handdator

Visa fullständig version : Tunga väskor


C@nny
2009-06-30, 18:20
Hej!
En inte alltför oviktig fråga för oss som brukar bära tungt:
Ni som varit på Kefalonia i år, var det som vanligt, alltså ingen speciell koll vad gäller vikten på incheckad resväska?
Jag har sen 1985 alltid burit tungt (av nån anledning), speciellt på hemresan med alla Ouzoflaskor mm Ang_elx, och aldrig fått nåt påpekande. Ex.vis förra året på Kefalonia vägde min väska 33kg. (För 2år sen i Chania, slog jag mitt personliga rekord med en väska på 36kg.) Det enda de har gjort är att hänga på en skylt som det står "heavy" på.

Nu är det bara Arlanda-Kefalonia ToR som frågan gäller.
Tacksam för svar är C@nny bye_bye

Panakakis
2009-07-01, 09:11
Hej! När jag reste hem från Kefalonia i september 2008 så vägde min väska 25 kg och jag fick betala 25 euro för detta. Det är enda gången jag har betalat när jag rest från Kefalonia trots att väskan har varit betydligt tyngre.
PANAKAKIS

C@nny
2009-07-01, 12:23
Hej! När jag reste hem från Kefalonia i september 2008 så vägde min väska 25 kg och jag fick betala 25 euro för detta. Det är enda gången jag har betalat när jag rest från Kefalonia trots att väskan har varit betydligt tyngre.
PANAKAKIS

Tack för svaret Panakakis!
Jag reste hem 12/7 från Kefalonia 2008. 33kg och ingen reaktion. Damens väska vägde 20kg så det hjälpte inte att samväga heller.
Jag har väl haft idiot-tur då kanske?
Nu i år (på lördag) så har vi ju vår 3-åring med oss som har egen flygstol och egen biljett, så då kan vi ju iofs fördela ut vikten i hennes väska oxå. (Dock inte Ouzon:-))
Hälsningar
C@nny

veruscka
2009-07-03, 08:05
vi hade osså övervikt när vi åkte hem men inget de brydde sej om.Men de var väldigt noga med att kolla passen.Stod och grubblade länge på bilderna :)

C@nny
2009-07-03, 20:16
vi hade osså övervikt när vi åkte hem men inget de brydde sej om.Men de var väldigt noga med att kolla passen.Stod och grubblade länge på bilderna :)

Jaha, ok flabb_flab
Då är det som vanligt då.....
Vi åker med Airtours (Om 13timmar:)). De kanske är tuffare mot de som flyger "reguljärt"?
En annan sak, gällande förbeställningar.
Jag mailade "inflight service", som betjänar SAS med förbest.varor. Och undrade varför man inte kan beställa solkrämer och badleksaker på UTRESAN? Svaret jag fick var att SAS bestämt att det ska vara så. Detta pga att man får ett lättare plan, mer utrymme etc.....
Jag motfrågade då, - om mitt sällskap förbeställer 10liter sprit var, -samt hela vinransonen, - Varför inte detta genererar plats och vikt - på HEMRESAN:confused:. Jag fick ett lika luddigt svar tillbaka. Det är väl EU-regler osv, men jag tycker de är väldigt lustiga!
Våra grannar reste till Rhodos med att annat bolag nyligen, och de kunde förbeställa varor på utresan....:mad:
Nåja, sak samma. Grekland väntar oss mycket snart och det är viktigare:)
Hälsningar
C@nny

Agnes62
2009-07-04, 10:33
Det finns ju en anledning till att viktbegränsningar existerar. Om varje resnär skulle ha 36 kg: s resväskor kan man ju börja fundera på effekten.
Det planet skulle inte jag vilja resa med.:rolleyes:

C@nny
2009-07-10, 20:03
Det finns ju en anledning till att viktbegränsningar existerar. Om varje resnär skulle ha 36 kg: s resväskor kan man ju börja fundera på effekten.
Det planet skulle inte jag vilja resa med.:rolleyes:

Kan halla med om det. Men ff ar det ju upp de som checkar in att saga ifran.... Dessutom ar det val nagon slags dubbelmoral att erbjuda obegransad (mer el mindre) bestallning till hemresa? Vad hander om samtliga pa planet hem bestaller maxranson av sprit, vin och ol? Har flygbolaget tagit med detta i berakningen??

Halsar C@nny fran Argostoli pa Kefalonia bye_bye

rhodosfanast
2009-07-11, 09:53
Vägningen av resväskor har dom blivit mer noga med därför kan kan köpa till extra vikt på sin resväska med sitt flygbolag för det blir billigare än o ta det på flygplatsen. Dom har t o m börjat väga handbagagen o kameraväskor för folk stoppar för mycket där oxå.
Jag skulle inte heller vilja sitta ombord på det planet med varje väska väger 36 kilo. Tänk om din väska går sönder med alla flaskor i har du tänkt på att du blir ersättningsskyldig till dom andra som får sina väskor fördärvade av din sprit i resväskan för det är ej tillåtet o packa en massa spritflaskor i resväskorna. Jag hade inte velat ha min väska o mina saker fördärvade jag hade begärt att flygbolaget skulle se vems väska som hade fördärvat min väska.

Det är så att visa flygbolga kan man inte beställa på utresan endast på hemresan för dom har mindre plats o förvara det på eftersom dom kanske har med hemresans beställning på planet ner. Jag åker alltid med fritidsresor o Tui fly Nordic o kan beställa både på hemresa o utresa. Har precis gjort det nu för att allt skall vara klart..

rhodosfanast
2009-07-11, 14:40
Jag skulle inte vilja ha en trolly eller som folk kallar den kabinväska i mitt huvud för dom väger mycket merrän än någon annan väska. Tänk på att det är vikten som väskan väger plus innehållet som inte får väga merrän 5 kg som handbagage. Har man då en dator som väger 1,5kg så förstår jag varför dom sa ifrån att den skall ur handbagaget o inte ligga på hyllan.
Den lästaste trollyn väger mellan 2,5 - 3kg plus en dator så blir det 4,5kg gånger 3 i luften för det har en flygvärdinnan berättat för oss att så är det det blir 13,5kg som handbagaget väger i luften.
Skulle flygbolagen börja vägga personerna så du skulle dom bli anmälda till diskrimineringsnämnen o få betala stora skade stånd.
Många tror att för personen är överviktig så har den ätit sig till det men så är det inte för alla människor utan dom kan även ha en sjukdom som gör att dom är kraftiga. Så sluta istället o förnedra dom överviktiga o titta på er själv hur ni ser ut.klapp_klap

Carin
2009-07-11, 16:33
Skulle flygbolagen börja vägga personerna så du skulle dom bli anmälda till diskrimineringsnämnen o få betala stora skade stånd.
Många tror att för personen är överviktig så har den ätit sig till det men så är det inte för alla människor utan dom kan även ha en sjukdom som gör att dom är kraftiga. Så sluta istället o förnedra dom överviktiga o titta på er själv hur ni ser ut.klapp_klap

Jag är överviktig och tar INTE Anoulas fråga som en förnedring!!!! Jag tolkar det som att hon undrar hur flygbolagen gör sina beräkningar av totala vikt av passagerare. Och det har jag undrat också. Sen när det gäller bagage så väger dom ju dom för att kunna beräkna hur mycket bränsle det behövs... Är jag helt fel ute så rätta mig..

rhodosfanast
2009-07-11, 17:41
Tyvärr så hade jag rätt o har en släkting som jobbar med o sälja väskor o har gjort det i över åtta år plus har utbildning som resesäljare.flabb_flab

Kabinväska= att den går in i kabinen o har ett speciellt mått som dom olika flygbolagen bestämmer o inte den som reser.
Trolly= är en väska som det finns draghandtag o går på hjul då heter det trolly o den måste oxå vara inom ett speciellt mått för att tas ombord på flygplanet.flabb_flab

Så tyvärr så behöver jag inte få någon väska i huvudet för att klarna till o kan även en hel del om flygskador på väskor som man kan få när man flyger._B-anana

Hasse
2009-07-11, 21:47
Lite halvt om halvt off-topic......

På Samos flygplats nyligen såg jag att de ställt ut en "dummy".

Helt enkelt en stålbur med de tillåtna mått ett handbagage får ha. Ställer man dit sitt handbagage i den och det får plats enligt de tillåtna måtten, så får man ta med det in i kabinen. Annars får man inte, "simple as that".

Någon mer flygplats i Grekland denna "attrapp" finns ?



Hasse :cool:

Panakakis
2009-07-11, 22:21
Hej! Jag har set den på flera flygplatser i Grekland och den finns även på Kefalonia.
PANAKAKIS

Carin
2009-07-11, 22:53
Lite halvt om halvt off-topic......

På Samos flygplats nyligen såg jag att de ställt ut en "dummy".

Hasse :cool:

Blir inte de flesta trådar lite off topic efter ett par svar? ;)flabb_flab

Jag har bara sett en och det var på Landvetter, och då var det jag som var dummyn.. Ang_elx Förstod ingenting när "incheckarn" bad mig kolla stl på min kabinväska... det såg ut som en hemmasnickad trälåda som jag trodde var papperskorg.... hahahahaha... Sååå pinsamt.. flabb_flab

Rinaki
2009-07-11, 23:01
Lite halvt om halvt off-topic......

På Samos flygplats nyligen såg jag att de ställt ut en "dummy".
e
Helt enkelt en stålbur med de tillåtna mått ett handbagage får ha. Ställer man dit sitt handbagage i den och det får plats enligt de tillåtna måtten, så får man ta med det in i kabinen. Annars får man inte, "simple as that".
Någon mer flygplats i Grekland denna "attrapp" finns ?

Hasse :cool:

Sett dom i Ioannina bl.a....och i Sverige finns dom..om inte på "alla" SAS-stationer så dom flesta i alla fall.
Men, bara för att väskan "går ner i mallen" så gör ju inte det att det är ok att ta ombord den...fortfarande gäller rekommenderad vikt gott folk!!
Hade förra veckan en man som tryckte och tryckte för att få ner väskan..visst han klarade det MEN sen sprack det på vikten - 22kg!!! Hur han lyckats få ner så tungt i den väskan förstår jag inte..antagligen guldtackor..men han fick ge sig till slut!!_B-anana

Eva L
2009-07-12, 09:44
På små plan flyttar de om personerna efter vikt. Det har jag varit med om flera gånger på sträckan Umeå-Östersund. På större plan antar jag att det har mindre betydelse. Vi är ju inte där än att passagerarna vägs men det kanske kommer med tiden. Har ju pratats en del i USA om att extremt tjocka personer ska få betala för två säten. Verkar ganska rimlig om de inte ryms på ett.

Eva

Outi
2009-07-12, 10:49
Jag minns att jag nyligen läst om vikt på plan, och kom på att det var på luftfartsverkets hemsida. Detta kan man läsa på ovannämnda sida:

VIKT OCH BALANS: Att endast tillåten vikt lastas på rätt ställen är av högsta betydelse. Allt som finns ombord anges i vikt, inklusive passagerare och besättning, som anges i schablonvikter. Som kuriosa kan nämnas att charterbolagen idag arbetar med schablonvikter på män (83 kg), kvinnor (69 kg), barn 2-12 år (35 kg) och spädbarn 0-2 år (10 kg). Samtlig utrustning som lastas ombord får ha en maxvikt. Med hjälp av dessa siffror och med hänsyn till flygväg, väder och vind räknar piloterna ut fart, startsträcka, bränsleförbrukning, alternativflygplatser mm.

//Outi
som väger mer än 69 kg och definitivt alltid har tungt bagage.

rhodosfanast
2009-07-12, 14:41
Tunga väskor har en del hur flygbolagen räknar in bränsle o flygtid mm.
Men flygbolagen har olika regler angående vikt på väskorna o det bestämmer inte luftfartsverket om. Så man måste kolla varje bolagsregler hur dom gäller.

Tyvärr så är det endast fem kilo med väskan o innehåll som räknas annars så får man betala rejält med övervikt fast man inte har någon resväska med ombord på planet. Vet en som fick betala 500kr för övervikt på sin kameraväska med Thomas Cook till Rhodos.

Lådan som de har på dom flesta flygplatser är för att se om handbagaget håller måttet för att tas ombord på planet. Många som handlar köper handbagage frågar aldrig om det får tas med ombord utan skall ha en stor storlek. Tänk om alla skulle ha dessa Trolleyombord då hade ingen kunnat köpa taxefree ombord för dom hade inte fått plats på hyllorna som skall räcka till minst sex personer för ett fack är till två säten.

Bryr mig varken om vad där står i ordlistan men i fackspråk i butikerna heter det trolley eftersom den går på hjul o har draghandtag. Lika så heter det Resväska med draghandtag o antingen två hjul eller fyra hjul som är det senaste för det är lättare o köra väskan då..

Jag hade inte skrivit här om jag inte hade visst sanningen har även kontrollerat med en flygvärdinna som jobbar på SAS.

Anna Pernilla
2009-07-12, 16:19
Har jobbat i över 10 år på flygplats å nu 1 år i resebyrå. Kabinväska/handbagage säger man eller cabinluggage på engelska. Många väskbutiker vet inte att det är olika mått som gäller på olika flygbolag å kan säga 1 väska är godkänd men som regel är den inte det på charterbolagen, som har små mått. Många incheckningsdiskar har nu mera en box som skall visa hur stort handbagage de tillåter, så skall man slippa ha diskussioner om ens handbagage är i rätt storlek eller inte. British airways har också en regel som inte säger hur tungt handbgaget får vara men man skall kunna lyfta det själv upp i hyllan...

Klick
2009-07-12, 16:49
Jaha, ok flabb_flab
En annan sak, gällande förbeställningar.
Jag mailade "inflight service", som betjänar SAS med förbest.varor. Och undrade varför man inte kan beställa solkrämer och badleksaker på UTRESAN? Svaret jag fick var att SAS bestämt att det ska vara så. Detta pga att man får ett lättare plan, mer utrymme etc.....
Jag motfrågade då, - om mitt sällskap förbeställer 10liter sprit var, -samt hela vinransonen, - Varför inte detta genererar plats och vikt - på HEMRESAN:confused:. Jag fick ett lika luddigt svar tillbaka. Det är väl EU-regler osv, men jag tycker de är väldigt lustiga!
Våra grannar reste till Rhodos med att annat bolag nyligen, och de kunde förbeställa varor på utresan....:mad:
C@nny

Jag flyger också med SAS-charter och det är lite irreterande att vi inte får beställa till utresan (jag skulle kunna tänka mig ett balkongpaket) men icke... Det är dumt att svara att det beror att man då får ett lättare plan för man torde ju som du säger få ett mycket tyngre plan på hemvägen. Det hela beror EU-regler. Jag kom att fundera på att jag skulle köpa en flaska gin på Kastrup - men icke. Surt är det sedan att se resenärer som skall bo på samma hotell som jag själv komma av planet med förutbeställda varor som beställts till just utresan... :confused::confused::confused:
Men från det ena till det andra... Jag hade 27 kg förra året när jag åkte hem från Skiathos... inget hände... Har dock varit med om att andra resenärer på Mallorca fick betala extra för övervikten och det var ganska många. De kanske är mer nitiska där?:confused:

Anna Pernilla
2009-07-12, 17:05
Men från det ena till det andra... Jag hade 27 kg förra året när jag åkte hem från Skiathos... inget hände... Har dock varit med om att andra resenärer på Mallorca fick betala extra för övervikten och det var ganska många. De kanske är mer nitiska där?:confused:
Det beror säkert på från dag till dag. Man betalar för att ha med sig 20 kilo. Har man mera skall man betala för det. Sen är en del bolag mer "flexibla" än andra. Kommer ihåg ett reguljärbolag vi jobbade med. Där fick flygbolagets flygplatspersonal alla överviktspengar. Vi gjorde incheckningen för de, å hade vi inte tagit betalt för varje kilo över 20 kilo, fick vi böter... Det var helt sjukt. Vi skulle ta betalt för 1 kilo. Det var pinsamt. Men vi gjorde inte det. Vi skrev in 20 kilo i systemet, å la det extrakilot på någon annan passagerare som hade mindre(så det inte skulle bli fel i vikt och balansberäkningen).

Klick
2009-07-12, 17:08
Vi gjorde incheckningen för de, å hade vi inte tagit betalt för varje kilo över 20 kilo, fick vi böter... Det var helt sjukt. Vi skulle ta betalt för 1 kilo. Det var pinsamt. Men vi gjorde inte det. Vi skrev in 20 kilo i systemet, å la det extrakilot på någon annan passagerare som hade mindre(så det inte skulle bli fel i vikt och balansberäkningen).

Det jämnar nog ut sig till slut....:)

Outi
2009-07-12, 19:11
[QUOTE=rhodosfanast;173649]Tunga väskor har en del hur flygbolagen räknar in bränsle o flygtid mm.
Men flygbolagen har olika regler angående vikt på väskorna o det bestämmer inte luftfartsverket om. Så man måste kolla varje bolagsregler hur dom gäller.


Naturligtvis är det flygbolaget som bestämmer den tillåtna vikten på bagage - om vi nu ska vara riktigt petnoga så kan samma flygbolag även ha olika maxvikter beroende både destination och biljettyp. Om man överskrivder dessa får man (eventuellt) betala.

//Outi

magdalena
2009-07-12, 19:36
"Många väskbutiker vet inte att det är olika mått som gäller på olika flygbolag"

Att vissa väskbutiken inte kan måtten kan beror på att personalen kanske inte har den informationen. Jag jobbar själv i en väskaffär där vi får informationen från Samsonite som samarbetar med IATA. Alla cabin luggade godkända trolleysar finns det ett häfte som sitter på där det står för dom störra kända bolagen, vilka mått just dom godkänner plus kg i ekonomiklass. Men det kan också skilja mellan olika bolag inom samma allians. Och skulle det vara något bolag som inte finns med har vi tillgång till internet för att kolla på flygbolagens hemsidor där det står under "cabin luggage". Charter är dom som har 45*35*20cm vilken är den minsta storleken på en trolley!!!_B-anana

Men det finns även resebyrårer tex TICKET som har fått för sig att dom inte kan ge besked för vilka mått flygbolagen har för dom byter varje vecka

Dom kunder som kommer in till oss som vill ha godkända handbaggage vill ha en trolley på hjul antingen med 2 eller fyra så den kan rulla.:D

Men det finns även speciella mått när det gäller det incheckade bagaget
som kan ha max 158cm i omkrets. klapp_klap

rhodosfanast
2009-07-12, 19:59
Sorry den som kan sin sak är faktiskt den som skrev alla måtten o det kan tyvärr inte den som jobbar i branschen o på resebyrå för dom lär sig inte måtten som dom skall vara..:eek:

Anna Pernilla
2009-07-12, 20:09
Hade någon frågat mig om måtten hade jag också kunnat skriva det.... Å jag jobbar inte på Ticket, så jag kan dessvärre inte svara för varför de inte kan det.

MonkanS
2009-07-12, 23:08
Jag läser och ler...:)
Mycket ordbajseri ser jag. Om man följer bagagereglerna för "sitt" flygbolag bör det inte vara några större problem med vare sig handbagage.. vad man nu än vill kalla sin kabinväska.. eller det incheckade bagaget.
Mitt handbagage packas i en vanlig väska.. utan hjul.. och med gällande mått. Handbagaget är väl oftast begränsat till 5 kg. Och det kan de flesta av oss bära i handen. Om man inte har speciella problem så att man inte kan bära det förstås. Behövs inga tyngande hjul på det.. :D

Siri A
2009-07-13, 08:55
När du flyger med SAS får du ta med dig 8 kg. I somras fick vi bara ha med 5 kg, men det var ingen som varken brydde sig om antalet väskor eller vikt.

Lissi
2009-07-13, 10:05
Vårt handbagage har aldrig vare sig vägts eller mätts på någon av alla våra resor. Ingen har ens frågat efter handbagaget, vare sig på SAS, Sterling, Malev eller Swiss Air.Bara de väskor som har checkats in har vägts.
På vår senaste 21-dagars resa hade vi bara 2 handbagage med oss och var väldigt noga att de inte skulle väga mer än 8 kg var, men de kunde vägt 20 utan att nån kollat!;) (Tänk, ändå hade vi oanvända kläder med oss hem)

Lissi

Anna Pernilla
2009-07-13, 15:24
Om inte flyget är fullt, tror jag inte så många bryr sig om att väga handbagaget, om det inte ser väääldigt tungt ut. Heavy-lappen skall förresten hängas på när bagagen väger över 23kilo. Den skall hänga där för att de som lyfter bagagen inte skall knäcka ryggen:eek: Enligt IATA-reglerna får dessutom bagagen inte väga mer än 32 kilo. Det är samma regler i hela världen. Hjälper alltså inte hur mycket pengar du än skulle vilja betala i övervikt.

Eva L
2009-07-13, 15:28
Något som är väldigt irriterande är när man lägger upp sin kappa i bagagehyllan och sen kommer någon med hjulväska och slänger upp den. Hände mig vid en Stockholmsresa och vips var den fina, ljusa kappan smutsig. Gick inte ens att få ren så nu hänger den i klädkammaren med en trist fläck.

Eva

Anna Pernilla
2009-07-13, 15:36
Eller om en flygvärdinna skall lägga upp den för dig och bara knöklar ihop den, så den blir rynkig....

rhodosfanast
2009-07-13, 18:28
Om man har så mycket o gnälla över varför inte stanna hemma istället för ut o resa. Tänk om folk hade lärt sig att sluta o gnälla så mkt trevligare allting hade varit istället o sagt ett vänligt ord till den som sitter bredvid på flygplanet.

Ifjor när vi flög hem från Rhodos så var det en pappa som slog till sin lilla flicka för hon skulle vara tyst o en vågade säga till honom o då sa han till flygvärdinnan jag skall ge den gubben när vi går av planet för det verkar dom det är en j-la PRO resa. Men jag får säga dom är trevligare att resa med än dom som bara gnäller för de ser fram emot sin resa.

C@nny
2009-07-14, 22:13
Vägningen av resväskor har dom blivit mer noga med därför kan kan köpa till extra vikt på sin resväska med sitt flygbolag för det blir billigare än o ta det på flygplatsen. Dom har t o m börjat väga handbagagen o kameraväskor för folk stoppar för mycket där oxå.
Jag skulle inte heller vilja sitta ombord på det planet med varje väska väger 36 kilo. Tänk om din väska går sönder med alla flaskor i har du tänkt på att du blir ersättningsskyldig till dom andra som får sina väskor fördärvade av din sprit i resväskan för det är ej tillåtet o packa en massa spritflaskor i resväskorna. Jag hade inte velat ha min väska o mina saker fördärvade jag hade begärt att flygbolaget skulle se vems väska som hade fördärvat min väska.

Det är så att visa flygbolga kan man inte beställa på utresan endast på hemresan för dom har mindre plats o förvara det på eftersom dom kanske har med hemresans beställning på planet ner. Jag åker alltid med fritidsresor o Tui fly Nordic o kan beställa både på hemresa o utresa. Har precis gjort det nu för att allt skall vara klart..

JAG skulle INTE vilja sitta med i ett plan dar alla har bestallt maxranson pa hemresan!!! Du kanske har fyllt din vaska med en massa parfym, kramer och annat flytande.
Jag fyller inte min resvaska med en massa sprit pa mina resor i Grekland!! Jag tanker inte redovisa vad jag packar ned heller. Min ursprungsfraga gallde huruvida de ar noga med vikt osv.....
Vi traffade ex min frus vaninna har nere som reste hem for nagra dagar sen och hon hade inga flaskor med alls i packningen. Trots dettat vagde vaskan 32kg. Det blev ingen atgard.
I ovrigt sa kan jag kan lugna dig med att jag har bestallt 5 flaskor (Tag 5 betala for 4) pa hemresan. Dessa ligger pa mitt sate i planet. I mitt handbage har jag 3st flaskor Ouzo. I min resvaska har jag bara en skvatt rakvatten som ligger i min nessesar...... Om nagot hander med rakvattnet i vaskan sa tar jag ansvar for detta.

Halsningar C@nny, Argostoli/Kefalonia

Panakakis
2009-07-15, 08:40
Hej Conny! Ett tips om Ouzon är att du behöver inte packa ner dessa i resväskan för du kan köpa till bra pris på Kefalonia Airport taxfri och då har du nästan 3 kg lättare väska att lämna in.
PANAKAKIS

aris4
2009-07-15, 11:35
:) Hej på er allihop!!
Nu var det ett bra tag sen jag skrev på Kalimera men tittar in rätt ofta ändå. Har nu ett jobb som är ganska krävande så det finns inte så mycket ork kvar till att göra inlägg eftersom det är bara för mycket av det i mitt yrke för tillfället.:D

Jag håller med flera utav er och då speciellt Monkan S att nu är det lite väl mycket "ordbajseri". Lissi skriver att de inte har haft problem med vägning av handbagage och samma här måste jag säga. Har det varit problem så har det varit med resväskan någon enstaka gång eftersom den vägt för mycket helt enkelt och då kan jag berätta för er kära läsare att det har varit på ditresan. Eftersom jag har varit många gånger i Grekland nogare räknat 29, om jag inte tappat bort räkningen :rolleyes: och de flesta ggr på Kos, dvs 25. Det har ju blivit så att man lärt känna många fastboende där nere att man kanske köper med varor som de behöver eller vill ha från Sverige. Presenter o gåvor är ännu en bidragande orsak att det blir "tungt". ;)

Under dessa turer har jag kanske inte alltid rest till eller från Kos flygplats men dock de flesta, och jag MÅSTE bara säga TACKA VET JAG KOS FLYGPLATS OCH DESS PERSONAL. Har aldrig någonsin behövt betala övervikt fastän både jag och väskorna väger "för" mycket, ha ha :D:p. Det är trevlig personal och flyger man med Aegean Airlines så säger jag likadant där, TACKA VET JAG AEGEAN AIRLINES!!!!!!!!!!!!
Nu kommer även jag lite avsides än flygplan/flygplats personal och vill tillägga att , de folk jag känner på Kos, vilket det är greker eller turkar eller andra fastboende så är de gudskelov inte viktfixerade utan går efter hur människan är i sig. Vi är alla olika och inte stöpta i samma form. Som Ouni skrev, det kan ju vara så att det är något sjukligt. Ska man då behöva betala för det?????????? :confused: :eek: Det finns väl andra människor som beter sig illa och hänger o slänger med både kropp och språk, eller??? Kanske de skulle behöva lära sig lite vett o etikett men vad spelar det för roll så länge de inte är oförskämda eller går till personangrepp eller sist men inte minst, är våldsamma:cool:. Attitydproblem finns ju med, icke att förglömma!!;)
Nä, nu blev det allt lite "ordbajseri" från mig med, ja jag är heller inte perfekt :D;):cool:
Jag vill nu inte peka ut någon och eller vara oförskämd för jag känner ingen av er men man kan ju läsa mellan raderna och se att samma mönster upprepar sig.
Så låt det här med vikten försvinna och ta upp något som är väsentligt istället som alla kan vara med och diskutera utan att det blir påhopp även om det nu inte var menat så. OK????:rolleyes:

För övrigt!!! HA EN UNDERBAR DAG!!! //_B-anana
Sanna som åker om 45 dgr o några timmar.
Ps. Ett sista tips, ring respektive flygbolag eller gå ut på webbsidan eftersom det är så olika. Där finns de flesta svaren för de som undrar. Ds.klapp_klapbye_bye

Rinaki
2009-07-15, 16:09
Här kommer mer "ordbajseri"flabb_flab En liten undran bara....går allt ut på att "komma undan" regler och förordningar som ju finns där av en enda anledning - säkerhetsskäl och passagerarnas säkerhet framför allt - på ett flygplan...då det gäller vikt och balans och maxvikter för vad som är inom gränser för säkerheten? Låter på en del..ursökta men...som om det viktigaste är just att få med sig all övervikt och "komma undan" att betala extra kostnader då man tar med sig mer än vad man ursprungligen betalt för via biljettpriset....och sen tycker man att personalen är otrevlig och snikna för att dom följer sina arbetsregler och lagar när man "åker dit" på att få betala ...eller har jag uppfattat det helt fel? Man får väl acceptera att "få det man betalar för" så att säga.. och inte sen försöka "lura" med sig allt möjligt extra bara för att man är "snål"...eller??
Tänk bara ..som nån tidigare sagt oxå...om ALLA struntade i viktbegränsningarna i bagagevikten...DET flyget skulle jag då INTE vilja sitta med på!! :D


Ps. Är en "trevlig flygplatspersonal BARA en personal som aldrig tar betalt för övervikten kunderna tar med sig alltså??....eller hur tyder man det här...hmmm?

"MÅSTE bara säga TACKA VET JAG KOS FLYGPLATS OCH DESS PERSONAL. Har aldrig någonsin behövt betala övervikt fastän både jag och väskorna väger "för" mycket, ha ha :D:p. Det är trevlig personal och flyger man med Aegean Airlines så säger jag likadant där, TACKA VET JAG AEGEAN AIRLINES!!!!!!!!!!!!"

rhodosfanast
2009-07-15, 17:08
Lycka till o ta med tre flaskor ouzo i handbagaget för dom får du kasta i säkertskontrollen för dom får du inte ta med dig igenom den...

ricky
2009-07-15, 17:25
Mycket intressant!

Undrar hur stor viktskillnad det är på samtliga passagerare om man jämför ett plan från Mogadishu med ett plan från från Dallas.

Utan att ha fördomar så vet alla att överlag så är amerikaner betydligt fetare än somalier!

aris4
2009-07-15, 20:24
:) Hej igen!!
Jag ser att det fortsätter med diskussionen om vikten. Svaret är att allting handlar inte om att komma undan regler och att man ska betala för sig naturligtvis om man har övervikt i bagaget men jag tycker nog att det går lite för långt att betala för att man är överviktig. Det var min poäng om ingen förstod det.
Det handlar kanske inte att vara snål men det är väl klart att man inte säger vid incheckningsdisken, snälla får jag betala för min övervikt på väskan eller mig själv, de har väl kontroll på vad som är gränsen . De skulle väl inte låta folk stiga in i ett flygplan och veta om att det kanske inte går att flyga på grund av att bagaget eller överviktiga resenärer. Eller är jag helt fel ute?:rolleyes:;)
Om man lägger ihop attityd och oförståelse samt arrogans så får ni nog mer övervikt än vi andra:D;), sorry!! Vilken jämförelse man gör är upp till var och en men man kanske kan uttrycka sig annorlunda.
Då har jag ett tips, stanna hemma eller hyr ett eget flyg ni som tycker att andra är snåla. _B-anana

Som jag skrev förrut, kan vi inte bara tappa den här tråden för det är inte trevligt längre. Den här sidan som Janne o Camilla har gjort för att vi ska kunna hjälpa varandra istället för att kritisera och stjälpa.

Det här är en jättebra hemsida så snälla, låt oss behålla den som den är.
Sannabye_bye

aris4
2009-07-15, 20:41
:) Javisst, det trodde jag oxå men om du läser igenom vad du själv skriver så kanske du förstår att folk reagerar.:);)

Fenalena
2009-07-15, 21:52
Ha ha ha, holy shit vilket kackel...??!!! Lite kul o läsa i alla fall, men jag tror tråden börjar tvinnas och förtvina och gå sin egen väg eller bli nåt den ej alls var ämnad till !...

Nåväl, jag tror att i alla fall ( om nån nu bryr sig om vad jag nu tycker/tror, ha ha)att man har en maxvikt för bagage för att bla beräkna bränslet och att folk inte ska ta för mkt utrymme för då blir det svårjobbat. Det borde ju rimligen gå åt mer bränsle samt bli trängre och ta längre tid för av/på last med mer bagage/tyngre vikt ?!Lite också för att jämna ut vikten över hela planet?. Passagerare och handbagage resp lastrumsdelen.

Jag tror ändå inte det skulle spela ett skit roll om samtliga på planet tog ca 3-10 kg extra i sina väskor, fasktiskt inte. OM det skulle göra det, OM det skulle äventyra säkerheten på något vis, så skulle det alltid vara en hård koll betr vikten ! Ibland är det ju så ibland inte alls. Ryan Air är mkt hårda betr vikt och sorlek på handbagage. Där finns en bur man kan kolla att kabinväskan el dyl passar in samt allt måste vara 1 kolli/person. Detta har de ju uppfunnit för att tjäna pengar! Detta med buren är dock bra tycker jag för då vet man att väskan passar in i utrymmet ovan sätena.Bagaget passar då in med råge kan jag säga eftersom utrymmet där ovan är större än man tror !Det är ju dock en klar säkerhetsfråga plus utrymmesfråga/trängselfråga. Vid olycka så är det inte lämpligt med massa "skit runt benen" som många sitter med trots att man inte ska...hm, inkl jag själv ibland, ha ha. Strikt under sätet skall det vara alt i luckan ovan. Luckan är stängd och skall inte öppna sig hur som helst för i så fall är den trasig= flygbolagets fel/ansvar. Ingen skall behöva få en typ rullväska i skallen hux flux, har jag aldrig hört om ? Om sånt brukar hända skulle handbagage aldrig fått placeras ovan sätena - fattar ni väl ?? ;-)

Jag brukar ha en rätt tung resväska, men inom gränsen samt mitt handbagage brukar väga typ 3 ggr så mkt mot vad det får enl instr ! Pga flaskor med prit o vin och keramik mm mm saker jag köpt som är ömtåliga och helst ej bör kastas omkring som en resväska. I o för sig har jag hittills aldrig haft oturen att komma hem med trasiga saker i resväskan och ibland har jag haft flaskor o annat ömtåligt gods där också !
En gång var en arbetare på Arlanda helt galen!!! han kastade med flit samtliga väskor - så planet nästan fick slagsida för passagerarna var tvugna att kolla honom ?? Den mannen måste verkligen hata resväskor sa då en äldre man med sorgsen röst o blick...nästan komiskt, men jag blev fett rädd att min ouzo gått åt h...e ? Den klarade sig dock fast väskan stank av alkohol ? Troligen av flygbränsle, hm...min gissning ! Dumpas sådant ibland kanske ?Jo, det gör de ju för att komma fram fortare eller vad ? Kanske pga för lite bagage eller för smala resenärer !? Ha ha ! Riktiga tjockisar får väl inte plats i en normal flygstol ? Jag tycker det är supermeckigt fastän jag är ganska normalviktig. Som ung o vacker var jag jättesmal men upplevde flyget som meckigt o trångt. Herregud att vara kliniskt överviktig och flyga ! ? Hur fungerar det ? En del människor är ju verkligen otroligt feta ! Jag menar nu inte heller något illa - men skit samma ! Om man sa något om smala, spinkiga, underviktiga istället, så skulle inte många bry sig ? Jag skiter väl i om folk är feta, normala eller smala - det var dock en lite skoj vinkling bara som tråden tog när någon här tog tag i ämnet "feta som flyger" eller hur det nu var ! Jag själv borde lätt gå ner typ 10 kg, så jag ser mig alltså själv som rätt fet trots allt... så kom inte o skrik på mig nu, grrrrr ha ha.

Men allvarligt - om alla passagerare hade ett BMI på typ 35 - om nu inte det påverkrar säkerheten? -Ingen måste ju väga in sig ellerhur ! så förstår ni ju alla att lite bagageövervikt inte är någon fara ! Vissa reser ju dessutom enbart med "tandborste o badbrallor" - så det lär jämna ut sig va ! ellerhur !
Hm...Min man skulle säkert gärna resa mycket "lättare" men jag packar som en ivrig bäver åt honom, ha ha ! Aja, nu ska jag inte sväva iväg ännu mera.

Väntar med spänning på en rak höger från någon som vill läxa upp mig om "trollisar-rullisar-kabinisar" eller tjockisar eller flygbränsledumpning eller kanske om flygets anledningar till bagagerestriktioner !

Trevlig Kväll ! :-))

Anna Pernilla
2009-07-15, 22:45
Självklart det spelar roll om samtliga passagerare har med sig 3-10 kilo extra! Ett charterplan kan ju ta med sig över 400 passagerare. Piloten bestämmer innan avgång hur mycket han skall tanka, beroende på vikten. Är planet tungt, använder det mer bränsle. Dvs mer pengar.

Panakakis
2009-07-16, 06:24
Lycka till o ta med tre flaskor ouzo i handbagaget för dom får du kasta i säkertskontrollen för dom får du inte ta med dig igenom den...
Hej! Då säkerhetskontrollen är före taxfributiken så är det helt OK att ta med flaskor i handbagaget dessotom registreras dessa av kassan så vikten blir medräknat i planets start vikt.
PANAKAKIS

Eva L
2009-07-16, 07:00
Det går dessutom att få flaskorna och påsen plomberad så att det går att ta med även för oss som byter plan och flyger vidare med inrikesflyget i Sverige.

Någon skrev att några kg övervikt inte spelar någon roll. Självklart kan det ha betydelse uttrycket många bäckar små gör en stor å det passar verkligen in här.

Eva

MonkanS
2009-07-16, 08:29
Nu är det inte bara ordbajseri här längre. Det börjar mer likna pajkastning. Nu i blåbärstider kanske det passar med blåbärspaj.. :rolleyes:

Ironi i all ära.. men det börjar gå lite för långt nu tycker jag.. ingen nämnd ingen glömd.

Ha en bra dag alla glada människor.. :)

//Monica S

Eva L
2009-07-16, 08:47
Nu är det inte bara ordbajseri här längre. Det börjar mer likna pajkastning. Nu i blåbärstider kanske det passar med blåbärspaj.. :rolleyes:

Ironi i all ära.. men det börjar gå lite för långt nu tycker jag.. ingen nämnd ingen glömd.

Ha en bra dag alla glada människor.. :)

//Monica S

Ja inte vet jag vad ditt inlägg tillförde annat än att blåbären är mogna där du bor. Mitt tillförde i vajefall den kunskapen att det går att få påsen plomberad så att den går att ta med på inrikesflyget vilket alla inte verkar känna till.
Det har jag som flyger vidare stor nytta av.

Eva

MonkanS
2009-07-16, 09:03
Ja inte vet jag vad ditt inlägg tillförde annat än att blåbären är mogna där du bor. Mitt tillförde i vajefall den kunskapen att det går att få påsen plomberad så att den går att ta med på inrikesflyget vilket alla inte verkar känna till.
Det har jag som flyger vidare stor nytta av.

Eva
Jag menade inte alls ditt inlägg om det Eva. Men jag tycker att det är för mycket av dålig stämning i denna tråden helt enkelt. Det är DET som jag reagerar på.

Outi
2009-07-16, 09:15
Jösses...vuxna människor!
Ut i solen med er alla nu.
//Outi

aris4
2009-07-16, 10:06
Som jag skrev förrut, kan vi inte bara tappa den här tråden för det är inte trevligt längre. Den här sidan som Janne o Camilla har gjort för att vi ska kunna hjälpa varandra istället för att kritisera och stjälpa.
_B-ananaDet här är en jättebra hemsida så snälla, låt oss behålla den som den är.klapp_klap
Jag tänker inte fortsätta att skriva om den här tråden;):cool:, jag ger upp:p. Ville bara tala om att det kanske är lite känsligt ämne men det kvittar tydligen vad jag skriver så vänds det till något annat. Jag har heller inte för avsikt att såra någon och jag vill inte att andra ska bli det heller även om det inte alltid gäller mig själv. PUNKT O SLUT FÖR MIG!!:);)
Japp, nu ska jag ut i solen, mycket bra förslag!!
Ha dé gott allihop!bye_bye

Hasse
2009-07-16, 10:25
Trådar som tenderar att till slut handla om pajkastning och dylikt är trådar jag tar med en nypa salt. Jag orkar helt enkelt inte läsa dem ingående, skummar igenom för att få en helhetsbild. Som så ofta är denna tråd om saker som handlar om känsliga ting som t.ex sprit. Och jag tillhör dem som handlar med mig sprit hem men jag har som mål att naturligtvis inte orsaka övervikt, varken i stora väskan eller i handbagaget. Så det handlar alltså inte om för eller emot, svart eller vit från min sida.

Vad som däremot är intressant i mina ögon är följande:

Ett fenomen som är ganska slående är att en del personer har en förmåga att bli "någon annan" under semestern. Bland annat nonchaleras tydligen helt de regler för just vikt som tråden ursprungligen handlade om. Naturligtvis syftar jag till att det rör sig om ett fåtal personer men det är uppenbart att "vissa" känner sig trampade på tårna här. Eller att en del "tar parti" och tror att andra känner sig trampade.

Om det handlar om att sätta prislappar på överviktiga personer, att de somm anses ha för hög kroppsvikt ska betala för sig, ja det får ju flygbolagen stå för och ta sin kritik i så fall. Vänd er till dem, ni som tycker att det känns fel. I ex.vis en Boeing 737-800 som vi flög med för en tid sedan, så var det närmare 190 passagerare ombord. Jämna ut antalet överviktiga med de passagerare som t.ex är barn eller ungdomar, eller de som oavsett ålder är "underviktiga" så är ändå planet fyllt med en tämligen "normal totalvikt" om man ser till de som sitter ned. Ska de "underviktiga" betala mindre för sin resa ???

Mängden flaskor med alkohol ombord? Visst, på min stol stod det 4 "helrör", de är medräknade i planets totalvikt eftersom de är förbeställda. Vad som handlas i Grekland och läggs i respektive persons resväska (incheckad) är ingen uppgift som behövs separeras då de incheckade väskornas totala vikt är den som rapporteras till kaptenen vid varje separat incheckningstillfälle. Om det som handlas på tax-free efter säkerhetskontrollen är uppgifter som också levereras digitalt till flygplanets kapten är något jag inte kände till men om det är fakta så är det väl i och för sig bra för hela beräkningen av flygningen. (Kan någon med insikt verkligen bekräfta att det är så?)

Åter till att jag tror att vissa blir "en annan" är naturligtvis inget som har några vetenskapliga belägg från min sida i alla fall. Men nog syns det på många sätt att en resa kan ta fram oanade sidor hos en del personer. Det har under charterns framfart i Sverige från mitten av förra seklet varit väldigt intressant just med spritens dragningskraft och vårt behov av att handla den utomlands. Det är dock väldigt mycket annat än sprit (eller alkohol rent allmänt) som har fyllt våra väskor under decennier. Specifikt att både detta behov och vad tråden handlar om är ju vikten kontra den säkerhet flygplanen måste ha. Om vissa personer uppenbarligen struntar totalt i viktreglerna så skulle de i och för sig kunna kallas "säkerhetsrisker" men jag tror att vi som tar upp flygplanens platser faktsikt inte känner till så särskilt mycket om vad ett plan klarar av. Att vissa personer har beteenden som visar sig under själva vistelsen (i ex.vis Grekland) är väl också rätt intressant. Vi har en liknande tråd där det handlar om hur man klär sig på tavernor och dylikt och även där finns inslag av bl.a beskrivningar hur man inte klär sig för att möta ett annat lands kultur, respekt mot andra osv. Jag startade för länge sedan en tråd om just klädsel på tavernor, den jag tar upp nu är en utveckling av min tråd (2008 tror jag den var igång).

Så min slutsats är som sagt att detta med vikter och allt runt omkring, handlar mycket om beteenden. Vi har ibland stora krav på vår semester, kanske inte bara ibland utan alltid. Självklart är det så, vi vet själva hur vi vill ha det då det i mångt och mycket handlar om den bästa tiden på året. Mycket av den övriga tiden på året är det berömda ekorrhjulet där vi sliter för brödfödan. Uppenbart är dock att en del personer inte klarar balansen mellan kraven, önskemålen, förväntningarna utan flippar ut och beter sig som svin. Jag har inte sagt att någon specifik person har gjort det men med en dåres envishet så menar jag att själva flygresan uppenbarligen är en plats där vad som helst kan komma fram ur vem som helst.

Med gott samvete kan jag säga att jag personligen någon haft en väska som vägt 21-22 kilo men den har aldrig blivit krävd på att bli öppnad eller fått någon kommentar från någon incheckningspersonal. Handbagaget mitt har nog vägt 6-7 kilo och det var på den tiden det var tillåtet med vätskor i detsamma så glöm den biten. Och har jag flippat ut någon gång och gått i clinch med mina beteenden så vill jag minnas att det har varit 2, möjligen 3 gånger och det var under vistelsen i Grekland och då var det befogad kritik på boende eller dylikt. Fast någon "perfekt" resenär lär jag nog aldrig bli.

Trampade jag på någon ? Gör dig hörd i så fall ;)

Till den eller de som tycker att det får vara nog med pajkastning i denna tråd så vill jag bara säga att det på sätt och vis är "nyttigt" att det hettar till lite så länge det är kontrollerbart. Enbart "snälla", trevliga, glada, "välkammade" trådar i forumet skulle bli rätt tjatigt, eller hur ?

PS: Kan även tillägga att kaptenen på planet mycket riktigt gör sina beräkningar om startvikt med en stor mängd viktuppgifter och tankar bränsle därefter. Det finns dock flygplatser där det inte går att tanka eftersom banan är för kort att starta med fulltankat. Till exempel Samos där vi åkte hem den 4/7 så uträkningen får liksom en annan dimension där (Skiathos är en annan flygplats med dito "problem")


Hasse :cool:

aris4
2009-07-16, 10:39
:) Nåväl, har inte hunnit ut ännu :D men jag vill bara säga
till Hasse, att ditt inlägg var det bästa hittills. Klart o tydligt och kunde nog inte sägas bättre.;):cool: //Sanna

Lissi
2009-07-16, 10:42
Är det verkligen så att hemforslande av spriten är ett så stort "bekymmer" för turister nu för tiden?:confused::eek:
Jag trodde i min enfald att nu med vår höga levnadsstandard och med de för oss i Sverige nu så relativt billiga priserna på systemet jämfört med EU så var det ett MINDRE problem nu....
Vi tar med nån flaska ouzo hem som vi köper på flygplatsen och ibland nån vinflaska eller halvlitersretsina eller metaxa mest på skoj om vi ska checka in bagage..annars med handbagage inget alls förutom en ev ouzo. Här på tråden låter det nästan, något överdrivet, som det är en viktig del av resan att få med billig sprit hem;)

I övrigt så kan jag ju säga att jag har svårt ibland att hålla mig till tråden och skäms för det, :o. Jag tror dock att jag skärpt mig lite.. men om vi ALLA tänkte på att i första hand svara på URSPRUNGSFRÅGAN, och sen i övrigt om vi vill utveckla vidare gå över till Kafé Kalimera så skulle det kanske bli lättare för nya att våga fråga. Vi gamlingar känner ju igen detta med långa urspårade trådar sen åratals tillbaks:D och vi lider inte så mycket av det.

Lissi - från ett strålande sommarvarmt Lund. Varmast i Sverige igår med drygt 28 grader!

ricky
2009-07-16, 12:28
Hej! Då säkerhetskontrollen är före taxfributiken så är det helt OK att ta med flaskor i handbagaget dessotom registreras dessa av kassan så vikten blir medräknat i planets start vikt.
PANAKAKIS

:) Aaa! Nu gick det upp ett ljus!
Nu förstår jag "det meningslösa" med att alltid bli krävd på boardingcard vid varje taxfreeköp. Det är ju givetvis för viktberäkningen. Det visste jag inte.

SteffTee
2009-07-16, 13:15
:) Aaa! Nu gick det upp ett ljus!
Nu förstår jag "det meningslösa" med att alltid bli krävd på boardingcard vid varje taxfreeköp. Det är ju givetvis för viktberäkningen. Det visste jag inte.

Hold Your Horses!

Tro INTE på det som står här ovan! Det är fel fel fel fel!

Men nu kommer lite mer förstahandsfakta:

Har precist konsulterat Sas Ground Service Vikt & Balansavdelning på Arlanda. (de sitter 15 meter från min arbetsplats)

Olika flygbolag har olika standardvikter för Passagerare och bagage. De diffrensierar lite mellan bolagen men här är siffrorna för SAS som gäller inom Europa:

Psgr-vikt vuxen 87kg (man & kvinna) barn 35kg infant 0kg alla vikter inklusive handbagage.
Bagage väger 13kg / kolli

SAS-charter är standardvikterna liknande men man delar upp vuxna i män (83kg) samt kvinnor (69kg).

Till dessa psgr och bagagesiffror lägger så piloterna till den bränslevikt som är tankad och man får då en startvikt. Utifrån denna startvikt beräknar de sedan den kapacitet (=hastighet) som behövs för att lyfta skiten upp i luften.
Banlängd, lufttryck, torr/blöt bana, cateringsiffror (inkl pre-pack) är då en del av övriga parametrar som tas med i beräkningarna.

Boardingkorten i de s.k Taxfreebutikerna visar man endast för butikernas egen statistik, som de använder för sina egna inköp och ibland delar med sig utav till myndigheter och andra intressentar av dylik statistik!.

Tunga flygplan finns det gott om men marginalerna vid V2 (den tidpunkt på startbanan då noshjulet lyfter) är alltid väl tilltagen. Ingen pilot vill sitta i ett flygplan som riskerar att bli kvar på marken!

Rob Roc
2009-07-16, 13:57
Boardingkorten i de s.k Taxfreebutikerna visar man endast för butikernas egen statistik, som de använder för sina egna inköp och ibland delar med sig utav till myndigheter och andra intressentar av dylik statistik!

Eller så är det för att se om man reser inom eu eller ej för att avgöra vilken moms man skall betala...

C@nny
2009-07-17, 21:51
Lycka till o ta med tre flaskor ouzo i handbagaget för dom får du kasta i säkertskontrollen för dom får du inte ta med dig igenom den...

Lagg av med dina idiotforklaringar nu!
Jag VET vad som galler. Jag var har senast forra aret!!!! Fore det var det 2003 och innan det 2001. Jag har rest till Grekland pa otaliga resor sedan 1985. Utover detta runt i varlden regelbundet pa manga flygresor i mitt arbete.
Det ar svart att beskriva ironi osv pa internat.
MIN ursprungsfraga avsag huruvida man var noga med vikt mellan ARLANDA och KAFALONIA !!!!! HALLA !!!!
(Vad som galler med 70-tals-Rhodos och vikter mm vet jag inte da jag undviker dylika resmal.....)

Ha det bra Panakakis och alla ovrigabye_bye
Halsar C@nny fran Kefalonia!

ricky
2009-07-17, 22:03
Eller så är det för att se om man reser inom eu eller ej för att avgöra vilken moms man skall betala...


:) Aaa! Nu gick det upp ett ljus!
Nu förstår jag "det meningslösa" med att alltid bli krävd på boardingcard vid varje taxfreeköp. Det är ju givetvis för momsberäkningen. Det visste jag inte.

malou
2009-07-18, 01:25
[quote=Hasse;174085]Trådar som tenderar att till slut handla om pajkastning och dylikt är trådar jag tar med en nypa salt. Jag orkar helt enkelt inte läsa dem ingående, skummar igenom för att få en helhetsbild. Som så ofta är denna tråd om saker som handlar om känsliga ting som t.ex sprit.

Pajkastning; kan det være synonymt med det norske 'skittkasting,mon tro? Det som har tendens til å dukke opp også i diskusjoner om solsenger, kledsel på tavernaer m.m.? Som jeg for min del etter hver har prøvd unngå. Det blir gjerne mye tøv. Lite å krige om, temaer der mange vil overbevise andre at deres syn på saken er det som gjelder.

Synes du har et vettugt innlegg her, Hasse.


Till den eller de som tycker att det får vara nog med pajkastning i denna tråd så vill jag bara säga att det på sätt och vis är "nyttigt" att det hettar till lite så länge det är kontrollerbart. Enbart "snälla", trevliga, glada, "välkammade" trådar i forumet skulle bli rätt tjatigt, eller hur ?


Så sant...Men giftige og ufine kommentarer kan ta helt av noen ganger.

Soleil
2009-07-18, 07:26
Hyllan är för kappor , inte för väskor. Väskorna sklla ställas på golvet under bänkarna.Det är väldigt otäckt om någon ställer sin skitiga väska på andras kläder.

rhodosfanast
2009-07-18, 08:47
Håller med föregående talare i första hand skall handbagaget vara under framförvarande stol på golvet innan man lägger upp det på hyllan.
För där skall lättare saker läggas.

C@nny
2009-07-19, 16:51
Hej! Då säkerhetskontrollen är före taxfributiken så är det helt OK att ta med flaskor i handbagaget dessotom registreras dessa av kassan så vikten blir medräknat i planets start vikt.
PANAKAKIS

Hej Panakakis!
Har just kommit hem från Kefalonia. Trist väder här i Svedala..:(

Ett litet påpekande så att ingen missförstår...
Det är ju inte tillåtet att ta med flaskor i handbagaget genom säkerhetskontrollen på flygplatsen. Men däremot kan man ju som du säger köpa i tax-freen som ligger efter, och ta med ombord.
Det är ju dessutom (som vanligt) inte lika noga i Grekland (Kefalonia m.fl öar) som ex.vis Arlanda vad gäller vätskor genom säk.kontrollen. På Arlanda blev 3-åringen av med sin öppnade lilla tetra med saft, den innehöll några centiliter för mycket..... de följde iofs regelboken - helt riktigt.
På Kefalonias flygplats däremot sade de först till mig att kasta de 2 halvlitersflaskorna med vatten, som jag bar genom säkerhetskontrollen.
-Men när jag svarade att de ju var till lilla tjejen så svarade killen "keep them" :).

Det gick oxå bra med alla våra väskor, sulky och annat trots ett antal kg i övervikt:).
Jag gick nog upp ett par kg i vikt själv oxå under resan:rolleyes:

Ha det bra!
C@nny

Eva L
2009-07-19, 17:45
Till spädbarn får man ta med rejält med dryck och även annan mat de kan behöva under flygresan helt enligt regelboken. Som spädbarn räknas alla under två år.

Eva

C@nny
2009-07-19, 18:10
Till spädbarn får man ta med rejält med dryck och även annan mat de kan behöva under flygresan helt enligt regelboken. Som spädbarn räknas alla under två år.

Eva

Det jag skrev gällde min yngsta dotter som är 3 år, som jag skrev i mitt inlägg.

Ang "Rejält med mat"???.
Jag har rest ett antal ggr med mina barn från 8mån-2år (spädbarn). Det har varit ok att ta med mat enligt specifikationen. Det enda krånglet har väl varit vatten till vällingen. Men det kan man ju portionera ut på fler resande. Alt kan man ju köpa en flaska vatten för 20 spänn på planet.
Men som sagt, nu slipper man ju sånt trassel. Å andra sidan kostar det ju mycket mer att resa i stället.

Hälsningar
C@nny

Eva L
2009-07-19, 20:45
Vi fick ta med över två liter till barnbarnet hem från Aten förra hösten utan problem. Han var 1,5 år då. Säkert är det så att vissa kanske tänjer på reglerna lite när små barn är med även om det finns flaskvatten att köpa ombord.

Eva

Hellen
2009-08-06, 19:26
Den lästaste trollyn väger mellan 2,5 - 3kg plus en dator så blir det 4,5kg gånger 3 i luften för det har en flygvärdinnan berättat för oss att så är det det blir 13,5kg som handbagaget väger i luften.


Ojdå- vilken tur att man går ner igen vid landning ;) :D, du tror inte att det har någonting med Newton att göra?
// Helén

nilam
2009-08-10, 14:39
Ojdå- vilken tur att man går ner igen vid landning ;) :D, du tror inte att det har någonting med Newton att göra?
// Helén

Haha...det måste varit detta fenomen som drabbade mig på min senaste Kretaresa... men tyvärr gick jag inte ner igen vid landning utan "bär" fortfarande omkring på det :D:D

Malin

Hellen
2009-08-11, 12:35
Håller med föregående talare i första hand skall handbagaget vara under framförvarande stol på golvet innan man lägger upp det på hyllan.

Men utrymmet under framförvarande stol är ju inte större än att handväskan får plats.
Min kabinväska får inte plats där i alla fall.
// Helén

nilam
2009-08-11, 12:49
Men utrymmet under framförvarande stol är ju inte större än att handväskan får plats.
Min kabinväska får inte plats där i alla fall.
// Helén

Och om man sitter vid nödutgångar så får inget bagage placeras på golvet utan måste läggas på hyllan.

Malin

Hellen
2009-08-11, 12:53
Och om man sitter vid nödutgångar så får inget bagage placeras på golvet utan måste läggas på hyllan.
Malin

Då får man alltså lägga det på kapp?-hyllan, men hur blir det med vikten då? Det verkar rörigt det här:confused::D
// Helén

C@nny
2009-08-11, 15:01
Då får man alltså lägga det på kapp?-hyllan, men hur blir det med vikten då? Det verkar rörigt det här:confused::D
// Helén

Vadå? Blir vikten på väskan påverkad om du flyttar den från golvet till hyllan :D ??

Hälsar C@nny