handdator

Visa fullständig version : porto skala...


nattizzz
2009-06-23, 13:59
Hej alla Ni som varit på Kefalonia!!!
Jag och min vänninan ska åka i slutet av juli 2 veckor...
vet att det e som mest turister då men har man semester då så har man! flabb_flab min fråga till Er e om nån har bott på Porto skala och sen allmänt om nån vill berätta om skalaflabb_flab_B-anana
vi e ute efter avkoppling och bad och gärna jetski/vattenskoter... så e det nån som vet om man kan hyra sånt i närheten av skala?
och givetvis allt som e värt o veta om denna underbara ö.
nu e det första gången vi resor nått annat man ska tänka på?
sorry om jag verkar förvirrad men e redan nervös hihihibye_bye
ha det underbart
// Nattiz

Spectre
2009-06-23, 17:32
Porto Skala ligger en liten bit utanför Skala. Vi bodde på Melidron som också låg lite åt samma hålla men ändå närmare centrum. Det såg ut att vara en fint hotell. Om man orkar gå i värmen så ligger stranden på gångavstånd, tror jag (jag vände innan jag kom till Porto Skala och körde bara förbi med bil). På kvällen när det är svalare kan det nog vara ok att promenera till restauranger i centrum, i alla fall ena hållet och taxi andra hållet.

Skalas strand är sand men med runda stenar vid vattenkanten, dock är det mer sand ju längre söderut man går (ni bor norr om stranden). Någonstans vid mitten av stranden fanns förra året någon firma som höll på med vattenaktiviteter, vet inte exakt vad och om de hyr ut jetski eller vad. Där utgår också båtturer med glasbottenbåt, bl a till Zakynthos.

Det finns ganska många bra restauranger i Skala och flertalet biluthyrare.

Vi har bara varit på Kreta och Kefalonia i Grekland och vi vill påstå att det var lite dyrare på Kefalonia. En mycket grön och fin ö.

Båttur till Lefkas-Meganissi-Scorpios rekommenderas varmt.

Myrtos är fantastiskt.

Jona
2009-06-28, 23:37
bye_byeHej på er! Va kul att det är nån mer som ska till Skala och framförallt till Porto Skala. Jag, gubben och två barn ska dit när det är som varmast, två veckor i augusti. Vi åker 8 aug och hoppas att vi valt rätt gällande Skala och hotell, speciellt nu när det är barnens första resa utomlands.

Vore jättekul om du Nattiz kunde skriva några rader när ni kommit hem och berätta hur ni haft det:flabb_flab

Vi tänkte hyra bil i några dar. Hörde att det skulle vara billigare att förboka hemifrån?? Fick sedan höra från annat håll att man fick då lägga ut en stor deposition innan!!? Stämmer det eller går det lika bra att boka på plast? Nån som vet?:confused:

Hoppas ni får två härliga veckor på ön och skriv gärna!!klapp_klap
Ha det bra Jona

nattizzz
2009-06-30, 14:09
flabb_flabdå lär vi ses där för vi åker inte hem förrän 11 augustiklapp_klap
det ska bli så skoj!!!! hoppas på att hyra fyrhjuling men vi planerar inget utan dagen som den kommer men tack för svaret innan!
vi får väl fylla på här när vi kommer tillbaka!

Till alla Er som varit på ön... vad bör göras och vad bör undvikas??

Ha det gott
N@ttizzz

Nettis78
2009-06-30, 16:08
Hej där :)

Jag är ny på den här sidan ska oxå åka till Kefalonia nu den 11 juli med min sambo, ska oxå bo i Skala vart i skala ska ni bo?Jag kan berätta lite mera när jag kommer hem i från där , ser att ni ska åka senare än oss.

Längtar så att få åka ditt har bara varit på Samos och Santorini innan.

Med vänliga hälsningar

Nettis

ulfe
2009-06-30, 17:08
Hej!

Grattis till att Ni skall åka till Kefalonia och Skala.

Vi var i Skala två veckor förra året, och det var helt suveränt. Vad man tycker om Skala beror naturligtvis på vad man är ute efter flabb_flab. Ska man ha hålligång och festa hela nätterna, då gör man bäst i att boka om snarast. Är man sugen på shopping och vill bli inkastad på restaurangerna får man oxå fundera över sitt val.

Vi bodde enkelt inne i byn, hotellen var helt ok (vi fick byta efter en vecka, åkte som vanligt ospec). Stranden nedanför byn precis är helt perfekt. Inte trångt, inte långgrunt, inte massa försäljare osv. Helmysiga lunchställen fanns precis i anslutning till stranden.

Vi fastnade för en restaurang på huvudgatan, kommer ej ihåg namnet, men den låg på höger sida från havet sett, och de hade rödochvitrutiga dukar. Jag trot att den hette MiAbelli. Där åt vi flera kvällar i rad, mycket gott grekiskt kök.

Vi hyrde Vespa och for runt en hel del. Trafiken och vägarna var bra. Så det kan varmt rekommenderas. Jag tror att det är en bra idé för Er som bor på Porto Skala, vad jag minns så är det ganska långt dit, åtminstone om man ska gå!

Det finns gott om oexploaterade stränder runt om hela ön. Där man kan få vara i princip helt själv.

Huvudstaden, Argostoli, var inte någon höjdare. Småbyarna, Poros, Sami, Ag Eyfimia utmed östra kusten är betydligt finare och mer värda besök än Argostoli.

Sammanfattningsvis är naturligtvis Skala en turistby, men den är mindre exploaterad än de allra flesta.

Vi kommer att återvända till Skala i September, då vi planerar att åka båt från Venedig till Patras på Peloponissos och därifrån vidare till Sami på Kefalonia.

Berätta gärna efter era resor vad Ni tyckte om Skala...bye_bye

Stridis
2009-06-30, 18:57
Sitter just på hotell Melidron i Skala och skriver i detta nu.
Ankom idag 30/6, säger bara underbart.
25 grader och växlande monlighet helt perfekt, inte för varmt och inte för kallt.

Lite bilder för er som skall till Skala, tagna idag 30/6

http://picasaweb.google.se/stridsberg.johan/Kefalonia?authkey=Gv1sRgCO_D3puVkOe2Rw#

FrazzeTiger2
2009-06-30, 21:24
Jätte fina bilder, verkligen! Men vilken tid är de tagna? Ser ju tyvärr (?) hel dött ut på stranden...

Lägg mer än gärna in fler bilder, gärna från Lassi området om du har tillfälle för där ska jag bo. ;-). Har aldrig varit på Kefalonia tidigare så jag är iofs glad för alla bilder!

Oj vad man blir att längta nu.

Ha det Bäst!

// Annette

Nettis78
2009-07-03, 14:57
Hej!

Såg att du skrev att du varit i Skala ,jag och min kille åker nu nästa helg till Kefalonia, och vi ska bo på hotell Porto Skala ,vet du något om det hotellet om det ligger bra i förhållande till lite affärer och så?Vad kostar det att hyra en vespa ungefär och åka runt ön med?

Vore tacksam för all information man kan få om Skala ,våran första gång i Kefalonia.

Med vänliga hälsningar Nettis

Stridis
2009-07-03, 18:45
Hej !

Porto skala ligger lite off om man säger så, gick dit igår från Skala tog väl ca en 1/2 timme att gå.
Har hyrt moped idag betalade 50 Eur för 4 dagar, bra vägar och lagom trafik.
Verkar som finans krisen har slagit till här nere också.
Får en känsla av att här absolut inte full belagt.
Men vad gör det, skönt att slippa trängas som ett djur.

PS Porto skala hotell ser mycket mysigt ut.

Johan