handdator

Visa fullständig version : Längre tid att flyga dit än hem, vad beror det på?


Wehou!
2009-07-18, 23:59
Kollade in biljetterna till resan till Kefalonia. Det ska ta cirka 5 timmar dit, men endast runt 3 hem? Det står ingenting om någon mellanlandning eller nåt, så jag undrar varför det tar så lång tid dit? Någon som vet varför?

Titti
2009-07-19, 07:16
Hej Wehou!

De angivna tiderna är lokala. Tidsförskjutningen mellan Sverige och Grekland är en timme. I verkligheten tar alltså resan ca fyra timmar, både dit och hem.:)

Eva.M
2009-07-19, 11:33
Så härligt för dig att snart få landa på Kefalonia airport, den mest strandnära flygplats jag besökt. Landingsbanans slut i söder ligger bara några hundra meter från Ammes beach. Det var kul att ligga där och studera planens undersida strax innan de landade. Trafiken var dock inte så intensiv att det var störande.

Landningsbanan anas på fotot just ovanför där sandstranden slutar

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=162&pictureid=1390

Wehou!
2009-07-19, 13:26
Hej Wehou!

De angivna tiderna är lokala. Tidsförskjutningen mellan Sverige och Grekland är en timme. I verkligheten tar alltså resan ca fyra timmar, både dit och hem.:)

Jaha, där ser man. Tackar för det! :)
Reagerade aldrig på det där när det gällde Kreta, men nu så gjorde jag det av någon anledning. Huvudsaken är väl att man kommer dit. flabb_flab

Minns flygresan till kreta för 2 år sedan. 4 timmar är inte mycket, men i de där stolarna man hade på planet, var det en ren pina. 3 pers bredvid varandra som fick dela på armstöden och satt som stela pinnar utan att kunna röra på sig. Hade man inte reumatism och skolios innan, så hade man det när man klev ut i solen. :D

Den här gången passade vi på att boka lite mer bekväma platser för en extrasumma. Hoppas man kan sitta lite skönare då.

Nu ska jag inte sitta och gnälla, jag blir hellre av med ett ben än missar en resa till Grekland.flabb_flab

Wehou!
2009-07-19, 13:29
Så härligt för dig att snart få landa på Kefalonia airport, den mest strandnära flygplats jag besökt. Landingsbanans slut i söder ligger bara några hundra meter från Ammes beach. Det var kul att ligga där och studera planens undersida strax innan de landade. Trafiken var dock inte så intensiv att det var störande.

Landningsbanan anas på fotot just ovanför där sandstranden slutar

http://www.kalimera.nu/forums/picture.php?albumid=162&pictureid=1390

Haha, härligt ställe!
Vi har hotellet i Skala, men jag ska försöka lura dit bruden så vi kan uppleva hur det är att ligga där och se underredet från flygplanen. För det där måste ju bara upplevas. Antar att jag får ta ut henne på restaurang som plåster på såren efteråt. Haha! flabb_flab

Eva.M
2009-07-19, 14:12
Om du skulle vilja se fler ganska nytagna foton från Kefalonia kan du via min allmänna profil (Eva.M) hitta ett album jag lagt ut på Kalimera.

Wehou!
2009-07-19, 17:05
Om du skulle vilja se fler ganska nytagna foton från Kefalonia kan du via min allmänna profil (Eva.M) hitta ett album jag lagt ut på Kalimera.

Jättefina bilder! Det är farligt att kolla på sånt där nu när det inte är lång tid kvar innan vi åker. Vill sticka redan idag. flabb_flab

Gillade bilden "På väg från Ammes beach till Sotiris."
Den säger så mycket om hela atmosfären.

Sen gillar jag bilderna från Antisamos Beach också. Det ser ut att vara riktigt fint där. Gah, vill flyga dit nu! :)

Wehou!
2010-10-18, 14:14
Hej igen. Hoppas du "Eva" ser mitt nya inlägg.

Sitter just nu och letar hotell inför kommande sommars (2011) resa till Kefalonia och funderar på Sotiris. Du som varit där kanske kan berätta lite om hur du upplevde det?

Hur pass störande var egentligen flygtrafiken? Tänker mest på om man vaknar mitt i natten av att ett dånande flygplan kommer och rummet skakar, eller hur upplevde du det? I katalogerna skriver de att flygtrafiken kan upplevas som störande, men då jag till exempel var på Kreta för några år sedan och hade hotellet i Kato Stalos, så skrev de i katalogen att närliggande trafik från gatan kunde upplevas som störande. Det gjorde dock inte jag det minsta, verkade som att lägenheterna var ganska bra isolerade. Och hur ofta kommer ett flygplan dundrandes där?

Hur tyckte du hotellet verkade vara i övrigt? Jag söker lugn och ro och vill gärna inte hamna mitt i festlivet.

Deia
2010-10-18, 14:58
Hur pass störande var egentligen flygtrafiken? Tänker mest på om man vaknar mitt i natten av att ett dånande flygplan kommer och rummet skakar, eller hur upplevde du det? I katalogerna skriver de att flygtrafiken kan upplevas som störande

Jag har bott på Ammes studios, som ligger i närheten, för ganska många år sedan.
Flygtrafiken pågick mellan 7.00 och 22.00. Första morgonen trodde vi det var jordbävning :eek: - ungefär så störande upplevde vi flygtrafiken! Vi uppskattade inte ljudet och avgaserna på stranden heller.

Svoronata har ingen egentlig bykärna utan är mera utspritt. Vi gillar också lugn och ro men inte av den typen som fanns i Svoronata.
Men det är min åsikt ;) - Ammes studios och Svoronata får fina recensioner på många siter.......och har många återvändare (men inte jag :rolleyes:)

Wehou!
2010-10-18, 16:13
Jag har bott på Ammes studios, som ligger i närheten, för ganska många år sedan.
Flygtrafiken pågick mellan 7.00 och 22.00. Första morgonen trodde vi det var jordbävning :eek: - ungefär så störande upplevde vi flygtrafiken! Vi uppskattade inte ljudet och avgaserna på stranden heller.

Svoronata har ingen egentlig bykärna utan är mera utspritt. Vi gillar också lugn och ro men inte av den typen som fanns i Svoronata.
Men det är min åsikt ;) - Ammes studios och Svoronata får fina recensioner på många siter.......och har många återvändare (men inte jag :rolleyes:)

Oj då. Låter lite som jag hade tänkt mig. Det lutar nog åt Lassi istället. Skala var trevligt att bo på, men det ligger lite avsides och långt ifrån det mesta. Men det hade i alla fall det där lugnet jag söker. Lassi ligger ju rätt bra till annars som utgångspunkt till annat att upptäcka på ön. Men jag har ändå fått intrycket av att det är lite mer liv där.

Tammis
2010-10-19, 19:44
Jag har inte varit i Skala men väl bott i Lassi i 2 veckor i slutet på juli och början på augusti. Jag tyckte nog att det var rätt lugnt där. Vi var på en bar en kväll och kl. 24 stängde de dörrarna och vips så var allt ljud borta. Innanför dörrarna däremot var det drag, men inget man upplevde på hotellrummet. En fördel med Lassi är närheten till Argostoli, tar ca 20 minuter att promenera dit. Liv och rörelse var det gott om där. Nu gick vi dock hem innan tolvslaget. Stränderna var fina men små i Lassi, jag är däremot sugen på Skala någon gång i framtiden, ser ut att ha en härlig strand.

Wehou!
2010-10-20, 01:40
Jag har inte varit i Skala men väl bott i Lassi i 2 veckor i slutet på juli och början på augusti. Jag tyckte nog att det var rätt lugnt där. Vi var på en bar en kväll och kl. 24 stängde de dörrarna och vips så var allt ljud borta. Innanför dörrarna däremot var det drag, men inget man upplevde på hotellrummet. En fördel med Lassi är närheten till Argostoli, tar ca 20 minuter att promenera dit. Liv och rörelse var det gott om där. Nu gick vi dock hem innan tolvslaget. Stränderna var fina men små i Lassi, jag är däremot sugen på Skala någon gång i framtiden, ser ut att ha en härlig strand.

Skala har en lång strand som är sand i den centrala delen av staden men ju längre ut du kommer desto mer klappersten blir det. Jag tror inte den tillhör de allra finaste stränderna på ön, från vad jag har hört, men vi upplevde den som hyfsad i alla fall. Tyckte inte det spelade så stor roll då jag var nöjd enbart med det klara vattnet.
Även om Skala ligger en bit avsides så är det ett lugnt och fint tempo för den som vill koppla av och slippa nöjeslivet. Nära till små mysiga byar är det också.

Fiskarbyn Katelios var väldigt mysig och där fanns en liten fin och mycket långgrund sandstrand.

Poros var också väldigt fint, speciellt mysigt blev det på kvällen när de stängde av all trafik i staden och gatorna fylldes med lekandes barn. Dock enbart klapperstenstrand där.