handdator

Visa fullständig version : Från Skala till Myrtos?


Wehou!
2009-07-13, 13:08
Åker till Kefalonia nu i slutet av månaden och vi ska till Skala. Kommer bo på hotellet Porto Skala. Vi vill ha lite lugnt och trevligt så därför valde vi Kefalonia.

Utöver de ställen vi redan bestämt oss för att besöka på ön så vill vi ju till stranden på Myrtos. Insåg nu att den liggen på andra sidan ön och enligt google maps så ser det ut att vara en bit dit. Då ingen av oss har körkort så kommer vi hyra vespor. Men finns det någon som har en aning om hur långt avståndet verkligen är mellan Skala och Myrtos, och hur lång tid det på ett ungefär kan ta att åka mellan på en vespa?

Om jag inte minns helt fel så fick vi höra att från flygplatsen (ungefär vid Lassi) och till Skala så skulle det vara cirka 1.5 timmes bussfärd. Antar att man då kommer få sitta på vespan i 4 timmar om man ska till Myrtos?

Går det bussresor dit annars? Vilket är smidigast?

Spectre
2009-07-13, 13:14
Man kör till Poros, Samos, Efimia och vidare till Myrtos. Tog nog ca 1 timme och 45 minuter med bil. På vägen finns underjordiska "sjön" och Antisamos.

Wehou!
2009-07-13, 13:35
Man kör till Poros, Samos, Efimia och vidare till Myrtos. Tog nog ca 1 timme och 45 minuter med bil. På vägen finns underjordiska "sjön" och Antisamos.

Ja det verkar finnas en hel del på vägen dit. frågan är ju om man kommer till Myrtos överhuvudtaget. flabb_flab

Tackar för vägbeskrivningen. Vad jag har läst mig till, så är det inte så mycket trafik den vägen heller?

Stridis
2009-07-13, 13:47
Hej

Nyligen hemkommen från Kefalonia, jag bodde i Skala och körde den turen med vespa.
Lite trafik och bra vägar, tog mig ungefär 1 1/2 - 2 timmar att köra till Myrtos.
Tog sedan den andra vägen hem, men där var betydligt mer trafik.
Via Paros och Sami är en trevlig väg att köra på, vackert och fint.

Här hittar du bilder bland annat från den vespa turen.

http://picasaweb.google.com/stridsberg.johan/Kefalonia?authkey=Gv1sRgCO_D3puVkOe2Rw#

Johan

Wehou!
2009-07-13, 14:56
Hej

Nyligen hemkommen från Kefalonia, jag bodde i Skala och körde den turen med vespa.
Lite trafik och bra vägar, tog mig ungefär 1 1/2 - 2 timmar att köra till Myrtos.
Tog sedan den andra vägen hem, men där var betydligt mer trafik.
Via Paros och Sami är en trevlig väg att köra på, vackert och fint.

Här hittar du bilder bland annat från den vespa turen.

http://picasaweb.google.com/stridsberg.johan/Kefalonia?authkey=Gv1sRgCO_D3puVkOe2Rw#

Johan

Tackar för ditt svar. Det låter ju som att det inte är några problem att ta sig dit på vespa då. 2 timmar är inte mycket. Fina bilder du hade också. Längtar redan. :)

Stannade du mycket på vägen dit och fotade eller körde du i streck?

Stridis
2009-07-13, 15:13
Hej !

Stannade och fotade, och stannade och tog ett dop på Antisamosbeach i Sami.

Ni kommer få det fint, Kefalonia är en underbar ö.

Johan

Wehou!
2009-07-13, 16:23
Hej !

Stannade och fotade, och stannade och tog ett dop på Antisamosbeach i Sami.

Ni kommer få det fint, Kefalonia är en underbar ö.

Johan

Ja, det är jag övertygad om. Sitter just nu och går igenom ön på google maps (http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=sv&geocode=&q=kefalonia&sll=37.0625,-95.677068&sspn=46.36116,78.662109&ie=UTF8&ll=38.195561,20.745621&spn=0.180779,0.307274&t=h&z=12)

Zoomar in till gatunivå där och hittar en jäkla massa småstränder man kan besöka på vägen runt överallt. Verkar inte vara omöjligt att hitta ett helt eget litet privat ställe heller.

Fenalena
2009-07-15, 22:13
Oj oj oj, inte för att vi varken skall hyra bil eller vespa på vår semester på Kefalonia i aug MEN man blir ju helt taggad av alla trevliga inlägg om ön. Kul att jag faktiskt verkar vara på "rätt spår" oxå betr var att åka osv ! Härligt o längtar som en tok, typ 3 veckor kvar !!
:-)) Thi hii !!!!

Wehou!
2009-07-17, 02:29
Oj oj oj, inte för att vi varken skall hyra bil eller vespa på vår semester på Kefalonia i aug MEN man blir ju helt taggad av alla trevliga inlägg om ön. Kul att jag faktiskt verkar vara på "rätt spår" oxå betr var att åka osv ! Härligt o längtar som en tok, typ 3 veckor kvar !!
:-)) Thi hii !!!!

Håller med. Har aldrig varit där själv men jag övertygad om att det kommer bli hur bra som helst där, med tanke på allt man läst i forumet om ön. Nu är det bara 8 dagar kvar innan vi åker och vi vill sticka redan nu. :)