handdator

Visa fullständig version : Kefalonia på egen hand


Assar
2009-07-20, 12:49
Jag och min dotter har köpt en flygstol till Kefalonia den 15 sept.

Tanken är att åka runt lite på ön o bo på 2-3 olika ställen. Kanske bo
i Lassi, Assos, Agia Efimia, Sami.

Fungerar det att åka obokat i september. Vissa verkar tycka det är svårt
att hitta rum. Hur är prisläget jämfört med Kykladerna?

Måste man hyra bil eller kan man luffa med buss?

Lissi
2009-07-20, 13:09
Tanken är att åka runt lite på ön o bo på 2-3 olika ställen. Kanske bo
i Lassi, Assos, Agia Efimia, Sami.
Måste man hyra bil eller kan man luffa med buss?

Missa då inte den mysiga lilla byn Poros söder om Sami. En liten pärla dit man kommer via en spektakulär "bergsport".

När vi var där 1994 så gick det bra med bussar, men ni måste nästan hyra bil några dagar för att komma till alla fantastiska ställen med naturfenomen och för att kunna komma högst upp på det höga berget som jag nu i hastigheten glömt namnet på:o Där var vi med vespa uppe bland molnen. Vi var 14 dagar på ön och hade vespa, men det var inte så bra för avstånden var lite för stora och en del vägar, då i alla fall, ganska dåliga.
Kefalonia är en fantastisk ö!
Vi åkte charter så jag vet inget om att boka eget, men kan inte tänka mig att det ska vara några STÖRRE problem. Jag skulle chansa eller kanske bara boka första 2 nätterna innan, sen kanske ni vill vara fria att stanna där ni vill.

Lissi

hellena
2009-07-22, 19:16
Hej!

Det går bussar mellan de större orterna, men att hyra bil i ca 3 dagar för egna utflykter och stopp kan nog vara lönt! T ex om men vill stanna och bada vid Mirthos.. Hyrde själv av CBR Car Rental till ett bra pris.

Badtips förutom Mirthos: Alaties och Emblisi uppe vid Fiscardo. Ierousalim beach nära Assos. Avithos och Kanali beach nere vid Lourdaskusten. Småstränder vid Lassi, finns flera. Petani beach på Lixourihalvön.
Länkar med en bra karta:
http://www.agni.gr/kefalonia_travel_guide/maps/map_of_kefalonia.asp

Trevlig resa!

liselotti
2009-07-22, 19:35
Badtips förutom Mirthos: Alaties och Emblisi uppe vid Fiscardo. Ierousalim beach nära Assos. Avithos och Kanali beach nere vid Lourdaskusten.

Vilka bra tips! Googlade och såg vackra bilder klapp_klap.
Jag älskar vackra småstränder. Avithos har jag besökt men blir nyfiken på hur man tar sig till Ierousalim, Alaties och Emblisi.

liselotti
2009-07-22, 19:37
Tanken är att åka runt lite på ön o bo på 2-3 olika ställen. Kanske bo
i Lassi, Assos, Agia Efimia, Sami.


Jag skulle skippa Lassi och lägga till Fiscardo. Dyrt men vackert.

hellena
2009-07-22, 19:39
Ja, vi hyrde ju bil... men jag tror att det går buss mot Emblisi från Fiscardo, men att man då får promenera sista biten.

Wehou!
2009-08-03, 20:29
Hej!
Vi har precis kommit hem från en vecka på Kefalonia. Det är en underbar ö, en mycket grön ö med fantastiskt klart vatten.

Vi hade hotellet längst ner på ön, i Skala (Porto Skala) och då ingen av oss har körkort så var det lite småjobbigt att ta sig till olika ställen. Vi funderade på att hyra vespa, men bruden litar väl inte på mig och min körning, så vi fick skippa det. :D

Så det blev att vi gjorde våra resor med buss och taxi. Taxi är ju lite dyrt större avstånd och bussen tar sån tid. Det var en hel del resor vi fick ställa in pågrund av att vi inte skulle hinna med att komma dit förrän sista bussen gick hem, så om ni kan... hyr bil och åk på egen hand. Annars kommer ni nog känna att ni går miste om en massa, om ni inte planerar en resa dit igen. :)

Kan hålla med om att Poros är en vacker stad, så se till att åka dit. Både på dagen och på kvällen när mörkret fallit. Argostoli är också en fin stad med bra läge när det gäller restauranger vid hamnen om man vill ha en fin utsikt.

Vi hann inte komma så långt med buss. Det längsta var från skala till Argostoli, men vi betade av mycket omkring i alla fall. Så hyr bil, det är nästan ett måste om du vill upptäcka ön. Sedan gillade jag stranden i Katelios.

Sen tycker jag nog att 2 veckor är bättre för att kunna uppleva ön utan att känna att man inte får någon tid att kunna koppla av på beachen.

Har precis lagt in lite bilder i fotoalbumet från resan, kolla gärna in dom. Önskar dock att vi hade haft bil så vi hade mer strandfoton att visa.