flygplats åka buss till Patras och därefter båt till Sami Kefalonia. Från Sami går det buss till Argostoli.
PANAKAKIS:)

lasselisa
2010-01-12, 13:25
Hej Panakakis,

Du kanske har koll på läget ang. att resa till Kefalonia...?Ang_elx

Vi har tittat på flyg från Landvetter ELLER Köpenhamn till Aten eller hela vägen till Kefalonia - cirkus 6,5 - 7000.
Boende, något att tipsa om? Lassi...eller däromkring...INTE i "huvudstaden", ej heller pool. Kostnader?
Två resvana, restokiga medelålders flabb_flab:D_B-anana

Panakakis
2010-01-13, 07:29
Hej Panakakis,

Du kanske har koll på läget ang. att resa till Kefalonia...?Ang_elx

Vi har tittat på flyg från Landvetter ELLER Köpenhamn till Aten eller hela vägen till Kefalonia - cirkus 6,5 - 7000.
Boende, något att tipsa om? Lassi...eller däromkring...INTE i "huvudstaden", ej heller pool. Kostnader?
Två resvana, restokiga medelålders flabb_flab:D_B-anana
Jag kan tänka mig att ta flygstol till Zakynthos och buss upp till Agia Nikolas hamn och båt därifrån till Pessada Kefalonia och buss till Argostoli sedan taxi till Lassi blir den enklaste och biligaste ressättet att ta sig till Kefalonia från Göteborg. Att boka lägenhet eller rum på nätet är ofta dyrt 50 - 200 euro per natt och lägenhet. Det finns att hyra ett tillfäligt rum och sedan leta rätt på ett trivsamt boende på plats för 20 - 60 euro per natt och lägenhet.
PANAKAKIS:)