handdator

Visa fullständig version : Lassi eller Skala


coanma
2009-10-24, 10:25
Hvilken av disse stedene er mest for voksne?. Jeg var i kontakt med Star Tour som opplyste at i Skala var det mye barnefamilier, så for voksne par ville de anbefale Lassi......(Jeg har fått inntrykk av det motsatte)

Katitzi
2009-10-24, 13:59
Håller med om att Lassi passar bra för vuxna. Flera fina stränder att variera mellan och gångavstånd in till huvudstaden Argostoli. Det är en riktig grekisk stad med ca 20000 invånare och mycket butiker och restauranger.
Tavernor och lite butiker finns även i Lassi och orkar man inte gå in till stan finns det taxibilar som kör emellan.

Katitzi:)

Panakakis
2009-10-25, 08:24
Lassi är det bästa baden när det gäller barnfamiljer och även utbudet i övrigt. Skala har bra bad men det är rätt snabbt djupt vatten och det fodrar att barnen är simkuniga eller att föräldrarna är med vid stranden hela tiden och passar. Har ni mindre barn välj Lassi.
PANAKAKIS

coanma
2009-10-25, 09:48
Vi er to godt voksne par og reiser uten barn. Vi ble derfor anbefalt av Star Tour å velge hotell i Lassi, da barnefamilier holdt til i Skala. Som nevnt trodde jeg omvendt.....

Katitzi
2009-10-25, 10:33
Det finns väl barnfamiljer på alla ställen om det nu är så farligt!:rolleyes: Vi trivdes ialla fall bra i Lassi och hade inga barn med oss.
Några stora hotell med "Bamsekubbar" och dyligt finns åtminstonde inte i Lassi.:)

coanma
2009-10-25, 10:38
Vi liker ikke plasser med for mye turister og så liker vi små bosteder hvor det er stille og fredelig. Noen som har noe hotell å anbefale? (Det hotellet vi gjerne skulle bodd på finns ikke i programmet i år). Jeg synes det er vanskelig å velge på Kefalonia. :o

C@nny
2009-10-25, 22:15
Hej!
Vi har alltid rest med barn till Kefalonia, från 1 år och uppåt, och alltid bott i Lassi. Vi skulle aldrig välja att bo Skala. Stranden, iaf där vi varit, är inte mycket att ha. (Om man inte gillar en massa grus o sten). Stränderna i Lassi är bättre då det är fina sandtränder. Sen har man ju nära till Argostoli oxå.
Jag har ingen aning om fördelningen av barnfamiljer mellan Skala och Lassi, men kan tänka mig att de flesta väljer Lassi...
Men ön svämmar ju inte över med barnfamiljer, så det behöver ni inte vara rädda för...............

När det gäller hotell så har vi bott på några olika. De bättre har varit Irinia studios och Silo. Det sistnämnda ligger mycket nära de bästa stränderna i Lassi.
//C@nny

Wehou!
2009-10-27, 11:11
Skala har inte bara stenstränder. Det beror lite på vart man hamnar när man är där. Den stora sandstranden börjar ganska centralt och sträcker sig sedan ett par kilometer. Där vi bodde "Porto Skala" var lite mer i utkanten av Skala och där fick man dras med mycket stenstränder, men går man 10-15 minuter så kommer man till sandstranden, som förövrigt kanske inte var "all that".

Skala är däremot en väldigt lugn stad, men ligger lite borta ifrån allt. Jag tyckte Skala var en skitfin stad men om det är bad man är ute efter så skulle jag nog också välja Lassi, även om jag inte varit där. Nu i sommar åker vi till Kefalonia för andra gången, och då kommer vi välja antingen Lassi eller något lite mer högre upp på ön, mest för att vi vill uppleva stränderna och att det inte är så jobbigt att ta sig till andra ställen på ön.

C@nny
2009-10-27, 11:49
Skala har inte bara stenstränder. Det beror lite på vart man hamnar när man är där. Den stora sandstranden börjar ganska centralt och sträcker sig sedan ett par kilometer. Där vi bodde "Porto Skala" var lite mer i utkanten av Skala och där fick man dras med mycket stenstränder, men går man 10-15 minuter så kommer man till sandstranden, som förövrigt kanske inte var "all that".

Skala är däremot en väldigt lugn stad, men ligger lite borta ifrån allt. Jag tyckte Skala var en skitfin stad men om det är bad man är ute efter så skulle jag nog också välja Lassi, även om jag inte varit där. Nu i sommar åker vi till Kefalonia för andra gången, och då kommer vi välja antingen Lassi eller något lite mer högre upp på ön, mest för att vi vill uppleva stränderna och att det inte är så jobbigt att ta sig till andra ställen på ön.

Hej!
Jag ska ju naturligtvis inte döma ut hela stranden, men där vi har varit, så har den inte varit tillfredsställande gällande våra önskemål. Jag har för mig att det ex.vis ligger en liten sandstrand västerut oxå, ca 1km från centrum...
Lassi är ju oxå en bra bas för att ta sig vidare runt ön, samt att Argostoli ligger så nära....
Nu gällde ju inte frågan om stränder egentligen, utan "problemet" med att det det kunde finnas "störande" barn :):):).......
Hälsar C@nny

Wehou!
2009-10-27, 13:41
Hej!
Jag ska ju naturligtvis inte döma ut hela stranden, men där vi har varit, så har den inte varit tillfredsställande gällande våra önskemål. Jag har för mig att det ex.vis ligger en liten sandstrand västerut oxå, ca 1km från centrum...
Lassi är ju oxå en bra bas för att ta sig vidare runt ön, samt att Argostoli ligger så nära....
Nu gällde ju inte frågan om stränder egentligen, utan "problemet" med att det det kunde finnas "störande" barn :):):).......
Hälsar C@nny

Haha, ja just ja... Barn var det. flabb_flab
Kanske beror lite på när man åker också? Störs man verkligen så mycket av barn? Jag har aldrig tänkt på det. Jag föredrar i alla fall horder av barn istället för festandes ungdomar. :)

Vill man vara på den säkra sidan så ska man kanske boka resan efter de flesta redan haft sin semester. Vi åkte till Kefalonia i slutet av Juli förra året och jag kan inte minnas att det var så mycket barn då. Är man barnrädd rent allmänt så ska man nog hålla sig undan de mest eftertraktade ställena och kanske välja någonting lite mer avlägset. Skala är nog ett ganska bra val då skulle jag tro. :)

C@nny
2009-10-27, 14:27
Haha, ja just ja... Barn var det. flabb_flab
Kanske beror lite på när man åker också? Störs man verkligen så mycket av barn? Jag har aldrig tänkt på det. Jag föredrar i alla fall horder av barn istället för festandes ungdomar. :)

Vill man vara på den säkra sidan så ska man kanske boka resan efter de flesta redan haft sin semester. Vi åkte till Kefalonia i slutet av Juli förra året och jag kan inte minnas att det var så mycket barn då. Är man barnrädd rent allmänt så ska man nog hålla sig undan de mest eftertraktade ställena och kanske välja någonting lite mer avlägset. Skala är nog ett ganska bra val då skulle jag tro. :)


Håller fullständigt med... Jag förstår ej att några små barn som leker kan vara störande :confused:..... Jag har rest ett antal ggr till Kefalonia i juli, -med bebis och mindre barn (dom blir ju lite större för varje år:)), och alltid bott i Lassi. Det har inte varit så jättemånga små barn där heller faktiskt. Det finns ju andra, betydligt mer frekventa "barn-öar" än Kefalonia...
Hälsningar C@nny

coanma
2009-10-27, 16:56
Det var jeg som startet denne tråden og jeg blir forvirret når dere snakker om "styrrende" barn. Det har jeg ikke nevnt med et ord. Så, fantasien går livlig :(. Jeg tillot meg å stille et spørsmål her på nettet begrunnet med at Star Tour anbefalte oss å reise til Lassi da det var mange barnefamilier i Skala. Det er vel ikke noe galt i å gjerne ville bo et sted som er mer egnet for "godt_" voksne.;)

coanma
2009-10-27, 19:29
xxx

C@nny
2009-10-27, 20:15
Det var jeg som startet denne tråden og jeg blir forvirret når dere snakker om "styrrende" barn. Det har jeg ikke nevnt med et ord. Så, fantasien går livlig :(. Jeg tillot meg å stille et spørsmål her på nettet begrunnet med at Star Tour anbefalte oss å reise til Lassi da det var mange barnefamilier i Skala. Det er vel ikke noe galt i å gjerne ville bo et sted som er mer egnet for "godt_" voksne.;)

Hej!
Självklart inte :)
Men som vi skriver här så har vi inte upplevt att det svämmat över av barnfamiljer på ön. Ön är en familje-ö (i jämförelse med ex Zante), men det betyder inte att det finns en massa barn. Det är ganska lugnt o stilla överallt. Genomfarttrafik, skällande hundar o dyl kan vara mer besvärande.....
Det är väl bara nattetid i centrala Argostoli som det kan bli mer liv och rörelse :)
Hälsar C@nny

Wehou!
2009-10-28, 08:20
Vi var som sagt i Skala i slutet av juli och det var rätt lugnt där. Om det berodde på att det rent generellt inte brukar vara barnfamiljer där, eller om det var för att vi var där efter de flestas semester var över vet jag inte. Slutet av Juli verkar hur som helst vara en ganska bra tid att åka om man vill slippa den värsta turismen och ändå ha den värsta värmen (som jag och bruden söker):D

Jag vet inte hur stränderna är i Lassi, men i Skala är dom inte långgrunda, så jag skulle tippa på att barnfamiljer inte väljer att bada i havet där. Sedan är det ganska stenig botten i Skala så det borde väl vara ännu en orsak att inte välja Skala om man vill bada i havet. Däremot var vi en sväng till Katelios (en liten fiskarby cirka 15 minuter från Skala med bil) och där var det riktigt långgrunt, och där skulle jag tippa på att många barnfamiljer väljer att bada.

Men så finns det ju pool på de flesta hotell, och i Skala fanns det en ganska stor restaurang med ett litet sånt där barnpalats i. Såg dock inte så mycket barn som var där och lekte när vi var där. Boka slutet av Juli, så borde det vara lugnt. :)

Carina
2009-10-28, 14:28
Jag skulle välja Lassi och då främst för närheten till Argostoli, dit det även går buss. Dessutom är man mera "centralt" om man vill åka lite runt på ön. Stränderna är också fina.
Valet har inget med barn att göra.

Carina

Soleil
2009-11-09, 16:54
jag ger min röst till skala, passar för vuxna utmärkt.

Assar
2009-11-09, 21:00
Lassi, utan tvekan. Ett mycket bättre läge och mycket bättre stränder. Dessutom det jag såg av Skala; väldigt dominerat av engelsmän (inget ont i det i och för sig), men väldigt turistisikt på något sätt. Skulle absolut inte vilja tillbringa en vecka där på Kefalonia.

C@nny
2009-11-10, 12:17
Lassi, utan tvekan. Ett mycket bättre läge och mycket bättre stränder. Dessutom det jag såg av Skala; väldigt dominerat av engelsmän (inget ont i det i och för sig), men väldigt turistisikt på något sätt. Skulle absolut inte vilja tillbringa en vecka där på Kefalonia.

Amen på det ....
//C@nny